עבור לתוכן העמוד
Menu

מה עושים הסינים בסוריה?

במהלך נדיר, שלחה הממשלה הסיניתא ת כוחות הקומדנו שלה לאזור

מלחמת האזרחים בסוריה לא מפסיקה להפתיע את חוקרי המזרח התיכון. נדמה שכל יום מחדש נכנס אלמנט, לא צפוי ולא מוכר לקלחת הסורית, גורם היכול לשנות את פני המלחמה ואת הפנים של המזרח התיכון – כוחות קומנדו סינים.

ערוץ הטלוויזיה, אל מיאדין, דיווח כי כוחות מיוחדים של הצבא הסיני הרשאון, המכונים, "נמרי הלילה", הגיעו לנמל טרטוס שלחוץ הים התיכון. לפי אותם דיווחים הכוחות המיוחדים נשלחו להילחם ב"אויגורים", קבוצה אתנית סונית-מוסלמית הנלחמת נגד משטר אסד.

לפי אותם דיווחים, בכוונת ממשלת בייג'ינג לשלוח שתי יחידות נוספות של כוחות המבצעים המיוחדים – "נמרי סיביר" ו"נמרי הלילה "- כדי לסייע למשטרו של אסד נגד האויגרים הסינים. עם זאת, שלא כמו הידיעות על הגעתם של "נמרי הלילה", עדיין לא התקבל אישור על שליחת היחידה השנייה.

לדברי שגריר סוריה בסין, כ -5,000 אויגרים ממחוז שינג-ג'יאנג בסין נמצאים כיום בסוריה. הנשיא אסד הדגיש את "שיתוף הפעולה המכריע" בין סוריה לבין המודיעין הסיני נגד המיעוטים האויגורים בשנה שעברה.

בעקבות סיכום על האדמירל הסיני, גואן יופי, כוחות סינים נוכחים בסוריה החל מאמצע שנת 2016. אותם כוחות מסייעים בהכשרה של הצבא הסורי על כלי נשק סינים, איסוף מודיעני, לוגיסטיקה ורפואה.

Veteran Uyghur ISIS fighter in Syria in an ISIS film with an ISIS song in Mandarin // לוחם סיני בסוריה שר במנדרינית // צילום: יוטיוב

מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ובעיראק, נהרו האויגים לרחבי מזרח התיכון והצטרפו לכוחות המורדים הנלחמים במשטר אסד ובמשטר השיעי הנתמך באיראן בעיראק. האויגים הצטרפו למיליציות ג'האדיסטיות שונות, דוגמת חזית ג'בעת אל-נוסרה, חיאת אל-שאם ודאעש.

הדיווחים הראשונים שאויגורים חזרו למערב סין מסוריה החלו ביולי 2013 . הממשל הסיני גילה כי אותם לוחמים נכנסו לסוריה עוד לפני תאריך זה. ממשלת סין טענה כי "יותר מ -1,000 מכוחות הבדלנים של שינג'יאנג" קיבלו הדרכה בהפעלת טרור באפגניסטן וטוענים כי עצרו 100 מחבלים מאומנים זרים אשר עשו את דרכם חזרה אל שינג'יאנג.

בסין חוששים מחזרת הלוחמים למדינה, בדיוק כמו במדינות המערב. החשש הוא מפני פעולות אלימות שיעוררו במחוז שינג'יאנג. הממשלה הסינית לא שקדה על שמריה והחלה לפעול נגד אותם לוחמים במחוז הבדלני.

Screenshot from jihadist video featuring Chinese foreign fighters in Syria (ZeroHedge) // צילום מסך של לוחמים סינים בשירות דאעש

ברור שהממשלה הסינית לא הצליחה להכיל את האיום הבדלני האויגורי במחוז שינג'יאנג. האמצעים שננקטו נגד הבדלנים, חזרו כ"בומרנג" והביאו לגל של פיגועים במהלך שנת 2016.

יתר על כן, כפי שדווח בחודש יולי 2016 על ידי "ניו-אמריקה", מכון חשיבה אמריקאי, הגבלות דתיות סיניות על המוסלמים ב שינג 'יאנג מובילות את הדחף של הבדלנים להצטרף לדאעש. אותו מכון קבע כי 100 לוחמים הצטרפו במדיה זו או אחרת בגלל היחס של ממשלת סין.
ההתקפות שבוצעו על ידי האויגרים, מזכירות במידה רבה את דרך הפעולה של דאעש כגון: פיגועי דריסה, מחבלים מתאבדים ותקיפות סכינים. הממשל הסיני אינו נוהג לפרסם אודות אותן פעולות טרור וממשיך לשמור על ערפול מלא בנושא. כתב סוכנות רויטרס דיווח בנושא: "הממשלה עיכבה בדיווח על תקריות קודמות בשינג'יאנג, והגבלות על עיתונאים זרים העובדים שם הופכים את זה כמעט בלתי אפשרי להגיע להערכה עצמאית של ביטחון האזור".

התבוסה של דאעש בעיראק וההצלחות האחרונות של הכוחות של אסד בסוריה נגד המורדים, יצרו בעיה בפני ממשלת סין, המבקשת למנוע את חזרת הלוחמים הסינים למדינה. אותם לוחמים אויגורים, מאומנים היטב בלוחמת גרילה והניסיון הצבאי שלהם עלול להפוך לגורם רב השפעה במאבק במחוז בסין. ממשלת סין אינה יודעת גם לצפות במדויק את מספרם של אותם לוחמים.
זו הסיבה מדוע דחפה ממשלת סין לפריסה מוקדמת של כוחות העילית שלה בסוריה. כמובן, הממשל הסיני מבקש גם לקחת חלק בשיקום סוריה כחלק מהרווחים הכלכליים הצפויים לו בנושא.