עבור לתוכן העמוד
Menu

מעצר עשמאווי: נקודת מפנה במלחמה בדאעש באפריקה

שלטונות לוב לכדו את רב המחבלים המצרי השאם עשמאווי שאחראי למותם של עשרות אנשי ביטחון מצרים ולהקמת שלוחת דאע"ש בצפון סיני • מעצרו של עשמאווי מהווה מכה קשה לארגוני הטרור הקיצוני ואמור לסייע בסיכול פעילות טרור גם בצפון סיני

מצרים ולוב רשמו ב-8 באוקטובר הישג חשוב במלחמה בטרור הג'יהאדיסטי ובעקבות שת"פ מודיעיני עצר הצבא הלובי באזור העיר דרנה, השוכנת כ-250 ק"מ מהגבול עם מצרים, את רב המחבלים המצרי, השאם עשמאווי, המבוקש ע"י גורמי הביטחון של 2 המדינות.

עשמאווי נלכד כשעל גופו חגורת נפץ לפני שהספיק לפוצץ אותה. ביחד עמו נעצרה רעייתו ו-2 בניו של חברו המופתי, מוחמד ראפאעי, האידיאלוג הג'יהאדיסטי שנהרג בעיר דרנה לפני 5 חודשים.

המייחד את הישאם עשמאווי הוא שהיה לו קשר הדוק לכל ארגוני האסלאם הקיצוני. החל מהזרוע הצבאית של "האחים המוסלמים" ועד לארגון אל-קאעדה וארגון דאע"ש ובמיוחד לשלוחת דאע"ש בצפון סיני שנקראה בעבר" אנצאר בית אלמקדס".

השאם עשמאווי נולד במצרים ב-1978, הוא סיים את המכללה הצבאית בשנת 2000, שירת בחיל הרגלים המצרי ואח"כ הצטרף לכוחות המיוחדים.

בשנת 2011 פוטר מהשירות הצבאי בגלל בעיות משמעת ודעותיו הקיצוניות ועבד כסוחר בגדים וחלקי חילוף למכוניות.

בשנת 2013 הקים חוליית טרור, ביחד עם עוד 4 קצינים שפוטרו מהצבא המצרי, שהיוותה את הגרעין להקמת ארגון הטרור "אנצאר בית אלמקדס" בצפון סיני שאח"כ נשבע אמונים למנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי ושינה את שמו ל"מחוז סיני".

העיתון המצרי "אליום א-סאבע" דיווח ב-8 באוקטובר כי עשמאווי נמלט ב-2013 לטורקיה ומשם עבר לסוריה ולרצועת עזה שבה התאמן בהכנת מטעני חבלה ועבר אימונים צבאיים.

השאם עשמאווי, קצין הקומנדו לשעבר בצבא המצרי, הגיע בסופו של דבר ללוב והקים בעיר דרנה את ארגון "צבא מצרים החופשי", אולם לאחר הגעת מחבלים מצריים של דאע"ש, שנמלטו מסוריה ומעיראק,לאזור דרנה, הוא נתקל בקשיים בהקמת הארגון והקים ארגון חדש הנקרא "אלמוראבטון" שהוא עמד בראשו ופעל תחת הכינוי "אבו עומר אלמוהאג'ר".

לארגון "אלמרואבטון" שהקים היה קשר הדוק לארגון אל-קאעדה.

במצרים עצמה הוא הקים ארגון טרור נוסף תחת הכינוי "אנצאר אלאסלאם" שהיה אחראי לפיגוע גדול נגד כוחות המשטרה המצרית באוקטובר 2017 באזור "אלוואחאת" דר' מערבית לקהיר, בפיגוע נרצחו 16 שוטרים.

הישאם עשמאווי פעל במצרים תחת הכינוי "שרף אבו מוהנד" והיה המוח המתכנן של פיגועים  גדולים  נגד הצבא והמשטרה,, הוא אימן מחבלים בשימוש בחומרי נפץ ופיקח על פעולות טרור.

