עבור לתוכן העמוד
Menu

מסמכי פנמה – מכה בכנף למלך הירדני?

החוקר פנחס ענברי: העם בירדן לא מופתע מהדיווח על הברחת נכסי המלך לחו"ל, אך ספק אם ייצא לרחובות מחשש לעתיד בנוסח סוריה.

בתוך החשיפה הבינלאומית של אישים מרחבי העולם שהבריחו נכסים למסתורי מס בולט הדיווח על מלך ירדן עבדאללה והנכסים שרכש בעשרות מיליוני דולרים. האם הגילויים עשויים לעורר התקוממות בממלכה? על כך שוחחנו עם העיתונאי והסופר פנחס ענברי, מומחה למזרח התיכון וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

"התופעה של מנהיגים מושחתים לא אופיינית רק לירדן. גם עיראק מפורסמת בשחיתות שלה וגם נשיא אפגניסטאן שנמלט מהטליבאן ברח עם מזוודות כסף. המלך עבדאללה לא לבד", אומר ענברי ומציין כי "למלך ירדן אין שם טוב בקרב האזרחים. הם כבר יודעים שהוא לא איש לגמרי ישר ותולים את הקולר באשתו, ראניה. לנושא ההתנהגות של ראניה מתווסף העניין שהיא פלשתינאית, והבדואים קושרים בין התנהגותה הלא נאותה לבין היותה פלשתינית כי הם רואים בפלשתינים אורחים שלא מתנהגים כמו אורחים אלא מתנשאים בהתנהגותם".

לדברים מוסיף ענברי רקע קצר ליחסי הבדואים והפלשתינאים: "הפלשתינים באו לירדן כפליטים מסכנים, רוכלים שעסקו בסידקית, אבל הם הצליחו בכלכלה, כי הבדואים העדיפו לעסוק בצבא משטרה ומדינה וכעת הפלשתינים הם העשירים של ירדן וזה אוכל את הלב של הבדואים, שהם המחזיקים את המדינה ונמצאים ברמה כלכלית פחותה מהפלשתינית".

ובחזרה למלך והמלכה: "הבדואים רואים את ההתנהגות של המלך והמלכה וקושרים את זה להשפעה המזיקה של המלכה על המלך שגם הוא לא נתפס כ'אחד משלנו', אלא כבריטי בהיותו בן לאם בריטית, ביות השפה הערבית שלו לא שורשית, לקח לו זמן להתאמן כדי לדבר בערבית שלא צורמת את האוזן".

"הבעיה של ירדן היא הנאמנות המתערערת של השבטים הבדואים, וכשהנאמנות הזו מתערערת כבר אי אפשר לסמוך על הצבא הירדני, וזו כבר גם בעיה שלנו. זה נובע מכך שהבדואים לא מתחברים רגשית למשפחת המלוכה", אומר ענברי. "הציבור בירדן לא קיבל את הידיעות הללו בהפתעה. הם חשו שמשהו לא תקין בהתנהלות הכלכלית של המלך, אבל מה שעובד חזק לטובת המלך זה מה שהם רואים מסביב. הם לא רוצים לראות את עצמם כמו בסוריה ובעיראק. בגלל זה הם לא יוצאים בהמוניהם להפגין ברחובות, מה שיוביל למלחמת שבטים".

לסיכומם של דברים הפרשה עשויה לגווע ולא לעורר סערה בממלכה בשל מה שענברי מגדיר כ'המשוואה': "מצד אחד, אין הזדהות רגשית עם סמלי בית המלוכה, ומצד שני לא רוצים להיות סוריה ועיראק"

פורסם באתר ערוץ 7.