עבור לתוכן העמוד
Menu

מנצלת הזדמנות: איראן בוחנת את פיתוחי הנשק שלה

איראן כמו איראן יודעת לנצל משבר להזדמנות - בחינת הנשק שפיתחה במשך שנים בתעשיות השונות שלה בזמן אמת אל מול הנשק המערבי • הנהנים האפשריים: חיזבאללה, חמאס והח'ותים

הנהגת המשטר האיראני וכלי התקשורת במדינה ממשיכים ל"חגוג" את הפלת המל"ט האיראני, לפזר איומים וללעוג לנשיא ארצות הברית טראמפ. מעבר להשלכות המדיניות של התקרית והשפעתן האפשרית על המזרח התיכון ועל היחסים בין איראן וארצות הברית, יש לשים לב ליכולות ההגנה האווירית שהצליחה איראן לפתח בכוחות עצמה.

מעבר לזאת, בעלי חסותה של איראן בתימן מפגינים – באור ירוק איראני- יכולות משופרות בתחום תקיפת מתמשכת של  יעדים אסטרטגיים סעודים (ריכוזי כוחות, שדות תעופה, מתקני התפלת מים ותשתיות של תעשיית הנפט) באמצעות מל"טים ו"טילי שיוט".

(קריקטורת הלועגות לטראמפ ומאדירות את הפלת המל"ט) [1]
(קריקטורת הלועגות לטראמפ ומאדירות את הפלת המל"ט) [1]
המתיחות הגואה בין איראן לבין ארצות הברית מאפשרת לאיראן לבחון בזמן אמת ולמבצע את המערכות הצבאיות שפתחה בתחומים שונים במשך השנים במסגרת היערכותה להתמודד באופן א-סימטרי עם יכולותיה העדיפות של ארצות הברית בתחום הימי והאווירי. במסגרת זו ניתן לראות את המיקוש שפגע במכליות הנפט במפרץ הפרסי, המיקוש בים האדום ואת השימוש הגובר בזירות שונות של מל"טים תוקפים וסירות נפץ (לא מאויישות, אותם מפעילים החות'ים בתימן נגד חילות הים של איחוד האמירויות וסעודיה ומטרות אסטרטגיות סעודיות).

חילות הים והאוויר של משמרות המהפכה ובני חסותם בעיראק, תימן, סוריה ולבנון צוברים ניסיון קרבי רב בהפעלת מערכות נשק שונות בעיקרן ללוחמה א-סימטרית. ניסיון מצטבר זה עלול לבוא לידי ביטוי בסבבי עימות עתידיים בין ישראל לבין "חזבאללה" וארגוני הטרור הפלסטיניים בדרום – החמא"ס והג'האד האסלאמי – הכפוף לחלוטין למרותה של איראן ועלול לפעול על פי הנחייתה גם בעיתוי לא נוח לתנועת החמא"ס.

תוניסיה – אתגרים ביטחוניים, כלכליים ופוליטיים בדרך לדמוקרטיה יציבה

המל"ט  (RQ-4A Global Hawk) האמריקני הופל, לטענת חיל האוויר של משמרות המהפכה,  באמצעות מערכת ההגנ"א האווירית 3 Khordad מתוצרת עצמית. המערכת שגרה בלילה טיל קרקע אוויר בעל הנעה עצמית לעבר המל"ט ויירטה אותו – לטענת איראן בשטחה ולטענת פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM) במרחב האווירי הבינלאומי. המערכת האיראני דומה למערכת הרוסית Buk-M2 ונחשפה בתערוכה שקיימו משמרות המהפכה באמצע 2014 בנוכחות המנהיג ח'אמנהאי[2]. בעת חשיפתה דווח כי היא מסוגלת ליירט מטרות בטווח 50 ק"מ וגובה 25 ק"מ, בהמשך דווח כי הטווח המכסימלי של המערכת הוא 75 ק"מ, בעקבות שדרוג המערכת ושילוב בה של טיל הנ"מ ציאד 2 Sayyad-2)).

(המנהיג ח'אמנהאי בהצגת מערכת ההגנ"א 3 ח'רדאד לידו מפקד זרוע האוויר חאג'יזאדה)
(המנהיג ח'אמנהאי בהצגת מערכת ההגנ"א 3 ח'רדאד לידו מפקד זרוע האוויר חאג'יזאדה)

יתכן וזרוע האוויר של משמרות המהפכה יירט את המל"ט נוכח ההגדרה החד-צדדית המרחיבה שלו את     Tehran Flight Information Region (FIR) כמרחב זיהוי של ההגנא האווירית (ADIZ). המשך אכיפה של ADIZ על ידי משה"מ עלול להקשות על איסוף המודיעין (דוגמת הצילום של ספינה מהירה של חיל הים של משה"מ מנתקת מוקש מגוף המכלית שהותקפה)  של ארצות הברית בעת מתיחות והסלמה ולהקשות על וושינגטון לספק הוכחות לפעילות האיראנית נגד מרחב השיט במיצרי הורמוז.

