עבור לתוכן העמוד
Menu

מסר מישראל? קאסם סולימאני על הכוונת

חשיפת התוכנית לחסל את הגנרל קאסם סולימאני מעידה על כך שהדרג המדיני הגיע למסקנה כי סולימאני מהווה סכנה גדולה לביטחונה של ישראל ויש לסלקו מהזירה • ניסיון החיסול שכשל מגביר את הסיכויים לתגובת נגד איראנית נגד ישראל ונגד יעדים ישראלים ויהודים בחו"ל, ישראל חייבת להגביר את הכוננות ולהיערך בהתאם

מומחי מודיעין המכירים את דפוסי הפעולה האיראניים מעריכים כי הראיון הנדיר שהעניק לפני כמה ימים הגנרל קאסם סולימאני לערוץ הטלוויזיה האיראני "אלעאלם" שבו סיפר על כי ניצל מהתנקשות ישראלית במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-2006 באמצעות כטב"מים בעת ששהה בבונקר בביירות, ביחד עם חסן נצראללה ועימאד מורנייה, לא היה מקרי אלא נועד להעביר מסר לישראל.

קופרווסר: איראן בונה יכולת לפגוע בישראל

לכך יש להוסיף את דברי ראש מנגנון המודיעין של "משמרות המהפכה", חוסיין טאיב, שחשף ב-3 באוקטובר כי איראן סיכלה תוכנית "ישראלית-ערבית" לחסל את קאסם סולימאני במהלך אירועי חג העאשורא השיעי האחרון במחוז כרמאן באיראן.

לדברי מומחי המודיעין, המסר האיראני לישראל הוא כפול וברור – איראן יודעת שהגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "קודס" הוא על הכוונת של ישראל, היא בטוחה ביכולותיה המודיעיניות למנוע את החיסול והתגובה האיראנית על כך תגיע בקרוב.

המהלך האיראני בחשיפת הדברים בתקשורת נועד להכין את דעת הקהל בעולם לתגובה הצבאית האיראנית נגד ישראל, לא מן הנמנע שהאיראנים יציגו בקרוב באמצעי התקשורת את 3 חברי החולייה שנלכדו והציוד שנתפס על ידם כדי שיבליטו את חלקה של ישראל בפרשה, כדי להעצים את הצלחתם וגם את הכשרת דעת הקהל העולמית לתגובה הצפויה.

ישראל צריכה לקחת את הדברים ברצינות רבה ולהגביר את הכוננות בכל הקשור לאיראן, החל מהאפשרות שמנגנוני הביטחון האיראנים ינסו לפגוע באישים ומוסדות ישראלים ויהודים בחו"ל ועד לפעילות צבאית מפתיעה נגד ישראל משטחי עיראק, סוריה, לבנון ורצועת עזה.

ההתקפה האיראנית המוצלחת שתוכננה ובוצעה במדוייק נגד מתקני הנפט של סעודיה באזור בקיק מעידה על כך שהאיראנים הפיקו את הלקחים ויש להם יכולות מודיעיניות ומבצעיות גבוהות מאוד.

גם פעולה כזו של תקיפת יעדים ישראלים באמצעות טילי שיוט ומל"טים היא בגדר תרחיש אפשרי.

האיראנים שואבים עידוד מהתנהלותו של הנשיא טראמפ, הם משוכנעים שהוא איננו מעוניין להסתבך מבחינה צבאית באזור המפרץ במהלך ההכנות לבחירות לנשיאות בארה"ב וכי הממשל לא יתערב צבאית לטובת ישראל במקרה של תגובה צבאית איראנית בשטח ישראל.

אם אכן ישראל עמדה מאחורי הניסיון שנכשל לחסל את קאסם סולימאני מה ניתן להסיק עד כה?

א. מבצע החיסול תוכנן במשך תקופה ארוכה ו"האור הירוק" לבצעו ניתן רק באחרונה. בישראל נפלה החלטה בדרג המדיני-ביטחוני הבכיר ביותר כי הגנרל קאסם סולימאני מהווה סכנה גדולה לביטחון ישראל ויש לחסלו.

