עבור לתוכן העמוד
Menu

מדינות אגן הים התיכון מבהירות לטורקיה את כללי המשחק

כינוס של שרי החוץ של מצרים , קפריסין ויוון לקראת קידום אמנת ה- EastMed • בקפריסין מצפים לחידוש המו"מ על חידוש האי אולם נראה כי השיחות במבוי סתום מאז 1974

שרי החוץ של מצרים, קפריסין ויוון הצהירו במהלך פגישתם באתונה כי על מדינות האזור לכבד את הריבונות והזכויות הריבוניות של מדינות באזורים הימיים שלהן במזרח הים התיכון, זאת בהתייחסות אל הפעילות הימית של ארדואן.

השלושה דנו בשיתוף פעולה להעמקת מחויבותם הפוליטית, הכלכלית, האתגרים האזוריים והעברת מסר ברורה לפיו האזור יכול להיות שליו ויציב. .
שריה חוץ הגישו כי מערכת שיתוף הפעולה הזו היא אינטרס לקדם את השגשוג האזורי, שהניח את הבסיס לסדר יום חיובי, והם הביעו את מחויבותם להעצים את אפשרויות התיאום ושיתוף הפעולה.

כמו ברכו על ההכנות להקמת מרכז תיאום משולש, שבסיסו בניקוסיה, קפריסין, שתושק בהמשך השנה, ולקראת האמנה המייסדת של פורום הגז EastMed שייכנס לתוקף ב -1 במרץ.

האמנה מקימה את הפורום כארגון אזורי השוכן בקהיר. הפורום פתוח לכל המדינות החולקות את אותם ערכים ומטרות ויש להם רצון לשתף פעולה למען ביטחון ושגשוג אזוריים.

ההצהרה המשותפת אישרה מחדש את מחויבותן של שלוש המדינות לחוק הבינלאומי, כולל אמנת האו"ם על חוק הים ואמנת האו"ם, כמו גם את העקרונות שנקבעו יסודות לשלום וביטחון, יחסי שכנות ופתרון סכסוכים בדרכי שלום.

הם הדגישו את החשיבות של כיבוד הריבונות, הזכויות הריבוניות והסמכות השיפוטית של כל מדינה על שטחי הים שלה בהתאם לחוק הבינלאומי, תוך גינוי כל פעילות המפרה את החוק הבינלאומי.

תימן: הח’ותים מרגישים כי הם לפני ניצחון

השרים בירכו על ההסכמה של פורום הדיאלוג הפוליטי בלוב לבחור ברשות מבצעת לתקופת מעבר במטרה לאחד את לוב, ורואים בכך הישג מרכזי בתהליך המדיני וצעד חשוב להבטחת קיום בחירות הוגנות וכוללות בדצמבר הקרוב.

השלושה הדגישו כי יש צורך ביישום האפקטיבי של הסכם הפסקת האש, כיבוד אמברגו לנשק של האו"ם ונסיגה מוחלטת של כל הכוחות הזרים ושכירי החרב מהמדינה.

השרים הדגישו את החשיבות ביישום מלא של תפוקות הוועדה הצבאית המשותפת (5 + 5), במיוחד יציאתם של כל הלוחמים הזרים ושכירי החרב משטח לוב.
הם אישרו את תמיכתם החזקה בפתרון פוליטי לובי כללי למשבר, תוך התייחסות להתערבות זרה כבלתי מקובלת, ואמרו כי כל ההסכמים שנחתמו בניגוד לחוק הבינלאומי אינם בטלים.

הם קראו לממשלת לוב החדשה לראות את מזכר ההבנות שנחתם על ידי טורקיה ופייז אלסראג 'בנובמבר 2019 כבטל.
ההצהרה המשותפת אישרה מחדש את מחויבותן של שלוש המדינות לאחדותה, לעצמאותה, לריבונות ולשלמותה הטריטוריאלית של סוריה, ואת תמיכתן בהסדר מדיני קבוע של המשבר הסורי בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2254.
הם אישרו מחדש את הצורך הדחוף לנסיגה של כל הכוחות הזרים והשכירים מהארץ.

בדרך לחידוש שיחות השלום על קפריסין

קריאתו האחרונה של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי הדרך היחידה לפתור את הסכסוך בקפריסין היא פיתרון של שתי מדינות מביאה את הסכסוך ארוך הימים הזה לנקודה חדשה.

הרעיון של 2 מדינות נפרדות נדחה על ידי יוון והאו"ם, וישנה הערכה כי ארדואן העלה את הדרישה לקראת אפשרות לחידוש המו"מ בנושא.

דבריו של ארדואן הגיעו גם זמן קצר לאחר שמנהיגי יוון וקפריסין אמרו כי הם יקבלו רק הסכם שלום המבוסס על החלטות האו"ם, ודחו את הנוסחה של שתי מדינות הנתמכת על ידי ממשלתו וההנהגה הקפריסאית הטורקית.

קפריסאים יוונים, המרכיבים את הממשלה המוכרת הבינלאומית של חבר האיחוד האירופי, מסרבים לדון בהצעות לאיחוד שתי מדינות מכיוון שזה מרמז על סמכות ריבונית קפריסאית טורקית.

הצעד הבא של לבנון – התהום

יוזמות האו"ם לא הצליחו להביא לפריצה משמעותי למשבר מאז שנת 1974. המשא ומתן האחרון בחסות האו"ם, באתר הסקי השוויצרי קראנס מונטנה, עלה בתוהו ביולי 2017, בדומה לשיחות תחת חסותו של מזכ"ל האו"מ דאז קופי ענאן ב-2004.

לקראת הפגישה במארס צפוי האו"ם להזמין את הקהילות בקפריסין וכן את ייון טורקיה ובריטניה כי לדון בהתקדמות בנושא.
"קפריסין הייתה מצע של כל מזכ"ל האו"ם מאז שנות השבעים ו (מזכ"ל האו"ם הנוכחי אנטוניו) גוטרס לא יהיה יוצא מן הכלל", מסביר דימיטריס צרוחאס, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת בילקנט בטורקיה.

עמדת שומר או"ם בגבול בין קפירסין הטורקית ליוונית
עמדת שומר או"ם בגבול בין קפריסין הטורקית ליוונית

"הפרמטרים של פתרון ידועים לכל הגורמים המעורבים: מדינה דו-אזורית, דו-קהילתית שתשלב הוראות חוק בינלאומי להגנה על זכויות כולם, ותהיה פונקציונאלית מספיק כדי לגרום לכל זה לעבוד. עמדות מקסימאליסטיות משני הצדדים גרמו לכך שהזדמנויות הזהב אבדו בקרנס מונטנה בשנת 2017 ובמהלך תוכנית אנאן בשנת 2004. "