עבור לתוכן העמוד
Menu

מחשש להפסד: אבו מאזן מעכב את הועידה השמינית של הפת"ח

תנועת פת"ח בגדה ממשיכה להיחלש בבחירות הפנימיות למוסדות השונים בגדה וחמאס מתחזקת • בכירים בפת"ח מאשימים את אבו מאזן באחריות למצבה העגום של פת"ח • אבו מאזן דחה את כינוס הועידה ה-8 של פת"ח למועד בלתי ידוע, הועידה הזו אמורה לבחור את הנהגת התנועה ויו"ר הרש"פ מתכנן לחסל באמצעותה את יריביו הפוליטיים

תנועת פת"ח בגדה ממשיכה בהפסדיה בבחירות הפנימיות במוסדות הפלסטינים, אחרי ההפסד בבחירות הפנימיות באגודת המהנדסים ובבחירות למועצות הסטודנטים באוניברסיטאות בית לחם וביר זית, נחלה פת"ח בסוף השבוע שעבר הפסד מחפיר נוסף בבחירות הפנימיות באגודת הרופאים בגדה.

.
הקואליציה של חמאס עם מפלגות השמאל והעצמאים נחלה ניצחון מוחץ והן זכו בניצחון ב-7 מתוך 8 סניפי האגודה.

ההפסד של תנועת פת"ח משקף את מצבה העגום של התנועה שהיא עמוד השדרה של אש"פ ושל הרש"פ או במילים אחרות של מפלגת השלטון הפלסטיני בראשות יו"ר הרש"פ אבו מאזן.

סימן נוסף להיחלשות התנועה הוא היעדר מועד לכינוס הועידה ה-8 של תנועת פת"ח.

הועידה אמורה הייתה להתכנס בחודש מרץ שעבר, אולם אבו מאזן דחה אותה לחודש מאי,עכשיו אומרים מקורביו שהוא דחה אותה למועד בלתי ידוע.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

על פי גורמים בפת"ח מי שפעל מאחורי הקלעים לדחות את כינוס הועידה היה חוסיין א-שיח' אשר שכנע את אבו מאזן.

עד לפני שנים רבות, לפני הקמתה של הרש"פ, כינוס הועידה הכללית של תנועת פת"ח היה אירוע חשוב מאוד מבחינה מקומית, אזורית ובינלאומית.

הועידה היא שבוחרת את חברי התנועה למוסדותיה והנהגתה וקובעת את המצע המדיני, בתוקף היותה של התנועה עמוד השדרה של אש"פ ושל הרש"פ, המצע המדיני הופך לקווים המנחים של מדיניות הרש"פ.

יאסר ערפאת הפך את הועידה הזו לאירוע לאומי חשוב אולם מאז שאבו מאזן נבחר ב-2005 לתפקיד יו"ר הרש"פ הוא פעל להחלישה,הרחיק ממנה את יריביו הפוליטיים והפך אותה בהדרגה ל"חותמת גומי" של החלטותיו.

גורמים בפת"ח אומרים כי אבו מאזן רוקן את הועידה מכל תוכן, אחד מבכירי התנועה אומר:
"גמד תמיד אוהב להקיף את עצמו בננסים".

בפועל, אבו מאזן הצליח ליצור מצב שהוא זה שמקבל באמת את ההחלטות החשובות בתנועת פת"ח ללא קשר למוסדות התנועה שנבחרו.

ביחד עם יו"ר הרש"פ אבו מאזן שולטים בתנועה שני מקורביו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', הם שקובעים ועל פיהם יישק דבר.

המשימה העיקרית של הציר המשולש הזה הינה להבטיח את שליטתם בתנועת פת"ח, להרחיק ממנה את מתנגדיהם ולמנות לתפקידים את מקורביהם.

על פי גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ בן ה-86 השלים לראשונה עם העובדה כי זמנו מתקרב לרדת מהבמה הפוליטית והוא החל בהכנות להעברת השלטון למקורביו אשר יבטיחו את שלומו ושלום משפחתו לאחר פרישתו.

על פי גורמים בפת"ח, ממשל ביידן העניק ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ארכה של שנתיים להסדיר את העברת השלטון למקורביו, בתקופה הזו הוא לא ילחץ עליו לקיים בחירות בשטחים כדי למנוע זעזועים פוליטיים ואת התחזוקתה של תנועת חמאס.

