עבור לתוכן העמוד
Menu

מסמכים מוכיחים – בגלל הבחירות לפרלמנט באיראן המשטר לא נקט אמצעים נגד הקורונה

אתר IranWire מפרסם כי מסמכים של בכירים בממשל מוכחים כי שלושה ימים לפני הבחירות לפרלמנט באיראן בכירי במשטר ידעו כי הוירוס נמצא באיראן • בכיר הודה בשידור: התעכבנו קצת

בכירים ברפובליקה האסלאמית של איראן טוענים כי למשטר נודע על התפרצות נגיף הקורונה (COVID – 19) באיראן כבר ב- 19 בפברואר וכי הציבור יודע על הדבר עוד באותו היום וכן נעשו הפעולות על מנת לעצור את הוירוס.

דו"ח חדש שפורסם באתר IranWire מראה כי גורמים רשמיים היו מודעים להתפרצות לפני ה-19 פברואר.

 

הקורונה – פלטפורמה להפצת אנטישמיות, "ישראלפוביה" ועלילות דם

לפי הדיווח ב-19 בפברואר הונפק מסמך על ידי ארגון ההגנה האזרחית של איראן (CDO), המראה כי גם לאחר ההודעה הרשמית על התפרצות הקורונה, הממשלה התעכבה בביצוע הפעולות הנחוצות בשלושה ימים עד לאחר הבחירות בפרלמנט שנערכו ב-21 בפברואר.

 

במכתב לרמטכ"ל של הכוחות המזוינים, הודיעו מזכיר המועצה לביטחון לאומי העליון ושר הפנים, הגנרל גולמארזה ג'לאלי, מפקד ארגון ההגנה האזרחית על הנחיות מבצעיות מס '2 של מערכת הביטחון האזרחית של איראן . אף על פי שמכתב זה אינו מסווג, הוא לא פורסם בשום מקום עד כה.

 

תמונה – גולמארזה ג'לאלי, מפקד ארגון ההגנה האזרחית

במכתב שמוצג לעיל ישנן שתי נקודות משמעותיות. תחילה הוא מזכיר התקשורת של ראש המטה הכללי וארגון ההגנה האזרחית, שניהם מיום 31 בינואר, ואומר שמכיוון שהצליחו לזהות זיהום של COVID 19 במחוז קום, יש לבצע את האמצעים שצוינו על ידי CDO על מנת למנוע התפשטות המחלה.

הנקודה השנייה והמשמעותית יותר היא הוראה 15 במסגרת ההנחיות: "שליטה אודות מפגשים רבי משתתפים בדגש על בריאות הציבור (לאחר הבחירות)." ההערה שיש לנקוט בצעדים לאחר הבחירות , זאת למרות ההודעה של ארגון הבריאות הבינלאומי שיש להמנע מהתקהלויות רבות משתתפים, הביאו למקרי ההדבקה ההמונים באיראן.

 

הפגיעה הכלכלית הקשה של הקורונה בכלכלת המזרח התיכון

בראיון טלוויזיוני ב- 13 בפברואר דחה הגנרל ג'אליאלי את הדיווחים ברשתות החברתיות באיראן על כך שזוהו נדבקים בנגיף באיראן ,אולם גורמים רשמיים באיראן לא רצו לפרסם אתה דבר בציבור.
עם זאת, בהנחיות, אומר גנרל ג'לאלי כי את הצעדים הנחוצים למנוע זיהום יש לדחות בשלושה ימיים לאחר קיום הבחירות.

היכן השקיפות?

הנשיא רוחאני ובכירים במערכתה שלטון מתעקשים כי למדו על התפרצות הקורונה רק ב-19 בפברואר.

"נודע לנו ב -19 בפברואר כי נגיף הקורונה הגיע והודענו לאנשים", אמר רוחאני לעיתונאים לאחר ישיבת הממשלה ב -18 במרץ. "לא עיכבנו את זה אפילו יום אחד. … היינו שקופים וכנים וספרנו לאנשים על הנגיף. … אל תשימו לב למה שהם אומרים במדיה החברתית ואל מי שאני לא יודע על מה הם אחראים. "
אך ישנן עדויות רבות לכך שהממשלה האיראנית והפקידות ידעו זה זמן רב כי הנגיף הגיע לאירן. נראה כי הם המשיכו להכחיש את ההתפרצות מסיבות פוליטיות, וכנראה גם ללא הבנה ברורה של השלכות של הסתרת המידע.

עדויות לניסיון הכיסוי מכוון זה הוענקו, בין היתר, על ידי בכירים במשרד הבריאות. בראיון לטלוויזיה ב -13 במרץ הודה רזה מלכזדה, סגן שר הבריאות, כי הממשלה "איחרה מעט" בהכריזה על התפרצות נגיף הקורונה. באותו ראיון טען כי ייחסו את ההרוגים בסוף ינואר ובראשית פברואר להתפרצות "שפעת".

מוחמד מוליי, רופא שדיווח על התפרצות הקורונה לאחר שאיבד את אחיו בעיר קום, הוא בין אלה שטוענים כי ישנן הוכחות רבות כיה נגיף הגיע לאירן הרבה לפני ההכרזה הרשמית. לדברי ד"ר מוליי, יום לאחר מות אחיו ב-16 בפברואר ביתה חולים טען עדיין כי אך אחד מהמאושפזים בו לא חלה בנגיף.

עם זאת, ב- 5 בפברואר טען Alireza Raeses, סגן שר הבריאות, כי נערכו בדיקות , אך לא נמצאו מקרים מאושרים של נדבקים.

"אף אחד לא נמצא חיובי במחוז קום או במדינה," אמר רייזי אז. "הרשתות החברתיות ציטטו שישה מקרים חשודים, אך הם גם הן יצאו שליליים".

לטענת האתר הראיות והעובדות הללו מוכיחות כי טענות של גורמים איראניים לגבי התפרצות של הנגיף מוקדם מן הנטען על ההתעלמות של המשרדים השונים ועל התגובה האיטית.

https://iranwire.com/fa/features/37358
https://www.radiozamaneh.com/494610