עבור לתוכן העמוד
Menu

המסר הכפול של חמאס לישראל ומצרים

ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי הם שעומדים מאחורי ירי הרקטות ארוכות הטווח לעבר ישראל • המהלך נועד לזרז את מצרים להגביר את המאמצים להביא להסרת המצור ולהזהיר את הדרג המדיני בישראל מפני החלטה על הנחתת מכה צבאית קשה על חמאס

המשחק הכפול והשקרי של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי נחשף לפנות בוקר לאחר ששוגרו לעבר ישראל מרצועת עזה 2 רקטות ארוכות טווח, האחת פגעה בבית בבאר שבע והשניה ששוגרה לעבר מרכז הארץ נפלה בים התיכון.

הרקטות שנורו הן מייצור עצמי בעלות כמות גדולה של חומרי נפץ והן מצויות בשימוש ארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי בלבד.

לקריאה נוספת:

קופרווסר: להערך להסלמה רחבה יותר

ירי הרקטות בא בשיא המאמצים של מצרים למנוע פיצוץ ברצועת עזה. משלחת רמת דרג של המודיעין המצרי שוהה ברצועת עזה לשיחות עם הפלגים הפלסטינים על הפיוס והרגיעה עם ישראל ואילו שר המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל אמור להגיע מחר לישראל לפגישה עם ראש הממשלה ולאחר מכן לפגישה במוקאטעה ברמאללה עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בניסיון לשכנע אותו שלא להטיל סנקציות חדשות על הרצועה שרק יסבכו את המצב עוד יותר ועלולות להביא לפיצוץ המצב.

צה"ל הגיב על ירי הרקטות ותקף יותר מ-20 יעדים של ארגון חמאס ובהם מנהרת טרור של חמאס בדרום הרצועה, היעדים שהותקפו כללו תשתיות תת-קרקעיות, בסיסים של חמאס עם תשתיות צבאיות,אתרים ליצור רקטות ופיר חפירה  של מנהרת טרור ימית.

 

מי שיגר את הרקטות?

שום גוף ברצועת עזה לא נטל את האחריות על הירי לעבר ישראל, מדובר בירי חריג לעומק הישראלי, בחצי השנה האחרונה הקפידו ארגוני הטרור לשגר רקטות לעבר ישובי עוטף עזה בלבד.

במשך כמה שעות שמרו ארגוני החמאס והג'יהאד האסלאמי על שתיקה רועמת ותדרכו גורמים עיתונאיים כי את הירי ביצע אחד הארגונים "הסוררים" ברצועת עזה כדי לחבל בסיכויים ובמאמצי מצרים להשיג הסכם רגיעה עם ישראל.

ירי 2 הרקטות לפנות בוקר לא היה האירוע היחידי, כמה שעות אח"כ ניסתה חוליית מחבלים לשגר רקטות נוספות לעבר ישראל.

חיל האוויר הצליח לפגוע במשגרי הרקטות בזמן ולמנוע את הירי, בתקיפת חיל האוויר נהרג אחד המחבלים ועד 3 נפצעו.

ההרוג הינו נאג'י אלזעאנין חבר בארגון "גדודי אלמוג'האידין" המקרוב לחמאס ומבצע את הנחיותיו.

רק לאחר כמה שעות פרסם חדר המבצעים המשותף של הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה, הודעה המתנערת מירי הרקטות לעבר ישראל.

בהודעה נאמר כי הארגונים ובהם חמאס ונג'יהאד האסלאמי מתנגדים לירי הרקטות הלילה "אשר פוגע במאמצי המצרים להסיר את המצור מעל עזה".

גורמים ברצועה מסרו כי ההודעה פורסמה בלחץ משלחת המודיעין המצרי השוהה ברצועת עזה וכדי לרצותה.

לא ברור אם פעילי ארגון החמאס או ארגון הגי'האד האסלאמי הם שביצעו בפועל את הירי או שמדובר בשלוחיהם. דבר אחד ברור, שום ארגון ברצועה איננו יכול לבצע התקפות רקטות לעומק הישראלי, שעלולה להצית עימות צבאי בין ישראל לחמאס, ללא הסכמת ארגון החמאס שהוא הריבון ברצועה ומתואם היטב עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, לכן האחריות לירי הרקטות מוטלת עליו.