אחרי ניצחונו בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ, נערך יו"ר הרש"פ לכבוש את היעד הבא שהינו הכינוס השמיני של ועידת פת"ח שיתקיים בעיתוי הנוח ביותר מבחינתו.

ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהינו גם יו"ר תנועת פת"ח, יש כמה משימות בכינוס הזה כדי לנסות ולבצע את העברת השליטה בתנועה בצורה חלקה למקורביו.

א.בחירתו של מקורבו מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, לתפקיד של חבר בוועדה המרכזית של פת"ח. על פי גורמים בפת"ח, ראש ה-CIA וויליאם ברנס שביקר במוקאטעה ברמאללה לפני כשנה הפנה בקשה אישית בנושא ליו"ר הרש"פ והסביר לו כי לממשל ביידן חשוב מאוד שלמאג'ד פרג' יהיה תפקיד מרכזי בתנועת פת"ח שהיא מפלגת השלטון.

בחירתו האפשרית של מאג'ד פרג' לחבר הוועדה המרכזית של פת"ח הופכת אותו לשחקן חשוב בקרב הירושה.

ב. החלשת מחנה המתנגדים בתנועת פת"ח למינויים של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

המתנגדים הינם: ג'בריל רג'וב מזכ"ל פת"ח, מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פת"ח, תוופיק אלטיראווי, מרוואן ברגותי וכרים יונס חברי הוועדה המרכזית של פת"ח.

ג. הקטנת כוחם של הנציגים מרצועת עזה התומכים במוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס.

הדיונים בועידה השמינית של פת"ח יעסקו מטבע הדברים גם במצע המדיני של תנועת פת"ח, במיוחד לאחר החלטות המועצה המרכזית של אש"פ להשעות את ההכרה של אש"פ בישראל ולעצור את התיאום הביטחוני עמה.

ההערכה היא כי תנועת הפת"ח תאמץ את ההחלטות של המועצה המרכזית של אש"פ.

גורמים בפת"ח אומרים כי "הקו האדום" בכינוס הועידה השמינית של פת"ח יהיה לא לקבל החלטות הסותרות את פתרון שתי המדינות ובחירת קיצונים לראשות התנועה שירגיזו את ארה"ב וישראל.

המאבק בין שני המחנות המרכזיים בתנועת פת"ח על הירושה של מחמוד עבאס מתנהל כעת בשקט כדי שלא להרגיז את יו"ר הרש"פ.

המחנה בראשות ג'בריל רג'וב ומחמוד אלעאלול ממתין בסבלנות כדי שהמחנה של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', שכרגע מקורב יותר למחמוד עבאס, יעשה טעויות כדי שניתן יהיה לשכנע את מחמוד עבאס להפוך את הקערה על פיה ולהעביר את התמיכה למחנה השני.

כניסתו של חוסיין א-שיח' לחברות בוועד הפועל של אש"פ והפקדת המשא ומתן עם ישראל בידיו מקרבת אותו מאוד למחמוד עבאס ומשפרת את סיכוייו להפוך ל"יורש", מאידך גיסא היא מגבירה את המתח והאנטגוניזם אליו בצמרת פת"ח אשר אינה רואה בו מועמד ראוי.

לדברי גורמים בפת"ח, הקרב האמיתי בתנועת פת"ח על הירושה של מחמוד עבאס יהיה בועידה השמינית של תנועת פת"ח, בישיבת המועצה המהפכנית של פת"ח, לפני כמה חודשים, החל מחמוד עבאס בצעדים ארגוניים להדרת נאמניו ומקורביו של מרוואן ברגותי.

תנועת חמאס ממתינה בשקט בצד לראות כיצד יפול דבר בקרב הירושה, היא בונה על הסכסוכים הפנימיים בתוך תנועת פת"ח שיפרצו החוצה במהלך הועידה השמינית של התנועה.

היא מקווה שהסכסוכים הפנימיים יהפכו לכדור שלג שיתגלגל ויגדל ויהפוך למאבק מזויין בין המליציות השונות של בכירי פת"ח בגדה.