עבור לתוכן העמוד
Menu

מכה ל"ציר הרשע"

הצהרת הנשיא טראמפ בעניין רמת הגולן היא מכה ל"ציר הרשע" במזה"ת • חשוב מאוד שלהצהרה הזו תהיה המשכיות עד לנוסח הצהרתי כתוב של נשיא ארה"ב אך צריך לקחת בחשבון שהיא תאתגר את "ציר הרשע" לפעול נגד ישראל ברמת הגולן

הנשיא טראמפ שוב הפתיע את העולם כשהכריז כי הגיע הזמן להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן,עפ"י גורמים מדיניים בירושלים, דבריו של טראמפ יעוגנו גם בצו נשיאותי שעליו יחתום בימים הקרובים במהלך ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בארה"ב.

העולם הערבי קיבל בהלם את הצהרתו של הנשיא טראמפ, שהוכיח שוב כי כפי שעשה בהכרזתו על ירושלים כבירת ישראל, כי הוא מנצל את הפיצול בין מדינות ערב וחולשתן ומכריז הכרזות היסטוריות לטובתה של מדינת ישראל.

התגובה הסורית להודעתו של הנשיא טראמפ כי "הגיעה העת להכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן" הייתה חריפה.

משרד החוץ הסורי גינה את הודעת טראמפ ואמר בהודעה שפירסם כי "מדובר בהצהרות חסרות אחריות של הנשיא האמריקני בנוגע לגולן הסורי הכבוש,אשר מוכיחות שוב את הנטייה של ארה"ב לתמוך בישראל באופן עיוור".

לאחר מכן יצא סגן שר החוץ הסורי פייצל אלמקדאד לראיון בערוץ "אלמיאדין", שופרו של ארגון חזבאללה, ואף השמיע איום מרומז כלפי ישראל.

"אין שום גבולות בפני דמשק להחזרת הגולן וההנהגה הסורית בוחנת את כל האפשרויות, ארה"ב מאתגרת את החלטות האו"ם בקשר לגולן ולדמשק יש את הזכות להשתמש בכל האמצעים, כולל במאבק המזויין, כדי לשחרר את אדמתה, הנשיא טראמפ הוא גורם קטן בקמפיין הבחירות של נתניהו", הבהיר אלמקדאד.

מכה "לציר הרשע"

הצהרת טראמפ היא מכה ל "ציר הרשע" (איראן-סוריה-חזבאללה).

להצהרת טראמפ אין משמעות משפטית, אך היא חשובה מאוד במישור ההצהרתי והיא תשובה הולמת בעת הזו לסוריה ולרוסיה שמאפשרות לאיראן להתבסס צבאית בתוך שטח סוריה כדי להקים בשטח רמת הגולן הסורי זאת בנוסף לבסיס של חיזבאללה והמליציות השיעיות הפרו איראניות כדי לתקוף את ישראל. יתכן שהתוקפנות האיראנית-סורית הייתה אחת הסיבות שדחפו אותו להצהרה הזו.

הנשיא הסורי בשאר אסד שהתאושש בשנה האחרונה ממלחמת האזרחים העקובה מדם בארצו שנמשכת כבר 8 שנים והשתלט על רוב חלקי המדינה,עד כי כמה מדינות ערביות שוקלות לחדש עמו את היחסים ולהחזירו לחיק הליגה הערבית, חטף עכשיו סנוקרת מדינית מהנשיא טראמפ שפוגעת ביוקרתה של סוריה ובכבודו של  הנשיא הסורי.

העולם הערבי הסוני המתון איננו יוצא מגדרו למשמע הצהרת הנשיא טראמפ בנושא רמת הגולן. מצרים ומדינות המפרץ משמיעות גינויים רפים, אפילו נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן השמיע הצהרה חריפה יותר. הן יודעות כי נוכח המתרחש בסוריה בכל הקשור להתבססות הצבאית האיראנית הסיכוי שישראל תיסוג מרמת הגולן בשנים הקרובות שואף לאפס, מבחינתן הצהרת טראמפ משקפת את המציאות בשטח.

פרשנים ערבים תוקפים את חולשת העולם הערבי שמשלים עם מעלליו של הנשיא טראמפ ומפרשים את ההצהרה כרצון אמריקני-ישראלי להשתלט על רמת הגולן שמהווה מקור טוב לגז, נפט ומים למדינת ישראל.

חזרת נושא רמת הגולן לסדר היום הבינלאומי

הצהרת הנשיא טראמפ מחזקת את המדיניות הישראלית של המשך הנוכחות ברמת הגולן נוכח האיומים הגוברים והולכים מצד "ציר הרשע".