סולימאני סומן כיעד לחיסול על ידי ישראל ומכאן זו רק שאלה של זמן ואפשרויות מבצעיות עד שהדבר יקרה בגלל הסכנה הגדולה שהוא מהווה עבורה.

ב. המבצע שנכשל נועד לבצע את החיסול ללא "טביעות אצבע" של ישראל. הוא תוכנן להיראות כפעולת נקמה על רקע דתי של האיסלאם הסוני באיסלם השיעי.
כמות חומר הנפץ שבה תכננו המתנקשים להשתמש,כחצי טון של חומרי נפץ, מעידה על הנחישות לודא את מותו של הגנרל קאסם סולימאני ולחקות את שיטות הפעולה של הטרור הסוני.

ג. מדובר במבצע מודיעיני משותף לישראל ולאחת ממדינות המפרץ שעמה יש לה קשרים מודיעינים ענפים מאחורי הקלעים, יתכן סעודיה או איחוד האמירויות, או שמדובר במבצע של המוסד הישראלי ששכר שכירי חרב כדי לבצע את המשימה.

בזמנו נטען שהמוסד הישראל הסתייע בשכירי חרב כורדים כדי לסייע לו לחסל מדעני גרעין באיראן.

ד. שוב התברר כי איראן פרוצה מבחינה מודיעינית עבור ישראל והיא יכולה להשיג מודיעין מדוייק על כל מטרה באיראן וגם על תנועותיהם של בכירי הצמרת האיראנית.

ה. האיראנים הפיקו לקחים מפעולת המוסד הישראלי בטהרן, שהצליח להביא ארצה את ארכיון הגרעין האיראני, והם הגבירו את פעילות המודיעין הנגדי בתוך איראן כדי לחשוף סוכנים ישראלים.

כל תגובה צבאית איראנית נגד ישראל מחייבת את אישור המנהיג העליון עלי ח'מינאי לאור ההשלכות שעלולות להיות לפעולה כזו והתגובה הישראלית הצפויה.
הגנרל קאסם סולימאני רשם הצלחות לא מעטות בחזיתות שהקים בעיראק, סוריה, לבנון ורצועת עזה נגד ישראל במהלך השנים האחרונות, הוא נחשב לבן טיפוחיו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי ויש באיראן שרואים בו גם את יורשו האפשרי למרות שהוא איש צבא ותיק.

על פי גורמים באיראן, השליט העליון ח'מינאי כינה את הגנרל סולימאני במילים "השהיד החי של המהפכה האיראנית".

הגנרל סולימאני הוא שהפך את ארגון חזבאללה למפלצת טרור עם עשרות אלפי רקטות וטילים ומקדם גם כעת את פרוייקט הטילים המדוייקים של חזבאללה, הוא האחראי להתבססות הצבאית האיראנית בסוריה ולהקמת חזית חדשה ברמת הגולן, הוא שמנהל את המליציות השיעיות בעיראק ושהקים את "הגשר היבשתי" מאיראן לחופי הים התיכון באמצעות פתיחת מעבר אלקאים-אלבוכמאל על גבול סוריה ועיראק.

קאסם סולימאני אף היה מעורב באחרונה בהקמת הממשלה החדשה הפרו איראנית בעיראק ובמינויו של ראש הממשלה עאדל עבד אלהאדי.

סולימאני גם מפעיל את המורדים החות'ים בתימן נגד סעודיה והוא שתומך בכסף ובאמצעי לחימה בזרועות הצבאיות של חמאס והגי'האד האסלאמי ברצועת עזה.
כישלון התוכנית לחסל את קאסם סולימאני איננו אומר כי הוא יצליח להימלט מגורלו, עולם המודיעין מלא בהצלחות וגם בכישלונות, עד כה המוסד הישראלי הוכיח שידו ארוכה והוא יכול להגיע לכל יעד שהוא מסמן באיראן וסביר להניח שמרגע שהתקבל האישור מהדרג המדיני לחסל את קאסם סולימאני הספירה לאחור כבר החלה עד שתושג המטרה.