עבור לתוכן העמוד
Menu

מלך ירדן מכשיר את בנו להיות יורשו

יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה יצא לביקור מדיני ראשון במצרים ונפגש עם הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי • גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה החל בהכשרה מעשית של בנו לתפקיד מלך ירדן בעוד אחיו למחצה, הנסיך חמזה, שהיה יורש העצר, נתון במעצר בית

עבדאללה מלך ירדן בן ה-60 החל בהכשרת בנו יורש העצר,חוסיין בן עבדאללה בן ה-27 להיות יורשו בתפקיד המלך הבא של ירדן.

בשבוע שעבר העניק המלך עבדאללה, המשמש גם בתפקיד המפקד העליון של הכוחות המזויינים של הממלכה ההאשמית, דרגת סרן לבנו חוסיין והשבוע הוא שיגר אותו לשליחותו המדינית הראשונה במצרים שם הוא נועד עם הנשיא א-סיסי וביקר גם במכון הדתי אל-אזהר ובכנסיה הקופטית בקהיר.

גורמים ירדנים מעריכים כי המלך עבדאללה “זרק” את בנו יורש העצר ל”מים העמוקים” והחל בהכשרתו המעשית לקראת משימות מדיניות גדולות יותר שהוא מתכוון להטיל עליו בעתיד. בשנים האחרונות היה יורש העצר צמוד לאביו המלך בנסיעותיו ובפגישותיו המדיניות בירדן ומחוצה לה, הוא משמש בתפקיד יורש העצר משנת 2009.

הוא גם השתתף לצידו של אביו בפגישה החשובה של המלך עבדאללה עם הנשיא ביידן בבית הלבן בחודש יולי האחרון, בהסכמתו של הנשיא האמריקני שיש לו יחס חם מאוד כלפי המלך הירדני.

המלך עבדאללה בחר במצרים כתחנה הראשונה לחנוך את בנו במשימות המדיניות, מצרים היא שער חשוב לפוליטיקה הערבית, האזורית והבינלאומית.

ביקורו של יורש העצר הירדני במצרים נמשך 3 ימים  וההערכה היא שהוא ייצא לשליחויות מדיניות נוספות בקרוב.  הוא לא מביע דעות עצמאיות אלא חוזר על העמדות הידועות של אביו בנושא הסוגיה הפלסטינית, פתרון שתי המדינות והאפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים.

ב-10 בחודש מרץ השנה אמור היה יורש העצר הירדני, חוסיין בן עבדאללה, לבקר לראשונה במסגד אלאקצא ובעיר העתיקה בירושלים במסגרת ביקור דתי כביכול כדי להדגיש את האפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים. ישראל אישרה את הביקור’ אך בסופו של דבר הוא לא התקיים בגלל מחלוקת על סידורי הביטחון, בתגובה נקטה ירדן בצעד חריג ולא אישרה למטוס ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לטוס במרחב האווירי של ירדן בדרך לביקורו באיחוד האמירויות.

 

קרב הירושה הוכרע

המלך עבדאללה ורעייתו המלכה ראניה ספגו באחרונה מכה תדמית קשה בעקבות הפרסום העולמי של "מסמכי פנדורה" אשר חשפו את עושרם הרב של המלך עבדאללה ומשפחתו ורכישות הנדל"ן הענקיות שעשה בארה"ב ובבריטניה בעוד תושבי ירדן נאבקים במשבר כלכלי חמור.

"מסמכי פנדורה" גילו כי למלך הירדני ומקורביו היו לפחות 36 חברות שונות שנרשמו במקלטי מס. דרך החברות הללו רכש המלך, בין 2003 ל-2014, 14 בתי פאר בבריטניה ובארצות הברית. הסכום הכולל ששולם על הנכסים הגיע לכ-106 מיליון דולר. בין הנכסים: בית בעיירת היוקרה הבריטית אסקוט, דירות במרכז לונדון בשווי מוערך של מיליוני דולרים וארבע דירות במתחם יוקרתי בוושינגטון הבירה המשקיף לנהר הפוטומק.

יועצי המלך פעלו להסתיר את אחזקות הנדל"ן של המלך מחשש שהדבר יביא לתסיסה בירדן.