נושא הנוכחות הישראלית ברמת הגולן יחזור עכשיו בעוצמה אל סדר היום הבינלאומי בעקבות הצהרת טראמפ לאחר שהוא נעדר ממנה בשנים האחרונות.

כל עוד שלטו ארגוני טרור הג'יהאדיסטים בדרום סוריה  לא עמד הנושא על הפרק, אחר כך החזיר הנשיא אסד את השליטה של צבאו על דרום המדינה ואיראן וחזבאללה החלו בהכנות להקמת בסיסים שיעים כדי לפתוח חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן. הצהרת טראמפ מקפיצה את נושא רמת הגולן לקדמת סדר היום הבינלאומי והיא מאותתת גם לרוסיה שלמרות שממשל טראמפ הודיע על הסגת כוחותיו מסוריה יש לו עדיין מה לומר בנושא הסורי וכי וושינגטון דואגת לבת בריתה האסטרטגית שהינה ישראל.

הצהרתו של הנשיא טראמפ באה כשבועיים אחרי ביקורו של חבר הקונגרס האמריקני לינדזי גראהם ברמת הגולן ביחד עם ראש הממשלה נתניהו ודיוויד פרידמן השגריר האמריקני בישראל, ולאחר הצהרתו של גראהם כי נסיגה ישראלית מרמת הגולן תהיה "סיוט אסטרטגי והתאבדות פוליטית".

הנשיא טראמפ שבר את הקרח בנושא רמת הגולן כפי שעשה בנושא ירושלים כבירת ישראל ויש לקוות שמדינות נוספות ילכו בעקבותיו.

הודעת הנשיא טראמפ מנוגדת להחלטת 497 של מועצת הביטחון של האו"ם משנת 1981 אחרי החלטת ישראל לספח את רמת הגולן שנכבשה במהלך מלחמת ששת הימים בשנת 1967, שביטלה את חוק הסיפוח הישראלי, וצפוי שסוריה ומדינות נוספות יזמו כעת מאבק נגד הצהרת טראמפ בפורומים הבינלאומיים.

 

לאן פני הדברים?

 

הנשיא טראמפ ראוי לשבח על שהתייצב לצידה של ממשלת ישראל שאיננה מוכנה לוותר על רמת הגולן, והצטרף להסכמה הרחבה חוצת המפלגות בישראל בדבר הנוכחות ברמת הגולן ויצא בכל הכוח נגד הזרם הבינלאומי שאותו מובילים רוסיה והאיחוד האירופי.

הרוסים זועמים על הצהרתו של הנשיא טראמפ. הקרמלין פירסם הודעת גינוי לדברי טראמפ על הכרה עתידית בריבונות ישראלית ברמת הגולן.

דובר הקרמלין מסר כי הרוסים מקווים שזו הייתה רק הצהרה של טראמפ וכי הם מזהירים כי הדבר עלול לסכל את היציבות במזרח התיכון כולו.

הנשיא טראמפ השליך את הפצצה החדשה בנושא הריבונות בגולן כשברקע צפוי פרסום תוכנית "עסקת המאה" לפתרון הסכסוך הישראלי- פלסטיני, שני הנושאים האלה אמורים להעסיק את המזרח התיכון בחודשים הקרובים ולגרור התנגדות גדולה של מדינות ערב.

"ציר הרשע" (איראן-סוריה-חזבאללה) ניצח במלחמת האזרחים בסוריה, הסכנה שממנה חשש הנשיא הסורי, בשאר אסד, של חלוקתה של סוריה, הולך ומתפוגג ועכשיו מאיים הנשיא טראמפ "לקרוע" את רמת הגולן משטח סוריה כדי להעבירה רשמית לידי ישראל, ששולטת בה כבר כמה עשרות שנים. המהלך האמריקני הזה נתפס בעיני הסורים כפרובוקציה מסוכנת והוא עלול לדחוף ולהמריץ את הנשיא הסורי בשאר אסד, ביחד עם איראן וחזבאללה, לאתגר את ישראל מבחינה ביטחונית, דווקא בשטח רמת הגולן כפי שהם תכננו, כדי להראות שהמהלך של הנשיא טראמפ הינו ספין תקשורתי בלבד וכי סוריה לעולם לא תוותר על רמת הגולן והיא תהווה מכשול קבוע בדרך לשלום במזרח התיכון.

על פי גורמים בסוריה,הצעד הראשון במאבק נגד הצהרת טראמפ יהיה מחאה והפגנות של הדרוזים בכפרים ברמת הגולן הצד הישראלי ובצד הסורי כדי להראות שהגולן הינו שטח כבוש ותושביו מתנגדים לסיפוח למדינת ישראל.