גורמים ברצועת עזה מגלים כי ארגון הג'יהאד האסלאמי רצה כבר לפני כמה ימים לשגר רקטות לעבר ישראל כפעולת נקם על מותם של 7 פלסטינים בהפגנות על גדר הגבול ביום שישי שעבר.

לפני כשבועיים נבחר זיאד נח'אלה למנהיג החדש של ארגון הג'יהאד האסלאמי ומאז הוא מנסה להוכיח את עצמו באמצעות הצהרות מתלהמות וארגון הפגנות על גדר הגבול ברצועה.

כשנודע הדבר למודיעין המצרי, התקשרו בכיריו אל זיאד נח'אלה היושב בבירות והזהירו אותו כי ירי רקטות לעבר ישראל יגרור תגובה קשה של צה"ל ויהרוס את מאמצי מצרים להשיג רגיעה בין חמאס לישראל.

לקריאה נוספת:

 סכנת המנהרות לא חלפה

מסר לישראל ולמצרים

 

נראה כי ירי הרקטות "ללא טביעות אצבע" תוכנן ע"י ארגוני החמאס והג'יהאד האסלמי כדי להעביר מסר כפול למצרים ולישראל.

ירי הרקטות נועד לאותת למצרים כי חמאס והג'יהאד האסלאמי אינם מרוצים מקצב התיווך המצרי שאיננו משיג תוצאות בכל הקשור להסרת המצור מעל הרצועה.

הציבור העזתי מפעיל לחצים כבדים על ארגוני הטרור על כך שלמרות ההרוגים והפצועים הרבים בקמפיין "צעדת השיבה" הם לא הצליחו במשך חצי שנה להשיג שום הישג שמקל את המצור המוטל על הרצועה.

בהנהגת חמאס גם זועמים על מצרים שהיא מונעת כבר יותר משנה לאפשר לבכירי חמאס לצאת מהרצועה דרך מעבר רפיח לביקור בקטאר,טורקיה ואיראן.

המסר לישראל היה מכוון כנראה לישיבת הקבינט הביטחוני שהייתה אמורה להתקיים היום ולדון בהצעתו של שר הביטחון ליברמן להנחית מכה צבאית קשה על ארגונטי הטרור ברצועה.

ארגוני הטרור רצו להזהיר את ממשלת ישראל כי עליה להימנע ממהלך כזה ולהראות לה כי יש בידיהם את היכולת להנחית מכות מכאיבות על העורף הישראלי.

ארגוני הטרור אינם רוצים במלחמה כוללת ברצועה אלא בהמשך "הליכה על הסף" באמצעות טרור בעצימות נמוכה כדי להפעיל לחץ קבוע על ישראל עד להשגת מטרתם שהיא הסרת המצור מעל הרצועה.

הכתובת הייתה על הקיר כבר כמה חודשים. בסוף חודש אוגוסט הודיע יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, בפגישה עם עיתונאים עזתים כי "באמצע חודש אוקטובר יוסר המצור מעל הרצועה" ובעצם קבע את הדד-ליין מבחינת חמאס.

אין זו הפעם הראשונה שהחמאס מעביר מסרים לישראל ומצרים באמצעות ירי של "ארגונים סוררים",זוהי שיטה ידועה של חמאס  שמקפיד לעשות זאת באופן ממודר מאוד מתחת לראדאר של ארגוני המודיעין של ישראל ומצרים, כך הוא מעביר את המסר אך נשאר "נקי" כביכול.

מדובר במהלך שקרי ומתחכם של ארגוני הטרור ועדיין לא ברור כיצד תנהג מצרים בתגובה אליו.

ניסיון העבר מעיד כי על כך שמצרים איננה מעוניינת לשבור את הכלים עם ארגון חמאס, בגלל שיקולים של ביטחון לאומי, ולכן נראה כי המצרים "יבלעו גם הפעם את הצפרדע" וימשיכו במאמציהם להשיג פיוס פלסטיני פנימי ורגיעה עם ישראל.