עבור לתוכן העמוד
Menu

ממשל ביידן יבחן את המדיניות הסעודית בתימן

הממשל החדש של ארה"ב מתכוון להביא להפסקת המלחמה בתימן ולעצור את התמיכה בפעילות הצבאית של סעודיה נגד המורדים החות'ים הנתמכים ע"י איראן • הממשל בוחן מחדש את ההחלטה של ממשל טראמפ שהכריז על המורדים החות'ים כארגון טרור

ממשל ביידן מתכוון להפסיק את תמיכתו במלחמה בתימן שאותה מובילה הקואליציה הצבאית בראשות סעודיה, כך הודיע בשבוע שעבר שר החוץ האמריקני החדש אנטוני בלינקן בעת שימוע בסנאט לרגל מינויו לתפקיד.

" הנשיא הנבחר הבהיר כי אנו נסיים את תמיכתנו בקמפיין הצבאי של סעודיה בתימן ונעשה זאת במהירות גדולה" אמר בלינקן.

הפסקת התמיכה האמריקנית במלחמה שמובילה סעודיה נגד המורדים החות'ים בתימן היא מכה גדולה לבית המלוכה הסעודי. מדובר בנאמניה של איראן החותרים נגד סעודיה משטח תימן, הנחשבת ל"חצר האחורית" של סעודיה, ותוקפים אותה בטילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים על פי ההנחיות מטהרן. המדיניות של הממשל החדש בנושא תימן לא הפתיעה את הסעודים. הנשיא ג'ו ביידן אמר דברים ברוח זו מספר פעמים במהלך קמפיין הבחירות שלו.

עם זאת, משרד החוץ האמריקני פירסם ב-24 בינואר הודעה מרגיעה עבור סעודיה מפני הסכנה האיראנית.

בהודעה נאמר כי " ארה"ב תעזור לסעודיה לבוא חשבון עם כל מי שמבצע התקפות על שטחה, ארה"ב גינתה את ההתקפה (באמצעות מל"ט) שמטרתה הייתה לפגוע בריאד", ההודעה הוסיפה: "אנו אוספים כעת מידע נוסף על מה שנראה כניסיון לפגוע באזרחים, ההתקפות האלה סותרות את החוק הבינלאומי ומחסלות את כל המאמצים לחזק את השלום והיציבות ".

ההערכה מחדש של ההכרזה על החות'ים כארגון טרור

שר החוץ האמריקני החדש אנטוני בלינקן התחייב גם כי ממשל ביידן יעשה הערכה מחדש להחלטה של שר החוץ הקודם מייק פומפיאו להכריז אל תנועת המורדים החו'תים בתימן כארגון טרור.

"נבדוק מחדש את ההחלטה הזו כדי שלא יפגעו משלוחי הסיוע ההומניטארי לתימן, לחות'ים יש "אחריות גדולה" למשבר ההומניטארי בתימן שהוא "הגרוע בעולם", אך לקואליציה בראשות סעודיה יש "חלק גדול בכך" אמר בלינקן.

הצטרפו עכשיו לערוץ הטלגרם שלנו

יום לפני שהנשיא טראמפ עזב את הבית הלבן, הכריז משרד האוצר האמריקני על ארגון "אנצאר אללה" של המורדים החו'תים בתימן כארגון טרור והודיע על הטלת סנקציות על המנהיג העליון עבד אלמאלכ אלחות'י ועל שני בכירים נוספים: עבד אלח'אלק אלחו'תי ועבד אללה יחיא אלחאכם.

נוכח התנגדות האו"ם, גרמניה, שבדיה וארגוני זכויות האדם למהלך האמריקני, החריג ממשל טראמפ את ארגוני זכויות האדם וגופי הסיוע הבינלאומיים מהסנקציות והם יוכלו להמשיך ולסייע לתושבים בתימן, ארה"ב תאפשר גם לאו"ם ולארגון הצלב האדום להמשיך בסיוע ההומנטארי ובסיוע בתחום האזרחי לתימן.

7 השנים הקשות של תימן

המלחמה בתימן נמשכת כבר כ-7 שנים והיא גרמה למותם של 233 אלף בני אדם מתוך אוכלוסיה של 30 מיליון איש, על פי נתוני האו"ם, המשבר ההומניטארי בתימן הוא המשבר החמור ביותר בעולם.

קואליציה צבאית בראשות סעודיה התערבה במלחמה ב-2015 כדי לסייע לממשלה החוקית בתימן, המורדים החות'ים הם שיעים הנאמנים לאיראן ונתמכים על ידה, המורדים החות'ים שולטים בצפון תימן שיש בו צפיפות אוכלוסין גדולה ועל נמל חודידה הראשי.
בעקבות ההודעה האמריקנית החלה בהלה של קניית מוצרי מזון בתימן והמחירים האמירו. החשש הגדול הוא שהסנקציות האמריקניות יפגעו במגזר המסחרי שמייבא את מצרכי המזון הבסיסי לתימן, ארגוני זכויות האדם הזהירו כי סכנת רעב גדול מאיימת על תימן והיא עלולה להגיע למצב הרעב שבו הייתה אתיופיה בשנות השמונים.

