עבור לתוכן העמוד
Menu

ההתקפות בסוריה: מסר לישראל ולארה"ב

איראן תקפה לראשונה, באמצעות מל"טים של המליציות הנאמנות לה בסוריה ובעיראק, את בסיס תנף האמריקני בסוריה • התקיפה מהווה "עליית מדרגה" והיא נועדה להזהיר את ארה"ב וישראל מפני המשך התקיפות של יעדים איראנים בסוריה ובעיראק

איראן הצליחה להפתיע את ארה"ב וישראל בכך שתקפה במפתיע בליל ה-20 באוקטובר את בסיס הצבא האמריקני בתנף שבסוריה באמצעות מל"טים.לא היו נפגעים בנפש אך נגרם נזק כבד.

בבסיס תנף יש כ-400 חיילים ואזרחים אמריקנים, הוא ממוקם בשטח סוריה במשולש הגבולות עם ירדן ועיראק, הפנטגון אישר את דבר התקיפה ואמר כי ארה"ב שומרת לעצמה את זכות התגובה בעיתוי שתבחר.

זו הפעם הראשונה שהבסיס הזה, שהוקם לצורך המלחמה נגד דאע"ש, מותקף ע"י איראן, על פי גורמים סורים ההתקפה עליו התבצעה באמצעות 5 מל"טים של המליציות הפרו איראניות באזור,3 מל"טים שהגיעו מסוריה ועוד 2 מל"טים שהגיעו מעיראק, מה שמעיד על התיאום הגבוה והדיוק של המליציות הפרו איראניות בהפעלת נשק התקיפה החדש הזה.

על פי הערכות שונות בארה"ב ובישראל, התקיפה של בסיס תנף הייתה תגובה איראנית לשתי ההתקפות שהיו בשבוע שעבר על יעדים איראנים בסוריה שיוחסו לישראל באזור חומס ותדמור.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" בפיקודו של הגנרל אסמעיל קאא'ני הוא שאחראי לתקיפה.

התקיפה האיראנית היא "עליית מדרגה" מבחינתה והשאלה היא אם ממשל ביידן יכיל את ההתפתחות החדשה הזו או שיתקוף מטרות איראניות בסוריה ובעיראק כדי לאותת על סירובו לשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה.

אסטרטגיה חדשה

נראה כי איראן משנה את האסטרטגיה שלה בכל הקשור לתקיפת מטרות איראניות בשטח סוריה, האיראנים טוענים כי חיל האוויר הישראלי משתמש בבסיס האמריקני בתנף וכי ממנו מגיחים מל"טים ישראלים מדי פעם לתקיפת מטרות איראניות בסוריה ובעיראק.

התקיפה של הבסיס בתנף נועדה להעביר מסרים לישראל ולארה"ב ולזרז את הנסיגה הצבאית האמריקנית מסוריה.

מהם המסרים שרוצה להעביר איראן?

א.איראן לא תשתוק עוד על התקיפות הישראליות בסוריה ואם ארה"ב לא תעצור אותן הבסיס שלה בתנף יהפוך ליעד לתקיפות איראניות.
ב. למליציות הפרו איראניות בסוריה ובעיראק יש יכולת מבצעית טובה לתקיפה באמצעות מל"טים וארה"ב תתקשה להתמודד בהצלחה עם נשק המל"טים האיראנים.
ג. מסר לישראל-ההתקפה על בסיס תנף היא רק ההקדמה, בהמשך יהיה גם התקפות על בסיסים ישראלים באמצעות מל"טים אם ישראל תמשיך לתקוף בשטח סוריה.

ההתקפה האיראנית על בסיס תנף באה בעוד נמשכים המאמצים המדיניים של רוסיה וטורקיה להביא לנסיגה אמריקנית מלאה מסוריה, הטורקים טוענים כי צבא ארה"ב בסוריה מגן על הכורדים ואילו סוריה טוענת כי הנוכחות הצבאית האמריקנית היא "כיבוש".

שר החוץ הסורי פייצל אלמיקדאד אמר לפני כמה ימים בראיון טלוויזיוני כי הנוכחות הצבאית האמריקנית בסוריה היא "פעולת כיבוש. וכי "כל המדינות החופשיות תומכות במלחמה נגד הכיבוש, יש לנו דרכים רבות לשכנע את ארה"ב לסגת מארצנו".

הכדור כעת במגרשה של ארה"ב, חוסר תגובה צבאית על ההתקפה על בסיס תנף יתפרש כחולשה ויזמין התקפות איראניות נוספות מכיוון שישראל איננה מתכוונת להפסיק את התקיפות האוויריות נגד היעדים הצבאיים האיראניים בסוריה.

וושינגטון צריכה לשקול היטב את המדיניות שבה היא נקטה באחרונה ושבמסגרתה היא הקלה את הסנקציות הכלכליות המוטלות על סוריה, נוכח ההתקפה על בסיס תנף.