עבור לתוכן העמוד
Menu

מעבר גבול חשוב נסגר בין איראן לעיראק

מעבר הגבול בדרום מערב המדינה ייסגר פעם נוספת בשל המצב הביטחוני בעיראק • המשטר באיראן חושש מזליגה של המהומות למדינה לאחר שהצליח לעצור את המהומות הדלק

על רקע ההפגנות הממשיכות ברחבי עיראק מאז ה-1 באוקטובר החליט מנהל מסוף הנוסעים בצ'בזבה קוזסטאן ,איראן, כי אזרחי עירק תיירים לא יוכלו לעבור במעבר הגבול החל מיום ראשון.

לסוכנות הידיעות אירנ"א אמר אחמד סחאני, כי האיסור על כניסתם של אזרחי עירק מוטל "בשל המשך חוסר הביטחון במדינה והצורך לעמוד בדרישות הביטחון בגבול בין המדינות."

הוא הוסיף כי נסיעתם של עולי הרגל האיראניים לערים הקדושות בעירק לפני כשבועיים, מסיבות ביטחוניות והמשך ההפגנות בערי עירק, ובמיוחד בערים כרבלא ונג'ף.
הבכיר המשיך ואמר כי הכניסה תתאפשר רק לאחר שיחזור הביטחון לערים בעיראק וכנראה לקראת חג המולד על מנת לאפשר מעבר לנוצרים.
זו אינה הפעם הראשונה שמעברי הגבול בין המדינות נסגרים מאז ה-1 באוקטובר.

חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, יוני בן מנחם, פרסם ב-12 לדצמבר כי האסטרטגיה של הגנרל קאסם סולימאני לדכא את ההפגנות היא ליצור מצב של מלחמה פנימית בתוך עיראק.

אזור מעבר הגבול בין איראן לעיראק
אזור מעבר הגבול בין איראן לעיראק

המשטר האיראני לא מהסס להמשיך בשקריו, המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי מאשים את ארה"ב וישראל כי הן שעומדות מאחורי ההפגנות ומערכת השקר והתעמולה האיראנית פירסמה ידיעות כי נעצרו מחוללי ההפגנות שפעלו בשירותם של גורמים זרים.

ההחלטה האיראנית לדכא בכל הכוח את ההפגנות בעיראק נובעת מההערכה כי להפגנות האלה הייתה השפעה גדולה על ההפגנות באיראן עצמה בעקבות העלאת מחירי הדלק.

המפגינים אינם מהססים לחצות את מחסום הפחד ולהתעמת לאורך זמן עם כוחות הביטחון שמגיעים למוקדי ההפגנות כדי לפזרם.

המשטר האיראני רוצה לדכא במהירות את ההפגנות בעיראק כדי שלא יעוררו מחדש את ההפגנות באיראן, אבל כעת מנסה הגנרל קאסם סולימאני לדרדר את המצב הביטחוני בעיראק עד לכדי מלחמת אזרחים פנימית כדי להרתיע בין היתר את אזרחי איראן ממה שצפוי להם אם ימשיכו בהפגנות נגד המשטר.
ב-2015 פורסם כי מעבר הגבול בצ'בזבה מהווה נקודת גבול חשובה למעבר סחורות בין המדינות וכי מעל 850 אלף טונות של יצוא בשווי יצוא של 142 מיליון דולר, הועברו במסוף הגבול בין מרץ לדצמבר אותה שנה.

מוקדם יותר, פרסם משרד החוץ של איראן אזהרה מפני כניסה לעיראק על רקע המצב הביטחוני במדינה.