עבור לתוכן העמוד
Menu

מעשי שחיתות של בכיר חיזבאללה במוקד העניין בלבנון

ערוץ טלוויזיה בלבנון חשף מעשי שחיתות של וופיק צפא, בכיר בארגון חזבאללה הנחשב ל"שר הפנים" של הארגון • החשיפה מעוררת סערה בלבנון וברשתות החברתיות בעולם הערבי על רקע המצב הכלכלי הקשה בלבנון ומגיפת הקורונה שהיכתה במדינה

תוכנית ששידר ערוץ  הטלוויזיה הפרטי "אלג'דיד" בלבנון ב-18 באפריל מעוררת סערה במדינה וברשתות החברתיות. התוכנית עוסקת ב "עושר הנדל"ני והמסחרי" של בכיר חיזבאללה וופיק צפא.

התוכנית שודרה בעוד לבנון נתונה במשבר מגיפת הקורונה ובמצב כלכלי קשה בגלל התנהלות כלכלית כושלת של ממשלת סעד אלחרירי שנאלצה להתפטר ובגלל שחיתות עמוקה בצמרת השלטון, לפני כחצי שנה פרצה במדינה אינתיפאדה שנמשכה כמה חודשים ובשבוע שעבר התחדשו ההפגנות בטריפולי שבצפון לבנון, ההערכה בלבנון היא שההפגנות צפויות להתפשט בשבועות הקרובים לכל רחבי המדינה בגלל האבטלה והעוני הגוברים.

בתוכנית ששודרה נטען כי לוופיק צפא, האחראי על יחידת הקישור והתיאום של הארגון, יש נכסי נדל"ן בהיקף של 30 דונם הרשומים על שמו בעיירה אלנמירייה וכי יש לו גם כמה חברות מסחריות הרשומות על שם בנו.

הפירסום עורר סערה ברשתות החברתיות במדינה וגולשים וצייצנים החלו לדרוש הסברים מחיזבאללה על התנהלותו של וופיק צפא.

 

 

ברשתות החברתיות נמתחה ביקורת על מזכ"ל הארגון חיזבאללה המגן ונותן חסות לבכירי הארגון המושחתים ומציג אותם כ "מוג'אהדין".

תומכי חיזבאללה תקפו את השידור בערוץ "אלג'דיד" והאשימו אותו כי הוא משרת את "האוייב הציוני".

 

חיזבאללה מבהירה כי תגיב נגד ישראל גם במקרה של פעולה נגדה בסוריה

לדבריהם, הארגון נהג לרשום נכסי נדל"ן על שמותיהם של בכירים כדי להסתיר את בעלותם וכך היה גם במקרה של וופיק צפא. הנדל"ן בעיירה אלנמירייה נרשם על שמו בזמן שנשא בתפקידים פנימיים מסויימים בארגון.

הם טענו כי הנדל"ן שהוזכר בכתבה שייך לאגף הצבאי של חיזבאללה וכי שרבוב שמו של בנו של וופיק צפא עלול להביא לכך שארה"ב תטיל סנקציות כלכליות על החברות שבבעלותו.

 

מיהו וופיק צפא?

 

וופיק צפא, יליד 1960 הוא בכיר בארגון חיזבאללה שמילא תפקידים שונים ומגוונים בארגון, כרגע הוא משמש בתפקיד "האחראי על יחידת הקישור והתיאום של הארגון", הוא הצטרף אליו ב-1984 וטיפס בסולם הדרגות לתפקיד בכיר.

הוא נחשב ל"שר הפנים" של הארגון השולט במעברי הגבול היבשתיים והאוויריים של לבנון.

מזכ"ל הארגון חסן נצראללה מינה אותו ב-1987 לתפקיד ראש "ועדת הביטחון" שאח"כ שונה שמה ל"יחידת הקישור והתיאום" של הארגון.

יש לו קשרים טובים עם מזכ"ל הארגון חסן נצראללה, הוא נחשב למקורבו, נצראללה משתמש בו גם למשימות מיוחדות.

על פי גורמים אמריקנים הוא היה מעורב גם בהתנקשות בחיי ראש ממשלת לבנון רפיק אלחרירי בפברואר 2005.

וופיק צפא עמד בראש ועדת המשא ומתן עם ישראל בנושא החלפת שבויים בין שני הצדדים והיה מעורב בעסקת החזרת גופותיהם של החיילים אלדד רגב ואהוד גולדווסר ז"ל.

כיום הוא עוסק גם בתיאום בין שירותי הביטחון הלבנונים לבין ארגון חיזבאללה ועוסק מטעם הארגון בפרוייקטים מיוחדים.

ארה"ב הטילה עליו סנקציות ביולי 2019 ביחד עם שני חברי פרלמנט מטעם חיזבאללה: אמין שרי ומוחמד רעד,בנסיון להפעיל לחץ על ממשלת לבנון לאסור על חיזבאללה לשאת נשק ולקיים בלבנון מדינה בעלת שלטון חזק.

הרוסים בקמפיין נגד משטר אסד

על פי דיווחים באמצעי התקשורת הערבייים, בקיץ 2019 הוא הגיע לביירות לפגישה חשאית עם שני בכירי חמאס, צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית ועם מאהר צאלח, ראש חמאס בחו"ל כדי לנסות ולארגן מפגש פיוס עם הנשיא סוריה בשאר אסד.

וופיק צפא הבהיר לשניים,בשמו של חסן נצראללה, כי הנשיא אסד דוחה בתוקף את כל ניסיונות התיווך ואינו מוכן לשמוע על פיוס עם ארגון חמאס שבגד בו עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה.

הדיווח בערוץ "אלג'דיד" על מעשי השחיתות שלו וופיק צפא לא הפתיע את הלבנונים, כבר בעבר היו עליו דיווחים באמצעי התקשורת בלבנון כי הוא נעצר באשמת מעילה בסך של 350 מיליון דולר וכי עסק בסחר בסמים,בבשמים ובהלבנות כספים.

אולם, דבר המעצר הוכחש על ידו ועל ידי בנו משפחתו. בפועל הוא נהנה מחסינות ומחסותו של מנהיג חיזבאללה חסן נצראללה.

פירסום הדיווח על השחיתות של וופיק צפא תורם לתדמית השלילית של ארגון חיזבאללה בלבנון במיוחד במשבר הכלכלי הקשה הנוכחי, גם כך מאשימים בלבנון את הארגון כי הוא שמשבש את עבודת הבנק המרכזי בלבנון בגלל שהבנק נענה ללחץ האמריקני לאכוף את הסנקציות שהטיל הממשל על חיזבאללה.

חיזבאללה הקים אימפריה כלכלית ענקית בלבנון שמתבססת על סיוע כספי מאיראן, תעשיית הברחות  והפעלת חברות קש לצרכי מסחר.

כל הפעילות הזו נעשית מבלי לשלם מיסים למדינה הלבנונית, למרות משבר הקורונה והמשבר הכלכלי העמוק בלבנון, חיזבאללה ממשיך לעשות עסקים.

בכירי הארגון נהנים מחיים טובים וכל עוד הם נאמנים למנהיג חסן נצראללה ללא עוררין הם יכולים לעסוק בפעילות מסחרית, הברחות, ומעשי שחיתות אחרים ולקבל הגנה מלאה ממנהיגם.