הוא השתתף אישית ב-2013 בניסיון להתנקש בחיי מוחמד אברהים ששימש אז בתפקיד שר הפנים המצרי וכשנכשל הפיגוע הוא נפצע אך הצליח להימלט.

בין היתר הוא היה מעורב בתכנון ההתנקשות בחיי התובע המצרי הכללי השאם ברכאת באמצעות מכונית תופת ב-29 ביוני 2015.

גורמי הביטחון במצרים האשימו בזמנו גם את תנועת "האחים המוסלמים" ופעילים של הזרוע הצבאית של חמאס בהשתתפות בתכנון ההתנקשות בחייו של הישאם ברכאת.

כעת נבדקת האפשרות כי הישאם עשמאווי יוסגר למצרים לצורך העמדה לדין. הוא מבוקש במצרים מאז 2006 בגלל הסתה נגד מוסדות המדינה.

גורמי הביטחון של מצרים מייחסים לו תכנון וביצוע 17 פיגועי טרור שבהם נהרגו עשרות אנשי צבא ומשטרה. שמו נקשר גם בתכנון להתנקש בחיי הנשיא א-סיסי באחת נסיעותיו לחו"ל.

הפיגוע הגדול ביותר שמיוחס לעשמאווי היה באזור אל-עריש בצפון סיני בפברואר 2015 שבו נהרגו 29 אנשי ביטחון מצרים ועוד 60 נפצעו.

 

משמעויות

 

הישאם עשמאווי נמצא כעת בחקירה של גורמי הביטחון הלובי. הערכות מדברות על כך שבידיו מידע מודיעיני חשוב על פעילות הטרור של כמה ארגונים במצרים ובלוב היכול להביא לסיכול פיגועים רבים שהינם עדיין בשלב התכנון.

עשמאווי נחשב לאב הרוחני והמבצעי של הטרור הג'יהאדיסטי בלוב ובמצרים ומעצרו יכול להביא לקריסת כל תשתית הטרור המצרית שהוא ניסה להקים באזור דרנה בלוב, למעשה הוא הקים בעיר דרנה מרכז גדול לפעילות טרור בלוב ובמצרים.

גורמים בכירים בצבא הלובי מסרו כי באזור דרנה קיימות עוד כמה חוליות טרור "רדומות" שהופעלו ע"י השאם עשמאווי וכי הן אמורות להיעצר בקרוב.

להשאם עשמאווי יש כאמור גם קשר לשלוחת דאע"ש בסיני הנלחמת בימים אלה על קיומה בצפון סיני מול הצבא המצרי ומול יחידות שהקים הצבא המצרי מקרב בני השבטים הבדואים שהחלו לשתף פעולה עמו כנגד ארגון דאע"ש.

סביר להניח שהצבא המצרי יוכל להיעזר במידע המודיעיני שיתקבל בחקירתו של הישאם עשמאויי לצורך מלחמתו בארגון דאע"ש באזור המדבר המערבי ובצפון סיני.

הצבא המצרי עסוק כבר כמה חודשים במבצע צבאי גדול למיגור הטרור של דאע"ש בחצי האי סיני ובמיוחד בחלקו הצפוני, הוא רשם כמה הישגים והצליח לצמצם באופן ניכר את הפיגועים של ארגון דאע"ש נגד הקופטים, הסופים ויחידות הצבא והמשטרה של מצרים.

בין היתר הצליח הצבא המצרי להשמיד את כל הנשק הכבד שהיה ברשותה של שלוחת דאע"ש בצפון סיני ולמנוע הסתננות מחבלים של דאע"ש שהגיעו מעיראק ומסוריה לתוך חצי האי סיני.

כעת מתמקד הצבא המצרי בטיהור קיני טרור שעוד נותרו בצפון סיני.