עבור לתוכן העמוד
Menu

ממה מפחד עבאס?

הצעקות הגדולות שזעקו בטורקיה והמילים הגבוהות שזעקו ברמאללה מתבררות כדממה מוחלטת בתחום ההחלטות

בניגוד להצהרות והבטחות בכירי הרש"פ, מחמוד עבאס, מהסס מלקבל החלטות קיצוניות נגד ארה"ב וישראל ומעדיף לקבל מטרייה ערבית לצעדיו הבאים.
שבועיים חלפו מאז הכרזת הנשיא טראמפ בעניין מעמדה של ירושלים ומנהיגי המדינות הערביות המתונות פועלים לרכך את מחמוד עבאס.

יום ה-18 בדצמבר אמור היה להיות יום חשוב לפלסטינים. מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדון בהצעת החלטה של מצרים לבטל את הכרזת טראמפ ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כינס לראשונה, שבועיים אחרי הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, את הועד הפועל של אש"פ כדי לגבש את האסטרטגיה הפלסטינית להתמודד עם ההשלכות של ההכרזה.

אמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ עשו הכנה תקשורתית של דעת הקהל. מחמוד אלעאלול סגנו של מחמוד עבאס בתנועת פתח' ואוסאמה קוואסמה דוברי פת"ח נשלחו לחזית מערכת ההסברה והבטיחו כי מדובר בפגישה חשובה, שבה יתקבלו "החלטות מכריעות" וינקטו "צעדים חסרי תקדים". כמו כן יקבע מועד לכינוסה של המועצה המרכזית של אש"פ כדי שתאמץ את ההחלטות ותוציא אותן אל הפועל.
הם הבטיחו כי הישיבה תקבע "מפת דרכים" פלסטינית להמשך המאבק בהכרזת טראמפ.

אולם, מסתבר כי הבלון התקשורתי שניפחו בכירי פת"ח התפוצץ דיי מהר. נראה שמחמוד עבאס קיבל "רגליים קרות" ערב נסיעתו לסעודיה לפגישה עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז.

גורמים בכירים בפתח' מכנים את הפגישה במילה "ביזיון". לדבריהם, היא נמשכה 60 דקות בלבד, ויו"ר הרש"פ פתח את הישיבה בנאום חלבי מלא סיסמאות שדופות והוא התיר רק ל- 2 בכירים בועד הפועל להתבטא, למזכ"ל ד"ר צאיב עריקאת ולאחמד מג'דלאני.
בישיבה לא התקבלו כל החלטות וגם לא נקבע בניגוד למובטח מועד לכינוסה של המועצה המרכזית של אש"פ.
מסתבר כי מחמוד עבאס הצליח לגחך את בכירי תנועת פתח' ובראשם מחמוד אלעאלול.

רוג מהקו של מנהיגי סעודיה, מצרים וירדן למרות התקרבותו האחרונה לטורקיה וקטאר וה"פלירט" שלו מאחורי הקלעים עם איראן.
עבאס משך במשך שבועיים ימים את כינוס ההנהגה הפלסטינית, מחשש שהפלגים הפלסטינים האחרים יכפו עליו במפגש הראשון לקבל החלטות קיצוניות יותר מאשר העמדות של מנהיגי ערב.

מסתבר כי עבאס שוב התגלה כפחדן וכהססן שרוצה "מטרייה" ערבית שתגבה את כל החלטותיו. הוא נחשף שוב כדיקטטור אשר רוצה שחברי ההנהגה הפלסטינית יהיו "חותמת הגומי" שלו, ופשוט יקבלו את החלטותיו כפי שהן, כינוס ישיבת הועד הפועל של אש"פ היה לצורך מראית עין של התייעצות אך בפועל מחמוד עבאס קבע את הדברים.

מסתבר, כי גם בשטח, עבאס נוקט משנה זהירות, הוא הורה לראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים בגדה לשלוט בגובה הלהבות של גל המחאה העממי נגד הכרזת הנשיא טראמפ, לא לאפשר שימוש בנשק חם ופגיעה במתנחלים ובחיילי צה"ל, הוא הבהיר כי הוא רוצה שהמחאה תהייה בינתיים על "אש נמוכה".
ואכן מנגנוני הביטחון הפלסטינים מווסתים את מספרי המפגינים שמגיעים להתעמת עם חיילי צה"ל במחסומים.
ישיבת הועד הפועל של אש"פ לא קבעה כאמור מועד לכינוס המועצה המרכזית של אש"פ, גם זה איננו מפתיע, גם אם תכונס בסופו של דבר המועצה המרכזית לא צפוי שהיא תקבל החלטות מרעישות כמו ביטול ההכרה בישראל או ביטול הסכמי אוסלו, וגם היא תקבל החלטות ברוח הזו ספק אם הן יבוצעו.
לפני כשנתיים קיבלה המועצה המרכזית של אש"פ החלטה להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל, אולם מחמוד עבאס מיסמס אותה ולא ביצע אותה, הוא פשוט התעלם ממנה.

גורם בכיר בפתח' אמר לי כי עבאס חושש מאוד מהקריאה של תנועת חמאס לאינתיפאדה חדשה בגדה. הוא לא מעוניין בשום פעילות מחאה חריפה שתערער את יציבות שלטונות ואת מוסדות הרש"פ, הוא חושש שהמטרה של חמאס היא ליצור כאוס ביטחוני ברחבי הגדה כדי שתוכל להשתלט על הרש"פ כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007.

מקורביו של מחמוד עבאס דוחים את הטענות האלה, הם אומרים כי מחמוד עבאס שומר בידיו את "נשק יום הדין" והוא יוכל להסלים את המצב הביטחוני מול ישראל באמצעות "התנגדות עממית בדרכי שלום" מתי שירצה, וכי הוא פשוט רוצה למצות את המהלכים בזירה הבינלאומית.
בינתיים, הנתונים הפלסטינים מצביעים על 9 הרוגים ו-3000 פצועים בשטחים מאז ההכרזה של הנשיא טראמפ, לא ממש אינתיפאדה אבל בהחלט גל מחאה רחב שעלול להתפתח למימדים הרבה יותר גדולים.

עבאס מאפשר לשטח לשחרר הרבה "אוויר חם" אך הוא חושש מהבאות ומעדיף להתקדם בתיאום עם מדינות ערב המתונות וגם עם המדינות האסלאמיות שאותן מוביל כרגע הנשיא ארדואן, מנהיגי סעודיה ומצרים פועלים לרכך אותו ונראה כי הדברים משפיעים עליו , הימים הקרובים יקבעו את הכיוון שבו רוצה ללכת מחמוד עבאס.