עבור לתוכן העמוד
Menu

מלחמה גלוי מול איראן ושלוחותיה

האירועים האחרונים בגבול הצפון יצרו מצב חדש במלחמה של ישראל באיראן ובשלוחותיה,המצב נפיץ ביותר לקראת תגובה צבאית של איראן וחזבאללה • ישראל חייבת לגבות מחיר מנשיא סוריה בשאר אסד שהפך את שטחו לבסיס צבאי נגד ישראל, אסור שהוא יהנה מחסינות ישראלית

רק הימים יגידו האם ישראל נהגה נכון כשהסירה את מסך העמימות ונטלה בהודעה חריגה את האחריות לסיכול הפיגוע שתכנן כוח "אלקודס" של איראן נגדה באמצעות תקיפה בסוריה.

אין ספק שהתקיפה בסוריה, שהשפילה את ההנהגה האיראנית בקרב העולם הסוני ,מעוררת עוד יותר את רגשות הנקם נוכח ההודעה הישראלית. הגנרל קאסם סולימאני שספג מפלה קשה הודיע בציוץ חריג בטוויטר שלו כי הפעולות האלה של ישראל הן "בלתי שפויות" ו "ללא ספק מהניסיונות האחרונים של היישות הציונית".

חזבאללה נדחף לאיומים נגד ישראל על ידי איראן על רקע פעילות של שני מזל"טים בשכונת דאחיה במעוז חזבאללה בבירות. חזבאללה טוען כי מדובר בשני מזל"טים ישראלים שאחד מהם התפוצץ במשרד ההסברה של הארגון, ישראל לא הגיבה על הטענה הזו אך אם הדבר נכון הרי שמדובר בשינוי בפעילות הישראלית כלפי חזבאללה מאז מלחמת לבנון השניה.

מאורעות תרפ"ט: "לנו זה לא יקרה"

מבחינת איראן, ישראל הודתה בפומבי שהיא יזמה את התקיפה בסוריה על אנשיה ולכן היא נושאת באחריות המדינית והצבאית למעשה וצריכה להיענש, העיתון "אלאח'באר" שהינו שופרו של חזבאללה פירסם הבוקר כותרת ראשית "העונש הוא ודאי".

הגנרל קאסם סולימאני ידוע כאדם עקשן שעומד מאחורי איומיו, כנ"ל גם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, לכן יש לקחת ברצינות רבה את איומיהם. ישראל נכנסת עכשיו לעימות רשמי, חזיתי וגלוי, שיצא מתחת לפני השטח, מול איראן וגרורותיה השואפים להשמידה והמכוונים יותר מ-150 אלף רקטות וטילים לעבר שטחה.

חסן נצראללה איים כבר לפני כחודש בראיון לערוץ "אלמנאר" כי כל התקפה ישראלית על חזבאללה בסוריה או בלבנון תביא לתגובה מיידית שלו ב"עומק הישראלי".

נאום נצראללה

בנאומו אמש הכריז למעשה מנהיג חזבאללה על שלב חדש במלחמה של ארגונו ישראל כשהוא מנמק זאת בכך שפעילות שני המל"טים הישראלים בשכונת א-דאחיה בביירות הינה פעילות התקפית ראשונה של ישראל נגד חזבאללה מאז מלחמת לבנון השניה.

הוא גם הודיע על שינוי במדיניות של ארגונו נגד המל"טים הישראלים בשמי לבנון וכי מעתה ואילך חזבאללה יפתח באש לעברם כדי להפילם.

נצראללה הציב את עצמו בחזית ושיקר ללא בושה כשטען שהמתקן שהותקף על ידי צה"ל בסוריה הינו של ארגונו ולא של כוח "קודס" האיראני וכי 2 לוחמי חזבאללה נהרגו בהפצצה, השקר הזה נותן לו את "הלגיטימציה" להגיב נגד ישראל.

מנהיג חזבאללה מנסה גם להסיר את האחריות מעל סוריה, אבל הנשיא בשאר אסד נושא באחריות המלאה מכיוון שההכנות לפיגוע נגד ישראל בוצעו על אדמת סוריה וממנה היו אנשי כוח "קודס" לשגר את רחפני הנפץ לעבר ישראל.

ההערכות בישראל הן שחזבאללה לא ימהר להגיב נגד ישראל, היו גם פעמים שחסן נצראללה איים להגיב ולא ביצע את איומיו בגלל חוסר במודיעין וביכולת מבצעית, כמו למשל לאחר חיסולו של עימאד מורנייה ראש הזרוע הצבאית של חזבאללה ב-2008.

עם זאת הכוננות הגבוהה נשמרת וגם העירנות המודיעינית כדי למנוע הפתעות, התגובה של איראן וחזבאללה תגיע ולו רק בגלל ההשפלה הגדולה שספגו בפני העולם הסוני כתוצאה מתקיפת צה"ל בסוריה, כבוד זה דבר חשוב מאוד במזרח התיכון והרצון לומר את המילה האחרונה.

התכנון של קאסם סולימאני להוציא פיגוע נגד ישראל באמצעות רחפני נפץ מעיד על כך שישראל נגעה בעצב רגיש מאוד בעצם התקפותיה על בסיסי המליציות השיעיות בעיראק בהם היו מאוחסנים טילים, כנראה שההפצצות היו מוצלחות מאוד ושקאסם סולימאני נדרש לתת הסברים למנהיג העליון עלי ח'מינאי.

התקפות ישראל בעיראק ובסוריה ימשכו כדי לעצור את ההתבססות הצבאית האיראנית, על פי דיווחים ערביים שלא אושרו, ישראל תקפה גם הלילה מפקדת של ארגון "החזית העממית-המפקדה הכללית" באזור הבקאע שבלבנון.

ההערכה המודיעינית בישראל, בעקבות נאום נצראללה אמש, היא שארגון חזבאללה ינסה לפגוע במטרות צבאיות ובחיילי צה"ל, הוא מבין את כללי המשחק כי פגיעה באזרחים תביא לתגובה ישראלית חזקה נגד לבנון, המצב הביטחוני בגבול הצפון הפך לנפיץ ביותר עם אפשרות שאיראן תנסה גם להדליק את הגבול ברצועת עזה לקראת עימות צבאי מלא בין חמאס לישראל.

ועוד נקודה חשובה, ישראל חייבת לגבות מנשיא סוריה באשר אסד מחיר גבוה על כל הפעולות האיראניות נגד ישראל מתוך שטחו, הוא צריך לדעת כי אין לו כל חסינות, יש מספיק מטרות צבאיות סוריות שצה"ל יכול לפגוע בהן והגיע הזמן לכך.