על פי נתוני האו"ם, כ-80 אחוזים מהאוכלוסיה בתימן זקוקים לסיוע הומניטארי של מזון ותרופות.

המורדים החות'ים גינו את ההחלטה של ממשל טראמפ ואמרו כי "היא מבטאת את העוינות האמריקנית כלפי תימן והחופשיים בעולם", הם האשימו את ארה"ב ב"ביצוע פשעים נגד אזרחי תימן באופן ישיר או דרך הסוכנים האזוריים שלה".

אמש הפגינו כמה אלפי אזרחים בצנעא שבתימן ובערים אחרות בדרישה ממשל ביידן לבטל את ההגדרה של המורדים החות'ים "כארגון טרור", ההפגנות התקיימו על פי קריאה של המנהיג העליון של החות'ים מוחמד עלי אלחות'י.

פרשנים ערבים טוענים כי ממשל טראמפ הכריז על ארגון "אנצאר אללה " כארגון טרור כדי לסייע לסעודיה ולישראל במלחמה נגד הסכנה האיראנית.
הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" הוא שחימש וצייד את המורדים החות'ים בטילים בליסטים ומל"טים מדוייקים שבאמצעותם הם תוקפים את סעודיה ומאיימים לתקוף גם את ישראל.

ב-14 בספטמבר 2019 תקפו המורדים החות'ים בטילים בליסטיים ובמלט"ים מדויקים את מתקני הנפט של חברת "ארמקו" באלבקיק שבסעודיה וגרמו נזק גדול.

במחצית חודש אוקטובר 2020 הגיע לצנעא שבתימן קצין בכיר של כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" בשם חסן אירלו אשר מונה להיות "השגריר" של אירן אצל המורדים החות'ים בתימן, מהלך שיש לו משמעות צבאית ומדינית, מעין הכרה איראנית ב"מדינה" של המורדים החות'ים בתימן.

מדובר בשלב חדש בפעילות האיראנית אחרי חיסולו של קאסם סולימאני שבו מנסה איראן להגביר את השליטה בצפון תימן באמצעות פיקוח מקרוב על-ידי "השגריר" החדש שלה שמתמחה בייצור טילים בליסטיים ושיגורם ובייצור טילים נגד מטוסים.

הנוכחות והפעילות שלו בצפון תימן מהווים סכנה לסעודיה ולישראל, לכן הזדרז ממשל טראמפ והודיע בדצמבר 2020 על הכללתו של הגנרל חסן אירלו ברשימת פעילי הטרור.

הפגנות בתימן נגד הכרזת ארה"ב את ארגון החות'ים כארגון טרור
הפגנות בתימן נגד הכרזת ארה"ב את ארגון החות'ים כארגון טרור

הצבת "שגריר" איראני אצל המורדים החות'ים בתימן היא הפרה של האמנות הבינלאומיות, המהלך האיראני הזה מעיד על הניסיון של איראן להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ולהגביר את פעילות הטרור שלה במזרח התיכון, היא מיחסת חשיבות רבה לחזית בתימן ורוצה לפקח ישירות על ניהול הקרבות ועל המשא-ומתן המדיני שמנהל שליח האו"ם לתימן וגם על המגעים החשאים של ממשלת תימן עם סעודיה. הגנרל חסן אירלו, המתמחה בייצור טילים בליסטיים מדויקים זכה כבר לתואר "המושל האיראני של צנעא", הוא אמור גם לתכנן ולהוציא אל הפועל, על-פי הוראה מאיראן, התקפות על יעדים ישראלים במידת הצורך, לכן הפעילות שלו היא מסוכנת גם עבור ישראל.

כאמור, הנשיא ביידן הודיע כבר במהלך קמפיין הבחירות שלו כי הוא נגד המשך המלחמה בתימן וכי יפעל להפסקתה. המשא ומתן בין סעודיה למורדים החות'ים בתימן באמצעות שליחים שונים לא הביא עד כה לתוצאות חיוביות והפסקת הלחימה, אולם עכשיו, כשהממשל החדש מעוניין בפתיחת דיאלוג עם איראן, חזרה להסכם הגרעין וביטול הסנקציות נוצרה אפשרות גם להרחבת העסקה ולכלול בה גם את הפסקת המלחמה בתימן.

האם זה יקרה? הנשיא ביידן התחייב לכך וסביר להניח שיפעל כדי להשיג את המטרה הזו. הדילמה שלו בהתנהלות מול איראן ושלוחותיה היא קשה ומורכבת ואמורה להיות בנויה על איזונים.

פרשנים בארה"ב טוענים כי ממשל טראמפ הכריז ברגע האחרון על המורדים החותי'ם כארגון טרור כדי לסבך את ממשל ביידן ולהקשות עליו ולפגוע במאמציו לייצב את המזרח התיכון ולהוכיח כי הוא חלש מול איראן.

הנשיא ביידן יצטרך לשכנע את בית המלוכה הסעודי בצורך להפסיק את המלחמה בתימן לאלתר ולהפיג את חששותיו בעניין הסכנה האיראנית, זוהי משימה לא פשוטה.