עבור לתוכן העמוד
Menu

מה היה במזוודות של נבחרת איראן בכדורגל?

"פרשת מזוודות הדולרים" מעוררת מהומה בלבנון • לפי פרסומים שונים שחקני נבחרת איראן היגעו עם מספר מזוודות גדולות מאוד שלא הגיעו בסופו של דבר למלון • החשד מדובר בכספים שהועברו מאיראן לגורם כלשהו

מהומה בלבנון לאחר צילומים שפורסמו ברשתות חברתיות בדבר גודל המזוודות שנבחרת איראן בכדורגל  נכנסה עימם לנמל התעופה של ביירות.

מה שעורר את החשד של הגולשים היה גודל המזוודות, והעובדה שלכולן היה לוגו של ההתאחדות הכדורגל האיראנית. "שנוי במחולקת", נכתב באתר אל ערביה בדובאי.

המקורות של IranWire עצמם טוענים שלנבחרת הלאומית היו איתם מספר רב של מזוודות עד להגעה למלון בביירות, אולם המזוודות הגדולות לא הגיעו אל המלון.

"מזוודות דולר" הוא מונח נפוץ המשמש את משתמשי הפרשנים האיראנים לתיאור מזוודות חריגות וחשודות. במקרה של איראן, "מזוודות דולר" אינן רמיזה או תיאוריית קונספירציה אלא הצהרה על העובדות, כפי שסיפרו בכנות ובגאווה מנהיגי הקבוצות החמושות במזרח התיכון שקיבלו בעצמם מזוודות מסוג זה.

בדצמבר האחרון הודה  מחמוד זהאר, בכיר בחמאס, כי כשביקר את קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס שחוסל על ידי ארה"ב,  הוא קיבל מתנה "משמעותית" של "סיוע כספי". , 22 מיליון דולר הוכנסו למזוודות בנמל התעופה של טהראן. היו אמורים להיות יותר, טען זהר, אבל "המשלחת של חמאס כללה תשעה חברים ולא יכולנו לסחוב יותר כי בכל מזוודה היה מקום ל-40 ק"ג".

פליטת הפה של אל זאהר הגיעה לאחר שהתלונן בפני סולימאני כי חמאס מתקשה לשלם שכר וביטוח לאומי לתושבי עזה. עם התערבות משמרות המהפכה, אמר זאהר, הנושא "נפתר במלואו".

באותו היום, חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה הלבנוני, אמר לתחנת הטלוויזיה אל-מיאדין כי בנוסף ל"אספקת טילים" ו"ציוד צבאי", קאסם סולימאני הבטיח ש"סיוע כספי" משמעותי ימצא את דרכו חיזבאללה והעם הלבנוני.

לאחר מלחמת לבנון השנייה  ב-2006 בה נהרסו כ-200,000 בתים, אמר נסראללה, כי מפקד כוח קודס כיסה את הוצאות המחיה, שכר הדירה ועלויות השיקום של מה שהוא כינה "העם הלבנוני". הנתון המדובר לא צוטט, אך בהנחה שלפחות 10,000 דולר נמסרו לכל משק בית שנפגע, אזי המימון האיראני היה בהיקף של 2 מיליארד דולר.

משרד הפנים הלבנוני אישר כי לא בוצעו בדיקות ביטחון לחברי המשלחת ולכבודה. חברי פרלמנט לבנוני התרעמו ודרשו חקירה בנושא.

לעיתון האיראני Khabar-e Varzeshi היה הסבר מוזר לנוכחותן של מזוודות גדולות: "בנסיעה מטהראן לביירות, מספר רב של חברי קבוצה לא נכחו ושחקנים אחרים נאלצו לשאת בגדים וציוד רפואי". העיתון טען כי המצולמים בתמונות, שטסו מאיראן לביירות, נשאו את הציוד של חברי הצוות האיראני שיוצאים מלבנון לאירופה. הוא לא הציע הסבר מדוע חברי צוות איראניים נוסעים לאירופה , לא היו יכולים לשאת את המטען שלהם.

אם המודיעין של ממשלת לבנון נכון, האופן שבו הצוות האיראני הצליח לעקוף את אמצעי האבטחה של נמל התעופה עשוי להיות סיפור בפני עצמו.

עוד במאי 2008 פיטרה ממשלת לבנון באופן שנוי במחלוקת את ואפיק שקיר, אלוף משנה שיעי וחבר במפלגה הפוליטית השיעית אמל, מתפקידו כראש הביטחון בשדה התעופה של ביירות. בזמנו, עמר מוסווי, חבר הלשכה המדינית של חיזבאללה, כינה את השינוי "הקו האדום" של חיזבאללה. מאז, סוגית המינויים הפכה לנושא למחלוקת בתוך לבנון בעיקר אצל החיזבאללה.

אז מה יכול להיות במזוודות?

סברה שהועלתה באתר IRANWIRE מעלה כי בחורף 2020, התאחדות הכדורגל של קטאר התחייבה לארגון המארגן את אליפות אסיה בכדורגל ה-AFC ל  1.5 מיליארד דולר על מנת לארח את גביע אסיה.  סכום כפול ביקשה ההתאחדות מהמדינות המארחות כ"ערבות פיננסית".  איראן לא יכלה להתמודד עם סכום כזה והתקשתה להגיע אל המשחקים שלה.

בשבוע שעבר, חוסיין שרפי, דובר התאחדות הכדורגל,  אמר  כי לשותפה הרשמית של הקבוצה לטיסות , חברת זגרוס איירליינס מטהרן, אין את האישורים הדרושים לטוס ללבנון. הוא המשיך ואמר שהאיסור נובע ממניעים פוליטיים והחשש מסנקציות – מונע ממטוסים איראנים אחרים לנחות בביירות, כמו גם הגבלות הקשורות לקורונה.

יום לאחר מכן, הודיע ​​דובר התאחדות הכדורגל כי הנבחרת הלאומית אכן תטוס לביירות כמתוכנן, בעזרתו ותמיכתו של רוסתם גאסמי. גאסמי הוא מפקד משמרות המהפכה לשעבר שמונה לשר הכבישים והפיתוח העירוני בקבינט החדש של אברהים ראיסי.

כעת, בתמונות שפורסמו עד כה, לא רק שהצוות נושא את המטען הנוסף, אלא שהמזוודות הגדולות נעלמו כליל.