עבור לתוכן העמוד
Menu

מי מנסה להחיות את "עסקת המאה"?

אמצעי התקשורת הערביים שוב מדווחים בהרחבה על ניסיונות להחיות את "עסקת המאה" של טראמפ • ייתכן שמדובר בספין תקשורתי שקטאר אחראית לו, בכל מקרה המצב הפוליטי ברש"פ ובישראל איננו נוח לפרסום התוכנית האמריקנית החדשה

בימים האחרונים מופצות באמצעי התקשורת הערביים ידיעות כי מתנהלת פעילות חשאית אמריקנית מאחורי הקלעים כדי לקדם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולפרסמה ברבים על אף ההתנגדות הפלסטינית הנחרצת לתוכנית האמריקנית החדשה.

עיתון "אל-קודס" המזרח ירושלמי דיווח ב-20 באוגוסט כי הצוות של הנשיא טראמפ שואף להציג את "עסקת המאה" בו זמנית לנאומו של הנשיא טראמפ בעצרת הכללית של האו"ם בחודש הבא.

אתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" טען ב-21 באוגוסט כי ממשל טראמפ אירח בתחילת החודש בוושינגטון דיונים של בכירים ישראלים, מצרים וסעודייים לדיון בעסקה כדי לקבוע מאוד לפרסמה לפני סוף השנה וכי סעודיה לוחצת להאיץ את פרסום התוכנית האמריקנית לשלום במזה"ת.

ואילו העיתון "אלערבי אלג'דיד" פרסם ב-19 באוגוסט ידיעה כי לאחר השגת הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס תתקיים פגישה בדרג של שרי החוץ וראשי המודיעין של מצרים, סעודיה, ירדן והרש"פ לקראת מפגש פסגה מרובע של מנהיגי מדינות אלה כדי לגבש עמדה סופית ביחס ל"עסקת המאה" שמציע הנשיא טראמפ.

 

האם אכן יש דברים בגו?

 

קשה מאוד לדעת האם הדברים נכונים. ממשל טראמפ שומר את הפרטים צמוד לחזהו וכנראה שהוא ממתין לראות כיצד יעלו המגעים להשגת הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס.

אם יושג הסכם כזה, סביר להניח שהממשל ירצה לנצל את אווירת הרגיעה האזורית שהושגה כיד לנסות ולקדם את התוכנית המדינית של הנשיא טראמפ.

צריך לשים לב שרוב הידיעות המתפרסמות בנושא מגיעות מאמצעי תקשורת שמזוהים עם קטאר, הידיעות האלה מבליטות את חלקן של סעודיה ומצרים בקידום "עסקת המאה".

כידוע, מצרים וסעודיה הטילו חרם כלכלי ומדיני על קטאר כבר לפני יותר משנה בגל שהיא תומכת בטרור ומתערבת בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

לכן, בהחלט קיימת האפשרות כי מדובר במסע דיסאינפורמציה שמקדמת קטאר בעולם הערבי באמצעות השופרות התקשורתיים שלה כדי לסכסך בין הפלסטינים למצרים וסעודיה.

הרש"פ וחמאס מתנגדות בתוקף ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ,המועצה המרכזית של אש"פ הודיעה ב-18 באוגוסט כי היא דוחה את המאמצים להשיג רגיעה בין ישראל לחמאס מכיוון שהם חלק מהנסיון לקדם את "עסקת המאה" כיד להרוס את הפרוייקט הלאומי הפלסטיני ולחסל את הבעיה הפלסטינית.

נביל שעת', יועצו של מחמוד עבאס לעניינים בינלאומיים, אמר ב-20 באוגוסט לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי "עסקת המאה" של טראמפ היא "רמאות ושקר" והיא "תוכנית אמריקנית-ציונית".

המושג "עסקת המאה" הפך למילת גנאי בעולם הערבי, בדיוק כמו "הצהרת בלפור", במיוחד לאחר ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים והקיצוץ בתקציב אונר"א, כל אלה נחשבים לשלבים מקדמיים של "עסקת המאה" של טראמפ.

הרש"פ מנסה להציג את הסכם הרגיעה המתגבש בין ישראל לחמאס כשלב נוסף של "עסקת המאה" ומנהלת קמפיין תקשורתי המציג את ארגון חמאס כ "בוגד" בבעיה הפלסטינית בגלל מגעיו העקיפים עם ישראל כדי להשיג רגיעה ארוכת טווח.

בכירים ברש"פ טוענים כי בפגישה החשאית בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא מצרים א-סיסי בקהיר בחודש מאי השנה, נדונו, מעבר להסכם הרגיעה, גם נושאים הקשורים ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

סביר להניח כי אם הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס ייצא אל הפועל, ינסה ממשל טראמפ  לעשות "ניצול הצלחה" כדי לנסות ולשווק את התוכנית. עם זאת יש לקחת בחשבון כי שינויים במצב הפוליטי ברש"פ ובישראל עשויים שוב לתקוע גלגלים בגלגלי הכוונות האמריקניות.

קרב הירושה ברש"פ בעיצומו, מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס איננו טוב וההערכות בפת"ח הן כי הוא צפוי לפרוש בקרוב, האם כדאי לממשל טראמפ לפרסם את התוכנית שמחמוד עבאס מוביל את ההתנגדות לה או שכבר עדיף לו להמתין ליו"ר הרש"פ החדש?

וגם בהיבט הישראלי, במערכת הפוליטית הישראלית התחילו הדיבורים על הקדמת הבחירות. ההערכה הפוליטית היא ראש הממשלה נתניהו לא יוכל לקבל כמה סעיפים שמופיעים בתוכנית האמריקנית החדשה לפני הבחירות מכיוון שהם עומדים בסתירה חזקה לדרישות של הבייס הפוליטי שלו.

לכן, כדאי להמתין בסבלנות להתפתחויות, אנו ממתינים ל"עסקת המאה" כבר יותר משנה, עוד כמה שבועות לא ישנו דבר, רק אז אולי יתברר לאן פני הממשל.