עבור לתוכן העמוד
Menu

מסר ישראלי לאיראן

תקיפת בכירי הג'יהאד האסלאמי בעזה ובדמשק הינה מסר לאיראן כי לישראל יש מידע מדוייק על תוכניותיה לפגוע במטרות במדינה ויכולת מבצעית לסכלן מבעוד מועד • הפעולה הישראלית הינה שלב ראשון בשיקום ההרתעה, ישראל פעלה נכון כשיזמה והפתיעה את הג'יהאד האסלאמי, יש להמשיך במגמה הזו

המכה הכפולה שהנחיתה ישראל על ארגון הג'יהאד האסלאמי איננה מכוונת רק נגד הארגון עצמו בכדי להרתיעו מלתקוף את ישראל, יש בה מסר ברור לאיראן אשר על פי המידע המודיעיני המצוי בישראל פתחה בהכנות לתקיפת יעדים אסטרטגיים בתוך ישראל כפי שתקפה את מתקני הנפט בסעודיה ב-14 בספטמבר השנה.

ישראל חיסלה ברצועת עזה את בהאא' אבו אלעטא שהפך להיות ראש הזרוע הצבאית (סראיא אלקודס) של ארגון הג'יהאד האסלאמי ו"פצצה מתקתקת" שנמצאת בשלב מתקדם של הוצאת פיגועים נגד ישראל מרצועת עזה תוך הפרת הבנות הרגיעה ובניגוד לעמדת חמאס שהינו הריבון ברצועת עזה.

בהאא' אבו אלעטא פעל על פי הנחיות איראן שהועברו אליו על ידי זיאד נח'אלה, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי וע"י אכרם אלעג'ורי, חבר הלשכה המדינית של הארגון וראש המועצה הצבאית שלו.

אלעג'ורי נחשב למספר 2 בארגון הג'יהאד האסלאמי ול "האיש החזק" אחרי המזכ"ל זיאד נח'אלה. הוא אחראי גם על הכספים של הארגון ונע על הציר טהרן-דמשק-ביירות. בעל קשרים הדוקים עם הגנרל קאסם סולימאני ועם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה.

לכן, על פי מקורות זרים, תקף חיל האוויר הישראלי, במקביל לחיסולו של בהאא' אבו אלעטא בעזה, את ביתו של אכרם אלעג'ורי בדמשק.

בניגוד לחמאס, ארגון הגי'האד האסלאמי שמר על נייטרליות ולא התערב במלחמת האזרחים בלבנון והמפקדות שלו פועלות בדמשק ובמחנות הפליטים בסוריה.

אלעג'ורי ניצל בדרך נס, אך בתקיפה נהרג בנו מעאז שהינו קצין בארגון וגם מאבטחו האישי עבדאללה חסן.

המסר הישראלי לאיראן באמצעות הפגיעה בראשי שלוחותיה ברצועת עזה ובסוריה הינו ברור: ישראל מכירה היטב את התוכניות הצבאיות שאתם מנסים להוציא אל הפועל כדי לפגוע בה ויש לה את היכולת המודיעינית והמבצעית לסכל אותן מראש.

חיסולו של בהאא' אבו אלעטא ותקיפת ביתו של אכרם אלעג'ורי בדמשק הינם מכה לגנרל האיראני קאסם סולימאני אשר השתמש בשניהם כדי להוציא את תוכניותיו נגד ישראל מרצועת עזה.

על פי הערכות גורמי מודיעין מערביים, ישראל נמנעה מתקיפת ביתו של זיאד נח'אלה, ראש ארגון הג'יהאד האסלאמי, הממוקם בשכונת א-דאחייה בביירות כדי שלא להרחיב כרגע את מעגל העימות ולהכניס לתוכו גם את ארגון חזבאללה בלבנון.

ואכן, ארגון חזבאללה הבין את המסר הישראלי ואמש הודיע כי אין בכוונתו להתערב בעימות בין ישראל לארגון הג'יהאד האסלאמי והוא סומך על הפלסטינים שידעו כיצד להגיב נגד ישראל, בכך הרחיק חסן נצראללה את עצמו מאפשרות ההסלמה מול ישראל במסגרת הפקת הלקחים שלו מהטעויות שעשה במלחמת לבנון השנייה.

