עבור לתוכן העמוד
Menu

מלך סעודיה סימן את מקור הסכנה – איראן

מלך סעודיה נשא נאום בפני העצרת הכללית של האו"ם שבו דרש כי הקהילה הבינלאומית תרתיע את איראן ותפרק את חזבאללה מנשקו • המלך התעלם לחלוטין מנושא הנורמליזציה ולמרות שהדגיש את דבקות סעודיה ביוזמת השלום הערבית • הוא לא טרק את הדלת בפני הנורמליזציה עם ישראל

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז בן ה-85 הופיע בפעם הראשונה, מאז נכנס לתפקידו לפני 5 שנים, בפני העצרת הכללית של האו"ם.

בנאום מוקלט מראש ששודר ב-23 בספטמבר לאולם העצרת הכללית, התייחס המלך סלמאן בנחרצות לכמה סוגיות ובראשן הסכנה האיראנית והפגין נחישות רבה, בכך הזים את השמועות שהפיצו בימים האחרונים גורמים קטארים כי הוא הלך לעולמו.

בנאומו של המלך סלמאן לא ניתן היה למצוא אפילו רמז קטן לחילוקי הדעות בינו לבין בנו יורש העצר מוחמד בן סלמאן בכל הקשור להסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות ולאפשרות כי סעודיה תחתום גם היא על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

המלך התעלם בנאומו לגמרי מהנושא, אולם הוא הביע תמיכה במאמציו של הנשיא טראמפ להשיג שלום באזור ולהביא לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים.

שני נושאים מרכזיים עמדו במרכז נאומו של המלך:

הבעיה הפלסטינית:

המלך הביע תמיכה מלאה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים ודבקות ביוזמת השלום הערבית.

היוזמה הזו הינה סעודית במקורה. מי שהציע אותה בזמנו היה המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז, אחיו של המלך הנוכחי, והיא אומצה בועידת הפסגה הערבית בביירות ב-2002 עם דרישה לפתרון בעיית הפליטים הפלסטינים.

הדבקות ביוזמת השלום הערבית פירושה דחיית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

הסכנה האיראנית

המלך סלמאן הדגיש בנאומו את הסכנה האיראנית ואת הצורך שהקהיליה הבינלאומית תרתיע אותה.

הוא הבהיר כי ארצו לא תהסס להגן על עצמה ולא תפקיר את תימן לידי המורדים החות'ים עד שהיא תשתחרר מהשליטה האיראנית, ובמקביל דרש לפרק את ארגון חזבאללה בלבנון מנשקו.

"הפיצוץ בנמל ביירות", אמר המלך, "היה תוצאה של השליטה של חזבאללה בקבלת ההחלטות בלבנון בכוח הנשק."

בהתייחסו לאיראן אמר המלך:
"סעודיה הושיטה את ידה לשלום עם איראן ונהגה עמה באופן חיובי ובפתיחות ונפגשה עם מנהיגיה כדי לבנות יחסי שכנות טובה וכבוד הדדי. סעודיה כיבדה את המאמצים הבינלאומיים לפתרון תוכנית הגרעין האיראנית, אולם, פעם אחר פעם, פעל המשטר האיראני וניצל את המאמצים האלה כדי להגביר את פעולות ההתפשטות שלו ובניית רשתות הטרור, השימוש בטרור ובזבוז משאבי העם האיראני עבור פרוייקטים של התפשטות שרק הביאו לאנדרלמוסיה, קיצוניות ועדתיות.

איראן ממשיכה לפגוע בסעודיה , עד כה נורו 300 טילים בליסטיים לעבר סעודיה ו-400 מלט"ים תוך הפרת החלטות האו"ם 2216 ו-2231.

אין מנוס מפתרון כולל ועמדה בינלאומית נחרצת לטיפול שורשי במאמצי המשטר האיראני להשיג נשק השמדה המוני ופיתוח תוכנית הטילים הבליסטיים שלו והתערבותו בעניינים הפנימייים של מדינות אחרות ומתן חסות לטרור".

משרד החוץ האיראני הגיב בחריפות על נאומו של מלך סעודיה, בהודעה שפירסם הוא טען שדברי מלך סעודיה באו בגלל ההסתבכות של סעודיה במלחמה בתימן וכי "המלך מנסה לנקות את סעודיה מהפשעים שלה נגד הנשים והילדים בתימן."

בהודעה נאמר:" סעודיה היא מקום המושב והמפלט של ארגוני הטרור והתמיכה הכספית והלוגיסטית הראשית לטרור באזור".

נאומו של המלך הסעודי הוכיח כי מצב בריאותו תקין והוא הצליח להפגין מנהיגות ולהראות כי הוא שולט במתרחש בממלכה וכי הוא מעצב את המדיניות הסעודית ולא בנו יורש העצר.

כאמור המלך לא התייחס לנושא הנורמליזציה עם ישראל, הוא השאיר אותו פתוח כדי שלא להתעמת עם הנשיא טראמפ שמפעיל עליו לחצים כבדים בנושא ואף העריך בראיונות לאמצעי התקשורת כי סעודיה בדרך לנורמליזציה עם ישראל.

המלך חזר על עמדתו השמרנית בנושא יוזמת השלום הערבית. העובדה שהוא לא שלל נורמליזציה עם ישראל היא סימן חיובי, ברור שבחריין ואיחוד האמירויות לא היו חותמות על הסכמי נורמליזציה עם ישראל ללא "אור ירוק" של סעודיה.

לא מן הנמנע שהמלך סלמאן משאיר את הנושא הזה "פתוח" לעתיד כדי שיוכל לדון בו בהמשך עם הממשל האמריקני. גורמים במפרץ אומרים כי המלך סלמאן ממתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב בתקווה שהנשיא טראמפ ינצח בהן ויזכה בקדנציה נוספת.

בתרחיש כזה, סעודיה תרגיש מוגנת יותר מפני איראן ויתכן שתרשה לעצמה לקדם את הנורמליזציה עם ישראל מבלי לחשוש מתגובה איראנית.

בית המלוכה הסעודי חושש מניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, ביידן רוצה להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן ולבטל את מרבית הסנקציות שממשל טראמפ הטיל על טהרן.