עבור לתוכן העמוד
Menu

מסקנות החיזבאללה

ראשי חיזבאללה התבוננו מן הצד על מבצע "שומר החומות" , שיבחו אותו ולמדו רבות • חזבאללה: "נקודת מפנה במאבק בישראל"

אמש, נאם מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה נאום לרגל יום השנה לנסיגת ישראל מדרום לבנון, נאום שקיבל את הכינוי – "נאום השיעולים" בשל מצבו הבריאותי של מנהיג החיזבאללה. בפתח דבריו התייחס לאירועים בהר הבית וטען כי ההנהגה הישראלית לשיערה שזו תהיה תגיות הפלסטינים.

הוא הגדיר את הסבב האחרון, "מבצע "שומר החומות", כסבב שלא נראה כדוגמתו וכי כל הפלגים הפלסטינים איחודו כוחות מול ישראל.

"אנחנו מציינים שני ניצחונות – אחד שלנו מול ישראל ב-2000 והשני של הפלסטינים כעת", אמר.

הפסקת האש: חמאס מנסה ליטול את הבכורה מפת”ח

לדבריו, "המשוואה שיש להגיע אליה היא כדלהלן: ירושלים – מלחמה אזורית. על הישראלים להבין כי כל מהלך שכזה משמעותו מלחמה אזורית שתסתיים בהשמדתה".

 

מביט מהצד ומסיק מסקנות

סמזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם,  שבח את ההתנגדות הפלסטינית במהלך מבצע "שומר החומות". הוא הגדיר את יציאת צה"ל מלבנון במאי 2000 כנקודת מפנה במאבק בישראל ואמר כי "שומר החומות" משחקת תפקיד דומה.

"הניצחון (הפלסטיני) החיה השיב את הנחישות לעם הפלסטיני להלחם ולהתעמת "מדובר בשלב אסטרטגי ונקודת מפנה היסטורית…אין זה ניצחון פשוט…מדובר בהנחת יסוד חשוב עליו נתבסס מעתה במאבק בישראל…מדובר בשלב חדש שמאפייניו לא היו ברורים קודם לכן", אמר.

(סמזכ"ל חזבאללה : מבצע שומר החומות נקודת מפנה במאבק בישראל)ظ
(סמזכ"ל חזבאללה : מבצע שומר החומות נקודת מפנה במאבק בישראל)ظ

סמזכ"ל חזבאללה התייחס אף, הוא ברוח המסרים מטהראן לאחדות העם הפלסטיני (עזה, גדה, 48) ואמר כי הדבר היווה "מהלומה לישראל". הוא אמר, כי "פלסטין נלחמה בארבע מלחמות בעזה והצליחה ולמערכה האחרונה שמור מקום מיוחד בהיסטוריה של פלסטין".

נעים קאסם הוסיף כי חזבאללה מצוייה בקשר יומיומי עם הארגונים השונים בפלסטין ומסייעת להם ככל יכולתה. אשר ליכולתם הצבאית אמר נעים אלקסאם כי "הפלסטינים רכשו יכולת חשובה לייצור ואני בטוח שגם היכולת להבריח טילים לעזה נמצאת בשיאה: "יש מוחות בפלסטין המסייעם בייצור אמצעי לחימה שונים ויכולות שכן הם אומנו ונמצאים בקר מתמיד עם המרכיבים השונים של ציר ההתנגדות…הסיוע לא יפסק אלא יתגבר"[10]

יחד עם זאת במהלך "שומר החומות" חזבאללה לא הגיב והסתפק בארגון הפגנות ליד הגדר הגבול עם ישראל ובכמה אזורים בלבנון. כמו כן חזבאללה  אפשר ירי רקטות מוגבל וסמלי לעבר ישראל להפגנת תמיכה והזדהות עם הפלסטינים במהלך מבצע שומר החומות והפרות הסדר בירושלים ובערים נוספות.

גם הריגת מפגין ליד הגדר, אותו הזדרז "חזבאללה" לאמץ,  לא הובילה להפעלת משוואת התגובה של חזבאללה על כל הרג פעיל של הארגון בלבנון ומחוצה לה. נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה התחמק, בהקשר זה,  מתשובה ברורה לגבי מי ירה את הטילים ואמר כי "איננו מענוניינים לעסוק בסוגיה מי ירה והאם היה נכון לשגר את הרקטות" "[11]. מזכ"ל חזבאללה, נצראללה, טרם התייחס למצע שומר החומות.

מפקד משה”מ: “תם עידן ה-Hit and Run של ישראל”

תגובת חזבאללה מבטאת את מצבו הרגיש  והמסובך בלבנון . זאת לאחר הפיצוץ בנמל ביירות ונוכח המשך המצב הכלכלי הקשה בלבנון. מעבר לזאת, הארגון ממשיך להיות מעורב בחלק מזירות הלחימה בסוריה ונתון לביקורת מבית גם סביב סוגיה זו . עימות מקיף עם ישראל בסיטואציה כזאת, וכמובן ללא מתן אור ירוק מטהראן.

איראן נתונה כרגע בסבב שיחות גרעין בוינה עם החתומות הנותרות על הסכם הגרעין (4+1P) על אפשרות חזרתה של ארצות למסגרת ההסכם. סבב הסלמה בלבנון במעורבות "חזבאללה" אינו משרת עתה את האינטרס האיראני הרחב, מה גם שהוא עלול מבחינתה, להציף ביתר שאת על שלחן הדיונים, את מעורבותה השלילית באזור. סוגיה שאין היא מוכנה להעלות על סדר היום במהלך שיחות הגרעין ומאיימת לפוצצן אם תתעקש על כך ארה"ב.

לקחי חזבאללה ממבצע שומר החומות

מעבר לשבחים שחלק חזבאללה לארגונים הפלסטינים במהלך המבצע ובמסגרת זו התייחסותו למחמד דף כ"שהיד חי" המושווה לעמאד מע'ניה, סביר כי הארגון  ואיראן יבצעו תהליך הפקת לקחים מהמבצע לקראת אפשרות של עימות עם ישראל :

במישור ההתקפי

חיזוק זרוע הרקטות והטילים והאצת פרוייקט דיוק הטילים. בראיית הארגון נשק הרקטות והטילים הוא |שובר שיוויון" ומשנה את כללי המשחק במערכה מולך ישראל על רקע זיהוי זיהוי העורף הישראלי כנקודת תורפה מרכזית.. תהליך זה הוא המשך יישום הדוקטרינה האיראנית של לחימה א-סימטרית .

שיבוש מערכות ההגנה מפני טילים ורקטות של ישראל
הכנות לקראת כיבוש שטחים בגליל ובכלל זה שימוש במנהרות התקפיות חוצות. בהקשר זה דווח לאחרונה כי חזבאללה הקים רשת מנהרות של מאות ק"מ, הכוללות מתחמי פיקוד ושליטה, מביירות ועד לדרום לבנון שמטרתן להפתיע לתקוף את כוחות צה"ל במקרה של תמרון קרקעי בשטח לבנון. לאור הפגיעה במנהרות החמא"ס במהלך המצבע יתכן כי חזבאללה יידרש לחשוב מחדש על השימוש בהן במהלך לחימה[12].

פגיעה במתקנים ותשתיות כלכליות וצבאיות אסטרטגיות.

במישור ההגנתי

הגנ"א – חזבאללה תנהל מאמץ מול איראן להצבת מערכות הגנ"א משופרת ומוסתרת בלבנון כדי להתמודד ביום פקודה עם תקיפות אפשריות של חיל האוויר בשטח לבנון.

הגנה מפני סיכולים ממוקדים של בכירים בארגון