חמאס נזהר מעימות עם ישראל

נכון לשעה זו, ארגון חמאס נזהר שלא להתערב בעימות הצבאי בין ישראל לביו ארגון הג'יהאד האסלאמי ומשקיף מן הצד.

ישראל מצדה נמנעת מלתקוף מטרות של חמאס ברצועת עזה ומתמקדת בתקיפות יעדים של ארגון הג'יהאד האסלאמי בלבד.

על פי גורמים ברצועת עזה, בהנהגת חמאס היו מחלוקות לגבי האופן שבו על הארגון לפעול בתגובה על חיסולו של בהאא' אבו אלעטא. ארגון הג'יהאד האסלאמי הינו חבר בחמ"ל המשותף של כל הפלגים הפלסטינים וארגון חמאס מחוייב להגן עליו בתוקף היותו בן ברית קרוב, אולם, הקו שהוביל יחיא סינוואר בתוך הנהגת חמאס ניצח בשלב הזה, סינוואר איננו מאמין בהסלמת העימות הצבאי עם ישראל כרגע, הוא רוצה להכיל את חיסולו של בהאא' אבו אלעטא אשר פעל לטרפד את הבנות הרגיעה ולהתקדם לכיוון ישום השלב השני של הבנות הרגיעה והמשך קבלת התשלום החודשי של הכסף הקטארי.

גורמים בחמאס מעריכים כי גם אם ארגון חמאס ישתתף בסופו של דבר בעימות נגד ישראל, הוא ישגר כמה מטחי רקטות כדי לצאת ידי חובה וכדי שלא יואשם כי הוא משתף פעולה עם ישראל.

ארגון חמאס פועל ביחד עם מצרים כדי לרסן את ארגון הג'יהאד האסלאמי כדי שכל ההישגים שהשיג עד כה במסגרת הבנות הרגיעה לא יירדו לטימיון, אמש יצא שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב לקהיר כדי לגבש עם מצרים נוסחה להפסקת אש שתאפשר לארגון הג'יהאד האסלאמי סולם שיאפשר לו לרדת מהעץ.

גורמים מצרים אומרים כי למודיעין המצרי יש יחסים טובים עם מוחמד אלהינדי, חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה וכי נעשים מולו המאמצים להשיג הפסקת אש.
ישראל הצליחה להרדים את ארגון הג'יהאד האסלאמי ולחסל את ראש הזרוע הצבאית שלו בהאא' אבו אלעטא בהפתעה, ההצלחה היא בזכות היוזמה והתחכום, איסוף המודיעין המדוייק ויכולת הביצוע הגבוהה ולא כמו שהיה עד כה מדיניות תגובה והיגררות אחר ארגוני הטרור. זו הדרך שבו צריך ללכת הדרג המדיני-ביטחוני, "בתחבולה תעשה מלחמה".

סבב הלחימה ברצועת עזה עד כה מניח את הבסיס לשיקום ההרתעה הישראלית ברצועת עזה שנשחק עד דק מאז נפתחה מלחמת ההתשה נגד ישראל במרץ 2018 והמכונה "קמפיין צעדות השיבה",היציאה ממדיניות ההבלגה וחידוש הסיכולים המדוייקים של ראשי הטרור הינם צעד בכיוון הנכון אולם הוא מחייב עקביות והרחבת הסיכולים הממוקדים גם לעבר ארגון חמאס במידת הצורך, אסור לשכוח כי ארגון חמאס הינו שלוחה של איראן בדיוק כמו ארגון הג'יהאד האסלאמי, רק בשבוע שעבר אמר יחיא סינוואר בכינוס ברצועת עזה כי ארגונו חייב הכל לאיראן שבלעדי הסיוע הכספי שלה,אספקת אמצעי הלחימה והידע הטכנולוגי שלה, לא היה מגיע חמאס למה שהגיע אליו היום.

פורסם ב-13 לנובמבר 2019