עבור לתוכן העמוד
Menu

מחשש ליציבות שני המשטרים סעודיה נזעקה לעזרת עבדאללה

המשבר הכלכלי בירדן מדאיג את ישראל, ארה"ב ומדינות המפרץ שמעוניינות בהמשך יציבות המשטר ההאשמי • סעודיה יזמה מפגש פסגה כדי לסייע לירדן שחוששת שתצטרך בתמורה להגמיש את עמדותיה המדיניות בנושא "עסקת המאה" של טראמפ

הרוחות בירדן נרגעו, אבל הרגיעה היא זמנית ותושבי הממלכה ההאשמית עוקבים בעניין רב אחרי כוונות ראש הממשלה החדש, עומר אלרזאז, בתחום הכלכלי וזאת בתקווה כי הוא יצליח לחלץ את המדינה מן המשבר.

המלך עבדאללה נהג בחוכמה כדי להציל את שלטונו, הוא הורה לכוחות הביטחון שלא לפזר בכוח את הפגנות הענק, הוא הנחה את ראש הממשלה, האני אלמולקי, להתפטר וגם ציוה על ראש הממשלה החדש, עומר אלרזאז, למשוך מהפרלמנט את הצעת חוק מס ההכנסה החדש שהיתה אחת הסיבות להפגנות.

הצעדים האלה נועדו כדי להכיל את המשבר אך הם אינם מספיקים להציל את המשטר ההאשמי מקריסה אם המשבר הכלכלי יתעצם.

התרכזות אלפי מפגינים זועמים ב"כיכר הרביעית" בעמאן, סמוך למשרד ראש הממשלה הירדני,הזכירה לשליטים הערביים את תופעת "האביב הערבי" שפסחה על ירדן אך עתה מאיימת להגיע אליה עקב ההתדרדרות במצב הכלכלי.

הציבור הירדני זועם בין היתר על סעודיה ואיחוד האמירויות שהפסיקו את הסיוע הכלכלי לירדן.

המשך יציבותה של הממלכה ההאשמית הינו אינטרס ביטחוני עליון של ישראל שיש לה את הגבול הארוך ביותר עם ירדן, ישראל נהנית משקט ביטחוני בגבול הזה במשך שנים רבות והצבא הירדני נלחם בטרור ומונע חדירות לישראל.

גם למדינות המפרץ ובראשן לסעודיה יש אינטרס גדול שירדן תשמור על יציבותה, גם לסעודיה יש גבול ארוך עם ירדן שמונעת מגורמים קיצוניים להיכנס לשטח סעודיה.

סעודיה חוששת שהפגנות הענק בירדן "ידביקו" גם את תושבי סעודיה כפי שהיה בתופעת "האביב הערבי" והיא גם מעדיפה שהמלך עבדאללה יהיה תלוי בה מבחינה כלכלית ולא יגלה עמדות מדיניות עצמאיות החורגות מהקו של מדינות המפרץ, היא מאוד מודאגת מהתקרבותו לטורקיה ואיראן.

ירדן היא מדינה מתונה התומכת במערב וגם הממשל האמריקני של הנשיא טראמפ רוצה לשמור אותה ככזו,ביחד עם מדינות המפרץ, ולמנוע את הצטרפותה לציר הקיצוני בראשות איראן.

 

מפגש הפסגה בסעודיה

 

הפגנות הענק בירדן והמשבר בכלכלי העמוק בה נתפסים כעת בישראל, בארה"ב ובקרב מדינות האזור המתונות כ"אירוע אזורי" בעל פוטניאל להתדרדרות עד לנפילת משטרו של המלך עבדאללה.

לכן נזעק מלך סעודיה, סלאמן בן עבד אלעזיז לארגן פגישת פסגה דחופה במכה ב-10 ביוני בהשתתפותו ובהשתתפות שליטי ירדן, כווית ואיחוד האמירויות כדי לדון בדרכים לפתור את המשבר הכלכלי הקשה בירדן.

היוזמה הסעודית היתה מפתיעה ולא מן הנמנע שמי שעומד מאחוריה הוא יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, שעמד בחודשים האחרונים מאחורי הפעלת הלחצים המדיניים על המלך עבדאללה באמצעות הפסקת הסיוע הכלכלי של סעודיה ואיחוד האמירויות לירדן.  סלמאן השתתף אף הוא במפגש הפסגה המרובע.

בתום מפגש הפסגה פורסמה הודעה כי ירדן תקבל חבילת סיוע בסך 2.5 מיליארד דולר לתמיכה בכלכלתה שיופקדו בבנק המרכזי של ירדן,היא תקבל גם ערבויות בבנק העולמי וצמיכה בתקצעב ממשלת ירדן ל 5 השנים הקרובות.

כזכור, סעודיה הפעילה לחצים על ירדן בשלושה נושאים עיקריים:

א.המלחמה בתימן- המלך עבדאללה דחה את בקשת סעודיה להצטרף לקואליציה הערבית הנלחמת במורדים החות'ים בתימן הנאמנים לאיראן.

את הקואליציה הצבאית והמלחמה בתימן יזם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

ב. "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ- סעודיה לחצה על ירדן  להסכים לכך שהבירה הפלסטינית תהייה באבו דיס ולמתן את התנגדותה להכרזת טראמפ בנושא ירושלים וגם בעניין יישוב הפליטים הפלסטינים במדינות ערב.

ירדן מתנגדת נחרצות ל"עסקת המאה" של טראמפ, היא חוששת לגורל מעמדה בירושלים כאפוטרופוס של המקומות הקדושים כפי שהוסכם בהסכם השלום ע ישראל ב-1994 ומתנגדת לישוב הפליטים הפלסטינים בשטחה.

ג.ירדן דחתה את בקשת סעודיה שלא להתקרב לטורקיה בעניין ההתנגדות להכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, למרות בקשת סעודיה, המלך עבדאללה השתתף אישית בשני כינוסים באיסטנבול של הועידה לשת"פ אסלאמי שבראשה עומד הנשיא ארדואן ושמובילה את התנגדות העולם האסלאמי להכרזת טראמפ.

 

למרות שמפגש הפסגה במכה הניב סיוע חירום כספי לירדן עדיין יש חששות בצמרת הירדנית כי סעודיה תנסה לגבות מחיר מדיני על חידוש הסיוע הכלכלי בכל הקשור ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

"אין ארוחות חינם" במזרח התיכון, ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נהג עד כה כדברי האימרה "בעל המאה הוא בעל הדעה".

בכל מקרה, היוזמה הסעודית  לנסות לסייע לירדן לצאת ממצוקתה הכלכלית מעידה על החשיבות הרבה שהיא מייחסת ליציבותה של הממלכה ההאשמית.

נשיא טורקיה ארדואן התקשר בסוף השבוע למלך עבדאללה והביע את דאגתו מהמצב הכלכלי בממלכה, ארדואן רוצה לשמור את ירדן לצידו כדי להילחם ב "עסקת המאה" של טראמפ.

בשבועות הקרובים יתברר אם המלך עבדאללה הצליח לשמור על עצמאותו המדינית ולקבל סיוע כלכלי ממדינות המפרץ מבלי שהתקפל בעמדותיו בנושא ירושלים ו"עסקת המאה" של טראמפ.

חולשתו של המלך עבדאללה היא גם כוחו, ישראל, ארה"ב ומדינות המפרץ אינן רוצות במפלתו, עבדאללה יודע זאת וסביר להניח שהוא ינצל זאת לטובתו.