עבור לתוכן העמוד
Menu

מחאות יום הסטודנט באיראן

מפגינים בכמה אונברסיטאות מוחים נגד המשטר • בניגוד לעבר הנשיא רוחאני לא ישתתף השנה באחת העצרות

יום הסטודנט באיראן מצוין החל מה-7 לדצמבר ובמהלך המשך השבוע עצמו. על רקע גל ההפגנות במחאה על עלית מחירי הדלק, חששו במשטר כי סטודנים שחלקם נעצרו במהלך האירועים של השבועיים האחרונים יצאו לרחובות ויבעירו אותם פעם נוספת.

בשנת 1953 3 סטודנטים מאוניברסיטת טהראן נרצחו על ידי משטרת מחוז פאלאווי. מאז נהוג לציין את יום הסטודנט בתאריך זה והמשטר נוהג לארגן הפגנות שגולשות מדי פעם למחאות של הסטודנטים נגד המשטר עצמו.

המשטר עצמו לא לקחת סיכונים והחל לבצע מעצרים מונעים של סטודנטים בחשד לארגון הפגנות וניצול יום הסטודנט לעורר מחדש את ההפגנות.

אולם נראה כי הניסונות למנוע כל מחאה ביום זה לא מצליחים בינתיים. קטעי וידאו שעלו לרשתות החברתיות, מראות כי סטודנטים יצאו לרחובות וקוראים קריאות "מאוחדים מאוחדים, אנחנו מתנגדים" אל עבר השוטרים המוצבים באזור.


דיווחים נוספים מספרים כי מספר רב של סטודנטים ומולם התייצבו אנשי ביטחון רבים.

רשתות החברתיות פורסם כי מפגינים נושאי שלטים עליהם נכתב: ""שולחנות האנשים שנבזזו בחודש אבאן העקוב מדם" – החודש בו נרצחו לפי ארה"ב למעלה ממאה מפגינים.

המפגינים צועקים ססמאות גם נגד הנשיא רוחאני שנמנע בניגוד לעבר להשתתף בעצרות לציון יום הסטודנט. במקום הנשיא צפוי לנאום שופט העליון אברהים ראיסי בהפגנה של אנשי הבסיג' באוניברסיטת טהראן.


משרד המודיעין של איראן הודיע ב-3 לדצמבר כי כוחות הביטחון במדינה עצרו דמויות מרכזיות במסגרת רשת אנטי מחתרתית שתכננו כך לפי החשד ליצור פרובוקציות ואי סדר במדינה.


לפי התכנית של אותה רשת, כך נכתב בהודעת המשרד תכננו לבצע מהומות ב-7 בדצמבר – יום הסטודנט הבינלאומי באוניברסיטאות בטהראן ובמקומות נוספים.
"הרשת תכננה להרחיב את ההפגנות באוניברסיטאות של טהראן בהמשך למחאות על העלאת מחירי הדלק וליצור הפרעה, אבל המזימה נחשפה תודות למחויבות של הסטודנטים והארגונים הקשורים,, נכתב בהודעה.