עבור לתוכן העמוד
Menu

מה יעלה בגורל ההסדרה?

מערכת הביטחון בישראל תנסה לקדם מחדש בימים הקרובים את ישום הבנות הרגיעה עם חמאס ברצועת עזה בסיוע האו"ם ומצרים • ארגון חמאס מנסה לאחוז בשני קצותיו של המקל, לקבל את הטבות הרגיעה אך לשמר את הלחץ על ישראל באמצעות המשך "טיפטוף הרקטות" לעבר ישובי הדרום

ארגון חמאס אותת ביום רביעי האחרון שוב לישראל כי פניו לרגיעה וביטל בפעם השלישית ברציפות את "צעדות השיבה" על גדר הגבול עם ישראל במהלך יום השישי מחשש שהן יביאו לחיכוכים עם צה"ל והפרת הסכם הפסקת האש.

 

המשך ירי הרקטות מרצועת עזה השבוע ובסוף השבוע האחרון, לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא, מעיד על כך שחיסולו לא הביא לרגיעה המקווה וכי ארגון חמאס, אשר ישב על הגדר בסבב הלחימה האחרון, לא אכף את הפסקת האש ויתכן אף שחלק מאנשיו הוא שמשגר בעצמו את הרקטות לעבר ישראל.

את בהאא' אבו אלעטא החליף בתפקיד תייסיר אלג'עברי אשר אמור להיות אחראי על כיבוד הסכם הפסקת האש עם ישראל.  אולם, הג'יהאד האסלאמי הושפל בסבב הלחימה האחרון ונחל מפלה ואנשיו של אבו אלעטא עדיין מחפשים לנקום את דמו ואת דמם של עוד 25 פעילים של הארגון שנהרגו בהפצצות חיל האוויר.

איראן מוציאה לפעול את התכנית להשתלט על שיקומה של סוריה

ארגון חמאס טוען כי הוא מנסה לאתר את האנשים שירו בשבוע שעבר פעמיים רקטות לעבר ישראל,יש לקחת את הדברים האלה בספק רב.

על פי גורמים ביטחוניים, ישראל מתכננת לקדם בימים הקרובים את ישום הבנות הרגיעה בינה לבין חמאס, מערכת הביטחון הצליחה לרתום גם את שר הביטחון החדש נפתלי בנט לנושא והוא מוכן לתת לו סיכוי.

על פי גורמים ביטחוניים, ישראל תדחוף בימים הקרובים את קידומם של שורה של פרוייקטים כדי לנסות ולבסס את הרגיעה ולצמצם את האפשרות של התדרדרות המצב לחידוש ירי רקטות לעבר ישראל.

ישראל כבר הרחיבה את מרחב הדיג ברצועה ל-15 מיל ואיפשרה השבוע לסגנו של השליח הקטארי להיכנס לרצועה ולהביא עמו סכום של 7.5 מיליון דולר לחלוקה למשפחות נזקקות של ארגון חמאס.

בפועל נוצר מצב שארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי מחכים כל פעם עד שהשליח הקטארי נכנס לרצועה עם הכסף ורק אחר כך מחדשים את "טפטוף" הרקטות לעבר ישראל. באמצעות התרגיל הזה הם שומטים מתחת רגליה של ישראל את האפשרות להפעיל עליהם מנוף לחץ כדי שיפסיקו את "טפטוף" הרקטות.

הנחת היסוד של מערכת הביטחון היא שחיסולו של בהאא' אבו אלעטא יצר "חלון הזדמנויות"  שצריך לנצל אותו במהירות ואסור להתמהמה.

 

באילו פרוייקטים מדובר?

 

א.קידום בנית קו חשמל 161 שיגדיל את אספקת החשמל מישראל לרצועה.

ב.הקמת אזור תעשיה במימון של קטאר, בסמוך למעבר קרני, שיספק עבודה ל-5000 פלסטינים.

ג.הקמת בית חולים שדה ענק על שטח של 40 דונמים עם 16 מחלקות שונות ליד מחסום ארז שינוהל על ידי צוות רפואי בינלאומי, בית החולים יוקם במימון ארגון פרטי אמריקני וכבר החלו עבודות בשטח.

ד.הקמת מתקן התפלה ענק, מדובר בפרוייקט בעלות 650 מיליון דולר במימון הבנק העולמי, גם כווית תורמת לפרוייקט, המתקן יוקם בחופי ח'אן יונס בדרום הרצועה.

ארגון חמאס איננו מעוניין במלחמה כוללת עם ישראל ברצועת עזה, אך הוא ממשיך לשמר מנוף לחץ קבוע על ישראל באמצעות "קבלני משנה" שמשגרים רקטות וכך הוא שומר לעצמו את מרחב ההכחשה מול מצרים וישראל כאילו ידו איננה במעל.

אי אפשר גם להתעלם מחלקה של איראן בהסלמה ברצועת עזה, לאיראן יש השפעה גדולה על ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, היא זו שמספקת להם כסף ואמצעי לחימה וארגון הג'יהאד האסלאמי משמש כקבלן הביצוע שלה ברצועת עזה, לאיראנים יש אינטרס להסלים מדי פעם את המצב בגבול הדרום כדי להעביר מסרים לישראל ולארצות הברית.

ארגוני הטרור מנצלים גם את השיתוק הפוליטי בישראל בשנה האחרונה כדי לירות מדי פעם רקטות לעבר ישראל מתוך הנחת עבודה שידיה של הממשלה הנוכחית כבולות והיא איננה מעוניינת לצאת למלחמה בעיתוי הנוכחי בנוסף ל"מדיניות הבידול" הישראלית אשר גורסת כי יש לשמר את שלטון חמאס ברצועת עזה ולבדלו משלטון הרש"פ בגדה.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי הניסיון של ישראל לחדש עכשיו את מאמץ ההסדרה מול ארגוני הטרור ברצועה הוא הימור אך יש לתת לו הזדמנות ולנצל את חיסולו של בהאא' אבו אלעטא שהיה אבן נגף עיקרית בדרך להסדרה, מצרים ושליח האו"ם למזה"ת ניקולא מלדאנוב ינסו לתת לישראל רוח גבית כדי לקדם את המהלך החדש, אולם, מי שמשלה את עצמו  שהדבר יביא להפסקה מוחלטת של שיגור הרקטות לעבר ישראל משלה את עצמו, ארגון חמאס שהינו הריבון ברצועה רוצה להחזיק במקל בשני קצותיו, לקבל את הטבות ההסדרה אך באותה השעה להמשיך ב"התנגדות" כמנוף לחץ על ישראל, סבב לחימה נוסף ברצועת עזה הוא רק שאלה של זמן.