עבור לתוכן העמוד
Menu

ממשל ביידן – כיוון אחר

ממשל ביידן החל בשורה של צעדים לשנות את המדיניות האמריקנית במזרח התיכון שהתווה הנשיא טראמפ • השינויים העיקריים שמסתמנים עד כה הם ביחס לסוגיית הגרעין האיראני וחידוש הקשר עם הרש"פ

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נכנס לבית הלבן ב-20 בינואר ומאז הוא פועל באינטנסיביות לשנות את המדיניות של קודמו, דונלד טראמפ, במזרח התיכון.

השינוי העיקרי שאותו מתכנן הנשיא ביידן הוא השינוי במדיניות הממשל כלפי איראן, דהיינו: מעבר מהמדיניות הכוחנית של הנשיא טראמפ ביחס לאיראן בנושא הגרעין תוך הפעלת סנקציות, למדיניות מרוככת יותר הכוללת דיאלוג מדיני וניסיון לפתור את הבעיות באופן ממצה.

הנשיא ביידן שואף להגיע להסכם גרעין חדש ומשופר עם איראן שיכלול שני נושאים עיקריים שלא היו בהסכם הקודם: פרויקט הטילים הבליסטיים של איראן ומדיניות הטרור שלה במזרח התיכון.

פלטפורמת קבלת ההחלטות בענייני מדיניות החוץ של הממשל החדש מורכבת משלושה גורמים: שר החוץ אנטוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן ושגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס.

הנשיא ג'ו ביידן רוצה לשנות את המדיניות האמריקנית כלפי איראן ב-180 מעלות והוא כבר החל "לסובב את הגלגל", אלא שהאיראנים מערימים עליו קשיים רבים. המהלך הזה נתפס בעיניהם כמהלך של חולשה והם ינסו למקסם אותו לטובתם הרבה ככל האפשר.

איראן מנסה כעת להכתיב את המהלכים המדיניים לממשל החדש והיא אפילו לא מנסה להסתיר זאת. היא מאיימת בצעדים חד צדדים כמו העשרת האורניום לרמה של 20 אחוזים, הכנסת עוד 1,000 צנטרפוגות מתקדמות למתקני הגרעין ומניעת הפקחים הבינלאומיים מלהיכנס לבדיקות במתקני הגרעין, היא מנסה לשעוט לעבר פצצת הגרעין ללא פיקוח.

ביידן מבקש שאיראן תפסיק לאלתר את ההפרות החמורות שהיא עושה בהסכם הגרעין, בעיקר בתחום העשרת האורניום, ותחזור לקבל עליה את כל ההגבלות וההתחייבויות על פי הסכם הגרעין מ-2015, אולם, האיראנים מסרבים, הם דורשים כי ארה"ב תסיר לאלתר את כל הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ, תשלם להם פיצויים על הנזקים הכלכליים שנגרמו להם ותודיע כי היא מכבדת את הסכם הגרעין שממנו נסוג הנשיא טראמפ.

כיפוף הידיים הזה נמשך כבר כמה שבועות ללא הכרעה, אך איראן הביעה נכונות לתיווך אירופי בינה לבין ארה"ב בסוגיה הזו.

בתחום הפלסטיני יש כבר תחילת דיאלוג בין הממשל החדש לבין הרש"פ אחרי שהרש"פ החרימה לחלוטין את הממשל האמריקני בגלל ההכרזה של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

האדי עמרו,
האדי עמרו

האדי עמרו, האחראי במשרד החוץ האמריקני על הנושא הישראלי פלסטיני, התקשר -1 בפברואר אל ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ואל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני, והם שוחחו על חידוש הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ ולאונר"א ופתיחה מחודשת של משרדי אש"פ בוושינגטון ושל הקונסוליה האמריקנית בירושלים.

בקרוב אמורה גם להתקיים שיחת טלפון קצרה בין יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לבין הנשיא ביידן, על פי בקשת הרש"פ, כדי על מנת להחליף ברכות הדדיות.

אולם, גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי הנשיא ביידן רוצה להמשיך ולתחזק בשלב הזה את הערוץ עם הרש"פ, אך הוא איננו צפוי להציע תוכנית שלום חדשה לסכסוך הישראלי פלסטיני שתחליף את תוכנית "עסקת המאה", בראש מעייניו עומדות הבעיות הפנימיות של ארה"ב בתחום הבריאות והכלכלה.

בינתיים הבהיר גם שר החוץ בלינקין כי הממשל לא יבטל את ההכרה בירושלים כבירת ישראל וגם לא יחזיר את השגרירות האמריקנית מירושלים לתל אביב.

ממשל ביידן הקפיא את כל עסקות הנשק שעליהם חתם הנשיא טראמפ עם סעודיה ואיחוד האמירויות והוא בוחן אותן מחדש.

קריקטורה מברזיל: ממשל ביידן מחזיר את ממשל האג'נדה של ממשל אובאמה
קריקטורה מברזיל: ממשל ביידן מחזיר את ממשל האג'נדה של ממשל אובאמה

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן הודיע כי ארה"ב בודקת מחדש את יחסיה עם סעודיה על רקע רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י כדי להבטיח את עקביות היחסים עם האינטרסים והעקרונות האמריקניים.

נציגה בכירה של ממשל ביידן הודיעה כבר לסנאט כי הממשל יפרסם את דו"ח המודיעין החסוי על פרשת רצח חאשוקג'י, דו"ח שהנשיא טראמפ אסר על פירסומו.

הממשל החדש בוחן את סוגית השמירה על זכויות האדם בסעודיה, בעיקר מצידו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הנחשב ל"איש החזק" בממלכה, והוא בוחן דרכים להפסקת מלחמת האזרחים בתימן בעיקר בגלל המשבר ההומניטרי הענק שנוצר בעקבות הלחימה הנמשכת כבר כ-7 שנים.

הממשל החדש הודיע כי הוא הקפיא למשך חודש ימים את ההחלטה של ממשל טראמפ להכריז על המורדים החות'ים בתימן כ"ארגון טרור" והוא יודיע את החלטתו הסופית בעניין זה.

על פי גורמים אמריקנים בכירים, הממשל עדיין לא גיבש מדיניות ברורה כלפי עיראק שהפכה בתקופת ממשל טראמפ לזירת עימות בין ארה"ב לבין איראן אשר השתלטה על עיראק באמצעות המליציות הפרו איראניות הנאמנות לה ומאוגדות בארגון הגג "אלחשד א-שעבי".

ממשל ביידן חושש ממורכבות הבעיות בנושא העיראקי והוא מתנהל בזהירות ובאיטיות כדי שלא לעשות טעויות.

אותם הדברים אמורים גם בנושא המדיניות האמריקנית כלפי סוריה, הממשל נמצא בשלב של גיבוש המדיניות.

בכירים רבים בממשל ביידן הם אנשים שעבדו בממשל אובאמה, כמה מנהיגים ערבים במזרח התיכון מעריכים כי המדיניות שלהנשיא לשעבר אובאמה תחזור לשלוט ותחליף בהדרגה את המדיניות הנוכחית כשממשל ביידן משמש לה כצינור. נראה כי הנשיא ביידן מסתייג מהשירבוב של שמו של  ממשל אובאמה במדיניות החוץ שלו, הוא טוען שהוא מנהל מדיניות עצמאית בנושא המזרח התיכון ללא כל השוואה למה שקרה בעבר, נמתין ונראה מה יתפתח במהלך הזמן.