המלך עבדאללה, כמו אביו, נחשב לבן ברית אסטרטגי חשוב של ארה"ב וישראל, אבל גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי חשיפת "מסמכי פנדורה" גרמה למלך עבדאללה נזק רציני בדעת הקהל הירדנית.

Image Description Jordanian Crown Prince Hussein bin Abdullah, King Abdullah II and US President Joe Biden (Photo: The Royal Hashemite Court)
Image Description Jordanian Crown Prince Hussein bin Abdullah, King Abdullah II and US President Joe Biden (Photo: The Royal Hashemite Court)

כדי לרכך את הזעם בדעת הקהל בירדן  הודיע המלך עבדאללה השבוע כי הוא מעניק חנינה מיוחדת ל-155 ירדנים שהורשעו בפירסום לשון הרע על בית המלוכה ההאשמי ברשתות החברתיות.

שליחותו המדינית הראשונה של יורש העצר חוסיין בן עבדאללה למצרים התקיימה בעוד יורש העצר הקודם, הנסיך חמזה בן חוסיין, אחיו למחצה של המלך עבדאללה השני נתון במעצר בית בירדן מאז חודש אפריל.

הנסיך חמזה בן 41, בנם של המלך חוסיין והמלכה נור, מונה בפברואר 1999 ע"י המלך עבדאללה השני באופן רשמי ליורש העצר של הממלכה ההאשמית והוא מילא את התפקיד עד נובמבר 2004, הוא מלא מרירות ותומכיו בירדן טוענים כי הייתה לו הבטחה מאביו המלך חוסיין בן טלאל שהוא יהיה המלך הבא של ירדן.

הנסיך חמזה אהוד מאוד ברחוב הירדני בעיקר בקרב השבטים הבדואים בדרום ירדן, בניגוד ליורש העצר הנוכחי שהינו בנה של המלכה ראניה, שהיא ממוצא פלסטיני, ושנואה מאוד בירדן.

אולם, המלך עבדאללה השני הכריע והחליט כי בנו, חוסיין בן עבדאללה, יהיה יורש העצר והמלך הבא של ירדן.

שלטונות ירדן חשפו בתחילת חודש אפריל השנה ניסיון לקשירת קשר "כדי לערער את יציבות וביטחון הממלכה" ועצרו 16 חשודים, בהם נציגים של השבטים הבדואים, ועוד שני בכירים ירדנים: באסם עוואדלה ראש הלשכה המלכותית לשעבר  והשריף חסן בן זיד, איש עסקים המקורב ליורש העצר הסעודי, לשניהם היה קשר הדוק לבית המלוכה ההאשמי.

על פי הודעת השלטונות גם הנסיך חמזה היה מעורב ב"קשירת הקשר" נגד אחיו המלך, שירותי הביטחון הירדניים עקבו אחריו זמן ממושך ותיעדו את כל פעולותיו.

המלך עבדאללה הורה לשחרר מהמעצר את החשודים הבדואים כדי למנוע מתיחות בין השבטים הבדואים לבין בית המלוכה ההאשמי, באסם עוודאללה והשריף חסן בן זיד הועמדו לדין בבית הדין המיוחד לביטחון המדינה ונגזרו עליהם עונשי מאסר כבדים, ואילו עם הנסיך חמזה הגיע המלך ל"הסדר מיוחד" בתיווכו של דודם המשותף הנסיך חסן.

הנסיך חמזה נאלץ לחתום על מסמך שבו הוא מתחייב לנאמנות מלאה למלך עבדאללה ולבנו יורש העצר והוכנס לבידוד ולמעצר בית, מאז נעלמו עקבותיו.

כביכול, המלך עבדאללה פתר את הבעייה בתוך משפחת המלוכה, אבל הבעייה כלל לא נפתרה למרות מעצרו של הנסיך חמזה, המתיחות בתוך בית המלוכה ההאשמי נמשכת וגם בקרב השבטים הבדואים בדרום ירדן הנאמנים לנסיך חמזה.

המלך עבדאללה הצליח להוריד במהירות יחסית את ניסיון המרד נגדו מסדר היום התקשורתי בירדן אך כל עוד הנסיך חמזה נתון במעצר בית, הרוחות לא יירגעו,גורמים ירדנים בכירים מעריכים כי המלכה נור לא תוותר והיא תילחם על שחרורו של בנה מהמעצר.

 

 

 

 

 

 

.