עבור לתוכן העמוד
Menu

מי הסגיר את מנהיג דאע"ש לצבא האמריקני?

גורמים סלפים בסוריה מאשימים את אבו מוחמד אלג'ולאני, מנהיג ארגון "היאת תחריר א-שאם" כי הוא שהסגיר את מקום הימצאו של מנהיג דאע"ש לצבא ארה"ב • ארגון דאע"ש עדיין לא הודה רשמית במות מנהיגו • הארגון  קיבל מכה מורלית ומבצעית קשה ומועצת השורא של הארגון אמורה לבחור את המנהיג החדש

באזור אידליב שבצפון  מערב סוריה שבו מצא את מותו ב-3 בפברואר, במהלך מבצע צבאי אמריקני, מנהיג דאע"ש אבו אברהים אלהאשמי אלקרשי, המכונה עבדאללה קורדאש, החלו חילופי האשמות בין הארגונים הסלפים לבין עצמם כי אחד מהם הלשין לארה"ב על מקום מסתורו של מנהיג דאע"ש בגלל היריבות הפנימית ביניהם ורצון לחסל חשבונות.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

האצבע הופנתה אל ארגון "היאת תחריר א-שאם" ומנהיגו אבו מוחמד אלג'ולאני השולט באזור, בטענה כי הוא עשה זאת  כדי להציג תדמית חדשה כביכול, כ"מנהיג סוני מתון", ולהוציא את עצמו מרשימת הטרור של מועצת הביטחון של האו"ם.

ארגונו של אלג'ולאני מיהר לפרסם הודעה שבה נאמר כי הוא כלל לא היה מודע לנוכחות של מנהיג דאע"ש באזור וכי "האחריות לביטחון האזור מוטלת על הרשויות המקומיות", הוא האשים את משטרו של בשאר אסד במה שקרה והבטיח להמשיך ולהילחם נגד משטר הטרור שלו.

על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, בחודשים האחרונים ארגון "היאת תחריר א-שאם" נלחם באזור הזה נגד סלפים חמושים הקשורים לדאע"ש במיוחד באזורים הכפריים מדרום לאידליב.

הסלפים באזור לא מקבלים את ההכחשה, הם לועגים להודעה של ארגון "היאת תחריר א-שאם" שהגיעה באיחור, רק ארבעה ימים לאחר מותו של מנהיג דאע"ש, ונמנעה להתייחס למותם של  מספר ילדים במהלך מבצע הנחיתה האמריקני.

הסלפים סבורים כי ההודעה מלאה ב"שקרים והונאה"  ובניסיון של ארגון "היאת תחריר א-שאם" להיפתח יותר למערב ובאותה העת ניסיון של אבו מוחמד אלג'ולאני  להתקבל כשליט של אדליב.

הם לא פוסלים את האפשרות שאבו מוחמד אלג'ולאני הוא שהסגיר את מקום מסתורו של מנהיג דאע"ש  למודיעין האמריקני כדי לפתוח ערוצי תקשורת עם הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאע"ש.

ארגון "היאת תחריר א-שאם" מואשם כי הוא נלחם נגד "המוג'הידין" ומגן על הסיורים הרוסים בצירים לכן זה רק טבעי שהוא יגן על הפעולות הצבאיות האמריקניות באזור.

יתכן שארגון "היאת תחריר א-שאם" העדיף להסגיר את מקום מסתורו של מנהיג דאע"ש לארה"ב במקום לחסל אותו בעצמו כדי להימנע מפיגועי נקם של ארגון דאע"ש שיש לו חוליות ותאים הפרוסים באזור אידליב, דבר שעלול לערער את סמכותו, לכן הוא העדיף לתת לארה"ב לעשות את "העבודה השחורה".אבו מוחמד אלג'ולאני מציג את עצמו מתחילת השנה כ"מנהיג הומניטרי" הדואג לסבלם של העקורים ומטפל בבעיות העוני והאבטלה.

בעוד אבו מוחמד אלג'ולאני מכחיש את ההאשמות כי תיאם עם הכוחות האמריקנים את חיסולו של מנהיג דאע"ש, דיווח העיתון "אל-אח'באר" הלבנוני ב-9 בפברואר מפי  מקורות ג'יהאדיסטים כי אלג'ולאני הנחה את לוחמיו, כחצי שעה לפני הנחיתה האמריקנית שלא לנסות ליירט או לפגוע במטוסים או במסוקים כלשהם באותו הלילה ואמר להם "המטוסים שייכים לכוחות בעלות הברית".

גורמים אמריקנים מכחישים את הידיעות האלה וטוענים כי מיקומו של מנהיג דאע"ש אותר בהסתמך על מידע שנאסף מהאזנה לתקשורת,מתמונות לווין, מצילומי מל"טים, ממקורות אנושיים  ומסוכנים כורדים ואמריקנים.

שלושה ימים לאחר חיסולו שלמנהיג דאע"ש אבו אברהים אלהאשמי אלקורשי, הופיע אבו מוחמד אלג'ולאני בטקס לכבוד כמה מנהיגי שטח בארגונו והכריז על תחילתו של "שלב חדש".

הוא ניסה הציג את עצמו כמנהיג אמין שעליו יכולים כוחות הקואליציה הבינלאומית והכוחות האזוריים לסמוך ולשתף עמו פעולה.