עבור לתוכן העמוד
Menu

מה רוצה חמאס?

תנועת חמאס נערכת לסיפוח הצפוי בגדה, אך איננה מעוניינת בעימות צבאי נרחב עם ישראל ברצועת עזה • חמאס תתיר "טפטוף" ירי רקטות לעבר ישראל מהרצועה, הפגנות המוניות נגד הסיפוח ותנסה להוציא פיגועים בשטחי הגדה באמצעות "חוליות רדומות"

נציגי הפלגים הפלסטינים ברצועה חמאס, גא"פ ועוד נפגשו ב-28 ביוני במלון "קומודור" בעזה כדי לדון בצעדים נגד הסיפוח הישראלי הצפוי בגדה. בתום הכינוס הוכרז על "יום זעם" בשטחים ב-1 ביולי במחאה על הסיפוח.

במהלך הכינוס הושמעו הצהרות לוחמניות וסיסמאות נגד ישראל, הנאומים של המשתתפים בכינוס תקפו את הרש"פ על מדיניותה כלפי ישראל יותר מאשר תקפו את ישראל עצמה.

ברשתות החברתיות נמתחה ביקורת על הכינוס ורבים לגלגו עליו, התגובות היו בעיקר כי מדובר בהצהרות לוחמניות "לצרכי פנים" ו "הוצאת קיטור". נראה כי ארגוני הטרור ברצועה נזהרים מלהתחייב על עימות צבאי כולל עם ישראל ברגע שתוכנית הסיפוח בגדה תצא לדרך.

גורמים בחמאס ברצועת עזה אומרים כי הארגון יגיב בצורה "מאוזנת ופרגמטית" לתוכניות הסיפוח של ישראל בגדה, בשבועות האחרונים היו הפגנות עממיות בערי הרצועה נגד תוכניות הסיפוח של ישראל אך תנועת חמאס מנעה קיום הפגנות על הגבול עם ישראל או את חידוש פרוייקט "צעדות השיבה".

במקביל הופצו ברשתות החברתיות סרטוני תעמולה ובהם איומים על ישראל מצד חמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי.

ישנם 3 גורמים שמגבילים את חופש הפעולה של חמאס בהתנגדות לתוכניות הסיפוח של ישראל:

א.הבנות ההסדרה עם ישראל שהושגו בתיווך מצרי, במיוחד בכל הקשור להמשך קבלת הכספים מדי חודש מקטאר.

ב.משבר הקורונה.

ג.מגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה-העיתון הלבנוני "אלאח'באר" דיווח ב-29 ביוני כי חלה התקדמות משמעותית במגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס.

תנועת חמאס מפעילה לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל בנושא הסיפוח ומנסה ליצור רושם כי היא תצא לעימות צבאי נרחב נגד ישראל במקרה שהסיפוח בגדה יצא אל הפועל.

איראן ממשיכה לשקר ולטעון כי ארבעת הקצינים האיראנים בידי ישראל

הלוחמה הפסיכולוגית הזו מופנית גם כלפי ציבור הפלסטיני בשטחים, חמאס מנסה ליצור את הרושם כי ,בניגוד לרש"פ, הוא יוביל את המאבק בישראל בכל הקשור לסיפוח הצפוי.

לכן הודיע "אבו עוביידה" דובר הזרוע הצבאית של חמאס כי סיפוח הוא בגדר "הכרזת מלחמה" ואילו ח'ליל אלח'יה, סגנו של יחיא סינוואר אמר בשבוע שעבר כי "הגיע הזמן שרצועת עזה תפעיל את נשקה".

חמאס הובילה את ההתנגדות האלימה לתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ מתחילתה, ב-14 במאי 2018, ביום העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים הסתערו עשרות אלפי פלסטינים על הגבול עם ישראל, יותר מ-60 פלסטינים נהרגו מירי צה"ל ועוד מאות נפצעו.

אולם הפעם המצב שונה,משבר הקורונה עדיין לא הסתיים, המצב הכלכלי הקשה ברצועה מחריף ויחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה איננו רוצה שרצועת עזה תשלם מחיר כבד על עימות צבאי נרחב עם ישראל כפי ששילמה במבצע "צוק איתן" ב-2014.

סינוואר רוצה להגיע לעסקת חילופי שבויים עם ישראל, הוא הציג לפני 3 חודשים יוזמה משלו להתקדם לעבר העסקה והוא רוצה לממשה ולנצל את משבר הקורונה כדי לקדם את שחרור האסירים הביטחוניים מבתי הכלא בישראל.

בשבוע שעבר נפגשו הנהגות חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה לתיאום המהלכים ביניהן בנושא הסיפוח הישראלי.

על פי גורמים יודעי דבר ברצועת עזה בפגישה סוכמו הדברים הבאים:

א. יש להימנע ממצב של היגררות למצב של עימות צבאי כולל עם ישראל.

ב. חמאס תעלים עין מ"טפטופי רקטות" מהרצועה לעבר ישראל בתנאי שהם לא יגררו תגובה צבאית ישראלית רחבה.

ג. בכל רחבי הרצועה יערכו הפגנות עממיות גדולות נגד הסיפוח, תיבדק האפשרות לחדש לתקופה מסויימת את צעדות השיבה אם ניתן יהיה לשמור על ההנחיות להתגוננות מפני מגיפת הקורונה.

ד. ניתן ליצור מתיחות על הגבול עם ישראל באמצעות שיגור בלוני נפץ או בלוני תבערה.

ה. חמאס והג'יהאד האסלאמי ינסו להפעיל "חוליות רדומות" לבצע פיגועים בתחומי הגדה נגד חיילי צה"ל ואזרחים ישראלים.

בתנועת חמאס מבינים כי התנועה לא תוכל לעצור את הסיפוח, גם אם תיזום עימות צבאי נרחב עם ישראל ברצועה, במצב כיום תהייה זו טעות גדולה שתגרום נזקים כבדים לרצועה ולתושביה.

מה שחשוב בעת הזו להנהגת חמאס הוא השיקול הפוליטי, לצרוב את דעת הקהל הפלסטינית כי תנועת חמאס היא זו שמובילה את ההתנגדות האמיתית לסיפוח הצפוי ולא הרש"פ שממשיכה לתאם בחשאי עם ישראל מבחינה ביטחונית ומסתפקת בעצרות עממיות גדולות כפי שעשתה תנועת פת"ח ביריחו בשבוע שעבר.