להפלת המל"ט האמריקני קדם ניסיון איראני  כושל ליירט מל"ט אחר באמצע יוני 2019. CENTCOM דיווח כי איראן ניסתה ליירט באמצעות טיל כתף 7 – SA (סטרלה) מל"ט תצפית ואיסוף מודיעין מסוג "MQ-9 Reaper" שעקב אחרי אחת המכליות שנפגעו.  משרד ההגנה האמריקני גם ייחס לאיראן יירוט (תחילת יוני) מל"ט מאותו סוג בתימן באמצעות סוללת  סובייטית של  טילי SA-6 (""Gainful) שנמכרה לאיראן ולתימן.

החות'ים  (אנצאראללה) בתימן באמצעות מדריכים מאיראן ומ"חזבאללה" לבנון הגבירו לאחרונה את קצב שיגורי המל"טים בעיקר מסוג התוקפים וטילים מסוגים שונים נגד מטרות של סעודיה והקואליציה הערבית (בשטחה ובשטח תימן). המטרות לעברן משוגרים המל"טים הן שדות תעופה, תשתיות נפט, תשתיות אסטרטגיות וריכוזי כוחות ובסיסים. ב-19 יוני טענו החות'ים כי שגרו "טיל שיוט"  לעבר תחנת הכוח "אלשוקיק" במחוז גיזאן בסעודיה ואף פרסמו תצלום אוויר של האזור הסעודים [3].  מצידם דיווחו,  כי הטיל נפל סמוך למתקן להתפלת מים "אלשוקיק" סמוך לחוף הים האדום בלא שגרם לנפגעים או לנזק.

החות'ים  הדגישו במיוחד כי זהו טיל השיוט השלישי שנורה על ידם (הראשון שוגר –  3 דצמבר 2017- לעבר תחנת הכוח הגרעינית בארכה באבו ט'אבי    ; והשני ב-12 יוני השנה נגד ש"ת התעופה הבינלאומי באבהא, סעודיה).  איחוד האמירויות הכחישה בשעתו כי תחנת הכוח הותקפה. מקטעי וידאו שפרסמו החות'ים לגבי שיגור טיל השיוט הראשון נראה כי שוגר טיל שיוט איראני שהוא גרסה מקומית שלטיל השיוט הסובייטי לטווח ארוך KH-55 . לא ברור באיזה טילי שיוט השתמשו בשני השיגורים האחרונים, אך יתכן כי מדובר בסוג חדש.  הסעודים מצידן ציינו כי הצליחו ליירט מספר מזל"טים חות'ים,

(תמונה שפרסמה ההסברה הקרבית של החות'ים לגבי תקיפת תחנת הכוח "אלשקיק" בסעודיה[4])
(תמונה שפרסמה ההסברה הקרבית של החות'ים לגבי תקיפת תחנת הכוח "אלשקיק" בסעודיה[4])
תימן ממשיכה לשמש כשדה הניסוי העיקרי של איראן להפעלת ובדיקת מערכות נשק חדשות בעיקר בתחום הלוחמה הא-סימטרית הימית והאווירית. החות'ים – באמצעות מדריכיהם האיראנים (כח קדס) ומקרב חזבאללה – משכללים ומשפרים בהדרגה את יכולתיהם לפגוע בצורה מדוייקת באתרים צבאיים ותשתיות אסטרטגיות בסעודיה באמצעות כלי טיס וספינות מהירות.

יכולות אלה,  אותן צוברים האיראנים ובני חסותם,  יכולות להיות מועתקות לזירות אחרות ובעיקר במהלך סבבי עימות עתידיים בין "חזבאללה" וארגוני הטרור הפלסטינים לבין ישראל. עימות כזה יכול לפרוץ גם כתוצאה מעימות שעשוי לפרוץ בין ארה"ב לבין איראן במפרץ הפרסי על רקע המשך ההסלמה ובחינת הגבולות של איראן המנסה להחלץ מהמשבר הכלכלי העמוק הפוקד אותה בעקבות הסנקציות האמריקניות והתמעטות ייצוא הנפט מתחומה.

[1] https://twitter.com/RNvwORuDELJkT8t/status/1142829219124252672  ;   https://twitter.com/EnglishFars/status/1143028815209357312

[2] https://twitter.com/Malek_alamdar/status/1142327756220522497

[3] https://www.youtube.com/watch?v=swYGFu4RRZM

[4] http://www.almshhadalyemeni.net/118219/