עבור לתוכן העמוד
Menu

מורסי מת מלב חלש, לא קונספרציה

נשיא מצרים לשעבר שנקבר במהלך הלילה בצפון קהיר, תחת אבטחה כבדה, היה הנשיא הבכיר ביותר שהצליחה להעמיד תנועת האח"ס • סיכום כהונתו לפי שגריר ישראל לשעבר במצרים - כשלון

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי, נקבר הלילה (שני) בהלוויה צנועה בצפון קהיר, לאחר שהשלטונות במצרים לא הסכימו שיקברו בעיר הולדתו ותחת מעטה כבד של אבטחה במטרה למנוע מהומות.

 

 

 

אתמול (שני) לאחר מתן עדותו בפני בית המשפט המצרי בעקבות משפט נוסף בפניו הוא עומד, התמוטט הנשיא ומת כתוצאה מהתקף לב, לפי מקורות רשמיים במצרים.

צבי מזאל, שגריר ישראל לשעבר במצרים וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, דוחה מכל וכל את הטענות כי נשיא א-סיסי והמשטר הרעילו את מורסי. "המשטר לא ייתכן בצעד כזה. היה לו לב חלש פשוט. הוא נידון למוות בעבר, גז"ד שהומר למאסר ארוך והוא עמד בפני משפט נוסף, הוא היה בתנאים קשיים מאוד בכלא המצרי וליבו פשוט כנראה לא עמד בזה", מעריך מזאל.

על רקע ועידת בחרין: עבאס פועל להבעיר את השטח

מזאל מסכם את כהונתו של מורסי כנשיא ה"אחים המוסלמים" במצרים ככשלון. לדבריו מורסי היה מועמד של פשרה על ידי האח"ס , לאחר שמועמדתו של א-סאטר נפסלה ומורסי פקיד מדרג בינוני היה מועמד של פשרה בתנועה. "האח"ס ביקשו להשתלט ישר על מצרים. הם פרקו את הפרלמנט השתלטו על משרד הדתות, האינפורמציה והחינוך ועל מערכת המשפט. הם רצו לעשות הפיכה מהירה, דבר שהיה להם לרעוץ והביא לאחר שנה בלבד לכישלון המפלגה ולהפיכה".

מזאל ממשיך ומסביר כי א-סיסי שמונה על ידי מורסי משום שחשב כי הוא איש מוסלמי הדוק ומאמין, הזהיר גם בפומבי את מורסי ואת המשטר כי הצעדים שלהם יובילו להפיכת נגד, דבר שהתממש בסופו של דבר לאחר שנה.

"קשה להעריך כמה אנשי האח"ס יש במצרים. צריך לזכור כי ברחבי העולם הערבי אין אהדה רבה לאח"ס וכי מקור התמיכה העיקרי שלהם הוא בטורקיה שכינתה את מורסי "שאהיד" וקטאר. ההערכה אומרת כי במצרים ישנם כ-500 אלף תומכים לאח"ס, למרות שהכול מתחת לפני השטח. בבחירות האחרונות קיבלו מורסי ומפלגתו 41 אחוזים והמפלגה הסלפית 23 אחוזים, רוב מוחלט".