עבור לתוכן העמוד
Menu

מעלים הילוך: הוואקף ו'מרכז תרבות תורכיה' חתמו על הסכם שיתוף פעולה

במשרד החוץ גובשה תוכנית לבלימת הפעילות התורכית בירושלים • ביפו לעומת זאת 'המרכז' פעיל בתיאום עם העירייה ומשרד התיירות • את הוואקף ייצג בטקס החתימה שייח' עכרמה סברי, המופתי הירושלמי לשעבר ומקורבו של ארדואן

תורכיה מעלה את יחסיה עם הוואקף המוסלמי בירושלים אל מעל פני השטח: לפני ימים אחדים נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין הוואקף לבין "המרכז לתרבות תורכיה" – שפועל מעת לעת כזרוע ביצועית של הקונסוליה התורכית בירושלים. בטקס החתימה יוצג הוואקף על ידי שייח עכרמה סברי, לשעבר המופתי של ירושלים וכיום ראש דרשני אל-אקצא. סברי מקורב לנשיא תורכיה ארדואן ולפני שנתיים הנשיא התורכי העניק לו את מדליית "שומר ירושלים". סברי מזוהה גם עם תנועת "האחים המוסלמים" ועם התנועה האסלאמית בישראל. את 'מרכז התרבות התורכי ייצג מנהל המרכז, ראהה ארמוגומו.

 

מרכז התרבות התורכי שוכן בבניין ברחוב אל זאהרה בירושלים. רק בשנה שעבר היה המרכז שותף לכנס שנערך באוניברסיטת אל קודס, בו נשמעו קריאות השוללות את הקשר היהודי לירושלים. ביום העצמאות "הפלסטיני" פרסם המרכז הצהרה בה הבהיר כי הוא חוגג "עם העם הפלסטיני ביום השנה ה-29 להצהרת המדינה הפלסטינית. טורקיה תמשיך להיות ליד פלסטין". המרכז גם הציג תערוכה ממסמכי הארכיון העות'מאני, שהציגה נכסים בבעלות תורכית בירושלים. התערוכה התקיימה בנוכחות הקונסול התורכי בירושלים והשר לענייני ירושלים ברש"פ. בהר הבית (וכן בעזה) יזם 'המרכז' סעודות 'אפטאר' לשבירת הצום היומי בימי הרמאדן, כחלק ממאמצי תורכיה להגביר את אחיזתה ומעורבותה בהר.

מאור צמח, יו"ר תנועת "לך ירושלים", אומר, כי תורכיה פועלת  באמצעות 'המרכז' כדי לנסות ולשפר את אחיזתה במזרח ירושלים, בעיר העתיקה ובהר הבית, תוך הצגת עמדות אנטי ישראליות ופרו פלסטיניות , לא פעם בשיתוף פעולה עם התנועה האסלאמית. "התורכים בוחשים בירושלים ב'תמימות' לכאורה, כאשר האצטלה היא 'מרכז תרבות תורכיה'. צמח קרא לממשלה לפעול בכל האמצעים נגד הפעילות התורכית בבירה, שמתחרה בריבונות הישראלית בעיר.

 

יש לציין, כי המרכז לתרבות תורכיה פעיל לא רק בירושלים. רק לפני שנתיים חנכה השגרירות התורכית בת"א את המרכז לתרבות תורכיה ביפו. המרכז שוכן  בבית המושל העותמני לשעבר, הצמוד לבית הסראיה. במקרה זה נעשה הדבר תוך שיתוף פעולה עם עיריית ת"א-יפו ומשרד התיירות, במסגרת עבודות השיקום של יפו העתיקה. במהלך אותו טקס אמר  שגריר טורקיה בישראל לשעבר, נאמק טאן: "יפו היא מקום היסטורי, שבו נותרו אתרים מהתרבות העותמנית ומדתות ותרבויות אחרות". העותמנים שלטו באזור 400 שנה והשאירו אחריהם עקבות רבים. "ישראל היא המדינה הראשונה שממשלתה החזירה מבנה עותמני ליורשיו – הממשלה הטורקית".

 

אלא שבכל הקשור לפעילות התורכית בירושלים, ישראל אינה רואה בעין יפה ניסיונות תורכים מתמשכים להדק אחיזה והשפעה באיזור העיר העתיקה בירושלים, לא פעם באמצעות עמותות תורכיות שמעבירות כספים למטרות ויעדים קהילתיים ודתיים. רק לאחרונה גיבש משרד החוץ, בהנחיית שר החוץ ישראל כץ 'תוכנית לעצירת פעילות ממשלת תורכיה בירושלים'.  המהלך נועד בין היתר להגן על מעמדה של ירדן בהר הבית. מעמד זה מעוגן בהסכם השלום בינה לבין ישראל. בקרוב תובא תוכניתו של כץ לדיון  בקבינט.

 

 

על פי דיווחו של אריאל כהנא, הכתב המדיני של 'ישראל היום', אלה הם  עיקרי התוכנית: תנועת האחים המוסלמים העולמית, שהיא תנועת האם של נשיא תורכיה ארדואן, תוגדר כהתאגדות בלתי חוקית בישראל וזאת בהמשך להחלטה שהתקבלה על ידי הממשלה זה מכבר על הוצאת התנועה האסלאמית הצפונית של השייח' ראאד סלאח מחוץ לחוק. כמו כן תוגבל פעילותה של העמותה הטורקית "טיקה" בירושלים. פעילות העמותה בירושלים שמנוהלת על ידי אחד ממקורבי  נשיא טורקיה, ארדואן, מגיעה לכ -12 מיליון דולר בשנה, ומטרתה המוצהרת היא מניעת יהוד ירושלים. יוזמי התוכנית במשרד החוץ מציעים  לחייב את "טיקה" לתאם מראש עם ישראל את פעולותיה ולא לאפשר לה עוד לפעול בירושלים באופן חד־צדדי. כמו כן, מוצע לשלול את מעמדו הדיפלומטי של ראש ארגון "טיקה" בירושלים, באופן של אי חידוש אשרת התייר שממנה הוא נהנה – צעד שיהפוך לכאורה את נוכחותו בישראל לבלתי חוקית. צעדים נוספים שמציעה התוכנית: הגבלת הקשר בין חברי  מועצת הווקף לבין גורמים בכירים בטורקיה, וביטול משרות של מורים טורקים המלמדים בירושלים .

 

 

בעבר מימנה טיקא את חיזוק חומות העיר העתיקה באיזור הסמוך לבית הקברות המוסלמי שלמרגלות שער הרחמים. בשנה האחרונה נלמדת בכמה בתי ספר במזרח ירושלים השפה התורכית ולפני חודשים אחדים יצאה משלחת תלמידים במימון עמותת 'אל בוסתן' לתחרויות ספורט בתורכיה. התלמידים המזרח ירושלמים השתתפו בתחרויות כדורגל וטאקוונדו וייצגו בהן את הרשות הפלסטינית.

 

.

.