עבור לתוכן העמוד
Menu

מי שמאמין לא מבין

עמית סגל על מחקרו של סא"ל במיל. יהונתן דחוח הלוי, עמית בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה על עמדות רע"מ והתנועה האיסלאמית בישראל

שגריר של מדינה ערבית מוכרת נפגש בשבועות האחרונים עם גורמים מקומיים בכירים. הוא מגלה דיפלומטיות רבה, עד שזה מגיע לחברותה של רע"מ בקואליציה. עבאס, הוא מזהיר אותם, זה האחים המוסלמים, והאחים המוסלמים זה רע.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

חידת מנסור עבאס מעסיקה את כולם, ממעצמות זרות ועד מפלגות מקומיות. השאלה היא אם יו"ר רע"מ השתמש בעבר ברטוריקה אנטי ישראלית בוטה מסיבות פוליטיות וכעת הוא אומר את האמת, או שאמר אז את האמת והיום מפתה את הציבור היהודי ברטוריקה פרו-ישראלית.

מחקר חדש של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, גוף בעל נטייה שמרנית-ימנית, טוען שהפתאים הם הישראלים שמאמינים בשותפות עם רע"מ. לפי סא"ל במיל' יהונתן דחוח הלוי, מחבר המחקר, המסמך שעליו חתמה רע"מ אשתקד איננו הסכם קואליציוני עם בנט ולפיד, אלא הודנה בין המוסלמים והיהודים. השייח' ראיד בדיר, מנהל המוסד לפסיקת הלכה ולמחקרים איסלמיים של התנועה האסלאמית שלה כפופה רע"מ, הציג בסמוך להקמת הממשלה הצעה ליישוב הסכסוך המוסלמי יהודי בארץ בהסתמך על תקדימים כולל חוזה חודייביה המפורסם, שלום זמני שבסיומו הדור הבא יכריע על הארכתו – או על פתיחה במלחמה. את התקוממות מאי 2021 מגדיר השייח' כ"מלחמת דת" מוסלמית, המחשה בזעיר אנפין למלחמה הגדולה שתתרגש אם היהודים לא יקבלו את ההסדר.

ערביי ישראל: מה ניתן ללמוד? מה ניתן להסיק לעתיד?

"ההסכם הקרוב ביותר ליישום עקרון זה היה ההודנה של סלאח א-דין אל איובי, בשנת 1192". ההסכם, שבאירוניה היסטורית עסק בלוד ורמלה, היה הסדר שהותיר לצלבנים חלק מהארץ. "אם מלחמת הדת הגדולה תיגרם על רקע ירושלים ומסגד אל אקצה היא תהיה קשה מעבר לדמיון ותסתיים בגירוש היהודים מפלסטין וקורבנות המוסלמים יהיו גדולים יותר ממספר המוסלמים שנהרגו ב-1500 השנים האחרונות. (מה שהיה במאי) זה אחוז אחד בלבד ממה שחבוי במלחמת הדת הגדולה".

המחקר מציג התבטאויות של עבאס עצמו בזכות המחבלים הכלואים. "כן, לאסירים הביטחוניים יש כלפינו סמכות מוסרית, אנושית ולאומית", אמר ב-2016, והוסיף לגבי הח"כ בסאל גטאס שהבריח טלפונים למחבלים ש"אחי בסאל שגה בשקלול האינטרס, אך הוא בהחלט לא ביצע חטא". "קיווינו שחל שינוי בגישה כלפי המדינה היהודית, אך למרבה הצער המחקר שלנו הוביל למסקנה שהשינוי הזה עדיין לא התרחש", אומר נשיא המרכז, דורי גולד. עבאס, מנגד, לא מתכחש לדברים שהשמיע בעבר ואינם תואמים את הקו הנוכחי שלו. הוא משוכנע שבעוד חמש שנים ייאלצו כולם להודות שהשינוי התרחש גם התרחש, ואין מדובר בהודנה אלא בשלום חם.

פורסם בידיעות אחרונות ב-4 לפברואר