עבור לתוכן העמוד
Menu

"מהפיכת האסירים" – הניסיון לעורר התקוממות חדשה

ארגוני הטרור במאמץ להביא לאינתיפאדה חדשה בשטחי הגדה ומזרח ירושלים בניסיון לשבש את המצוד אחר 6 המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע • כוחות הביטחון של ישראל פועלים למניעת הסלמה והתרחבות גל האלימות לתוך הערים המעורבות בישראל

צה"ל האריך את הסגר המוטל על שטחי הגדה, זאת במקביל למצוד אחר 6 המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע.  מאות תושבים בגדה נענו אמש לקריאות ההסתה של ארגוני הטרור הפלסטינים והתעמתו עם חיילי צה"ל במקומות שונים בגדה, גם בשער שכם ובכפר עיסאוויה במזרח ירושלים היו עימותים עם כוחות המשטרה.

מערכת ההסתה הפלסטינית עובדת במרץ כדי להביא לגל של הסלמה בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים שמלווה בתסיסה בבתי הכלא בישראל ובאיומי שיגור רקטות מרצועת עזה תחת הכותרת "מהפיכת האסירים" כדי לנסות ולשבש את המצוד הענק אחרי המחבלים הנמלטים.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ עומדים מן הצד, אך תנועת פת"ח הצטרפה למאבק, כדי שלא להישאר מאחור, כשהיא מבליטה בעיקר את חלקו בבריחה של המחבל זכרייא זוביידי,פעיל התנועה.

המאבק נתפס בשטחים כקריאת תיגר של ארגון הג'יהאד האסלאמי על ישראל, הוא שהוביל את מבצע הבריחה –  5 מתוך 6 המחבלים הנמלטים הם אנשי הארגון והמחבל מחמוד אלעארדה הוא שתכנן והוביל אותו.

מעמד הארגון ברחוב הפלסטיני התחזק, בעוד ארגון חמאס יזם את המלחמה האחרונה נגד ישראל, המכונה "חרב ירושלים", תוך שהוא מנצל את האירועים במזרח ירושלים ובהר הבית.

כעת מנצל ארגון הג'יהאד האסלאמי את נושא האסירים הביטחוניים, שהינו רגיש מאוד בחברה הפלסטינית, כדי לחמם את השטח לקראת אינתיפאדה חדשה. המשא ומתן התקוע על עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס מסייע לארגון לקבל תמיכה עממית במאבק. אם תהייה פריצת דרך במשא ומתן לקראת עסקת חילופין הוא יזקוף אותה לזכותו ולזכות הלחץ שהפעיל, בריחת אסירי הג'יהאד האסלאמי מכלא גלבוע היא חלק מהיריבות בין הג'יהאד האסלאמי לבין חמאס והקרב הבין ארגוני על ליבו של הרחוב הפלסטיני.

נושא האסירים הביטחוניים ו"סבלם" בבתי הכלא הישראלים הוא הנרטיב החדש-ישן של המאבק שמוביל עכשיו הג'יהאד האסלאמי נגד ישראל. אירוע הבריחה מכלא גלבוע הצליח למחזר את הנושא ולהעלותו מחדש לראש סדר היום של הרחוב הפלסטיני.

אירוע הבריחה מכלא מגידו מחק מהתודעה הפלסטינית את תוצאות הפגישה בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין שר הביטחון בני גנץ וההקלות שעשתה ישראל.

המהלך האמריקני-ישראלי לחזק את מעמדה של הרש"פ עלה על שרטון,הרש"פ במבוכה, היא נתפסת ברחוב הפלסטיני כמשתפת פעולה עם ישראל, לכן, תנועת פת"ח מנצלת את עובדת היותו של המחבל זכריא זביידי אחד הנמלטים מכלא גלבוע כדי לנסות ולרכוב על גל האהדה הציבורי למחבלים הנמלטים.

החשש ברחוב הפלסטיני הוא שהרש"פ תסייע לישראל במסגרת התיאום הביטחוני  ללכוד את 6 המחבלים הנמלטים.

כזכור, אחד הסיכומים בפגישת גנץ-עבאס היה להדק את שיתוף הפעולה הביטחוני נגד הטרור בין ישראל לרש"פ.

אחד הלקחים המיידים שיש להפיק מאירועי אתמול הוא ששירות בתי הסוהר צריך לזרז את תהליך ניוד אסירי הג'יהאד האסלאמי ופיזורם בבתי הכלא השונים ולהשלימו במהירות כדי לצמצם את המחאה והתסיסה ולקבוע עובדות חדשות בשטח.

לקח נוסף קשור למצב הביטחוני בירושלים ובהר הבית במיוחד בתקופת החגים,המשטרה צריכה לתגבר את כוחותיה בהיקף גדול ולא לאפשר הפרות סדר, ארגוני הטרור מחפשים דלק חדש על רקע דתי כדי לשפוך אותו על האש שניצתה כבר בשטחי הגדה.

יש חשש גם שהאירועים האלימים יזלגו מבתי הכלא ומשטחי יהודה ושומרון אל תוך הערים המעורבות בישראל.

זו חזית חדשה שנפתחה במהלך מבצע "שומר החומות" ויתכן שארגוני הטרור ינסו להחיות אותה מחדש.

הרחוב הפלסטיני באופוריה גדולה בעקבות בריחת 6 המחבלים מכלא גלבוע בגלל המחדל הביטחוני הישראלי הגדול.

הוא רואה בבריחת המחבלים הישג חשוב נוסף למאבק הפלסטיני אחרי הרג לוחם מג"ב בראל שמואלי ז"ל  בגבול רצועת עזה.

הממשלה בישראל נתפסת בעיני ארגוני הטרור כממשלה חלשה ושברירית מבחינה קואליציונית שאיננה מעוניינת בהכרעה ובעימות צבאי אלא בהכלת המצב הביטחוני. הפלסטינים סבורים כי ישראל התמכרה לשקט ואיננה רוצה שמישהו יפר את שלוותה לכן היא מוכנה לספוג גם השפלה ביטחונית גדולה כפי שאירע בכלא גלבוע.

ההערכה במערכת הביטחון היא שהמצוד אחרי 6 המחבלים הנמלטים ימשך עוד זמן רב, המשימה העיקרית כרגע של כוחות הביטחון היא למנוע הסלמה ככל הניתן כדי למנוע מארגוני הטרור הישגים נוספים.