עבור לתוכן העמוד
Menu

מדוע סירבו דף וסינוואר להפסקת אש

גורמים בחמאס אומרים כי בכירי חמאס מוחמד דף ויחיא סינוואר מנסים להכשיל הגעה להבנות עם ישראל על הפסקת אש • תושבים ברצועה אומרים כי השניים מונעים על ידי שנאה ורצון לנקום בישראל וכי הדבר יחזור כ"בומרנג" אל רצועת עזה

צמרת הנהגת הטרור של חמאס הינה כמו נחש המים האגדי המכונה "הידרה", מפלצת בעלת תשעה ראשים שבמקום כל ראש שלה שהותז צומחים מיד שני ראשים אחרים, ככה צמחו ראשיה מוחמד דף ויחיא סינוואר והם שני הראשים המובילים את המתקפות על ישראל.

דובר צה"ל הודיע רשמית כי במהלך מבצע "שומר החומות" ניסתה ישראל פעמיים להתנקש בחייו של מוחמד דף, רמטכ"ל החמאס, אך לא הצליחה,בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אישר את הדברים.

תודות לרשתות החברתיות הפך מוחמד דף, בחודש האחרון, ל" גיבור לאומי " פלסטיני ומושא הערצה של הדור הצעיר מהרגע שבו איים על ישראל לעזוב את שכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים ולאחר שעמד בהבטחתו ושיגר רקטות לעבר ירושלים ב"יום ירושלים".

יחיא סינוואר, המחזיק בשני כובעים: המנהיג הפוליטי של רצועת עזה וראש הזרוע הצבאית שלה, הצליח להטעות במשך כמה שנים את ישראל, מצרים והקהיליה הבינלאומית ויצר את הרושם כי הוא מנהיג פרגמטי שמעוניין ביישום הבנות הרגיעה.

הוא הצליח לקבל כספים רבים עבור פיתוח רצועת עזה והקמת פרויקטים כלכליים לשיפור רמת החיים של האוכלוסייה, אך מרבית הכספים האלה הלכה לחיזוק ההתעצמות הצבאית של חמאס: ייצור רקטות ופיתוח אמצעי לחימה והקמת מערך המנהרות הענק המכונה "המטרו".

על פי גורמים בחמאס, מוחמד דף ויחיא סינוואר תכננו בחשאי, במשך תקופה ארוכה מאוד, את מתקפת הרקטות על ישראל, האיראנים הוכנסו לסוד העניינים, הם חיכו לעיתוי המתאים מבחינת חמאס ו"מועצת השורא" של התנועה נתנה את האור הירוק להתקפה על ישראל.

גורמים בחמאס מכחישים את הידיעות בישראל כי בין מוחמד דף ליחיא סינוואר יש מחלוקת וכי המערכה הצבאית נכפתה על יחיא סינוואר הנחשב ל "מתון" יותר.

בין השניים יש תמימות דעים מלאה והם מהווים גם מקור התנגדות , ביחד עם הזרוע הצבאית, במערך הכוחות הפנימי בתנועת חמאס להנהגתו של ח'אלד משעל, מנהיג חמאס בחו"ל.

המתיחות ביניהם לבין ח'אלד משעל קיימת מאז מבצע "צוק איתן" בשנת 2014.

מוחמד דף ויחיא סינוואר הינם תושבי מחנה הפליטים ח'אן יונס. הם באים מאותו רקע שממנו בא גם מוחמד דחלאן שגדל עמם באותו מחנה פליטים.

דף עבד כגנן בבית מלון בישראל לפני שהפך להיות מבוקש על ידי ישראל בגלל פעולות טרור ברצועת עזה, יחיא סינוואר היה בין אלה שייסדו את תנועת חמאס ברצועת עזה ביחד עם השיח' אחמד יאסין.

הוא עמד בראש מנגנון ביטחון הפנים של חמאס המכונה "אל-מג'ד" של חמאס שתפקידו היה במהלך האינתיפאדה הראשונה ללכידת משתפי פעולה עם ישראל. יחיא סינוואר אחראי לרצח 13 משתפי פעולה עם ישראל, כמה מהם הוא רצח במו ידיו והוא נדון בבית משפט ישראלי למאסר עולם ושוחרר במסגרת "עסקת שליט" ב-2011.

 

התנגדות להפסקת אש עם ישראל

דף וסינוואר התנגדו להפסקת אש עם ישראל, הם הרגישו כי "תמונת הניצחון" שהשיגו ב"יום ירושלים" כאשר שיגרו רקטות לעבר ירושלים הולכת ונשחקת בתודעת הציבור הפלסטיני.

במהלך ימי המבצע מליאה את התודעה הפלסטינית תמונות אחרות של הרס וחורבן ברצועת עזה והם חיפשו דרכים להפתיע את ישראל ולהשיג "תמונת ניצחון" חדשה שאותה יוכלו להציג כתמונת הסיום של סבב הלחימה הנוכחי.

לפי האתר הסעודי "אילאף" (17 במאי) ח'אלד משעל והנהגת חמאס בחו"ל הגיעו להבנות עם מצרים על הגעה להפסקת אש עם ישראל, אך דף וסינוואר התנגדו לה ודחפו להמשך העימות הצבאי עם ישראל ולהנחתת מכות קשות על העורף הישראלי כדי להראות לישראל ולעולם שתנועת חמאס לא תיכנע וכי יש לה יכולות להחזיק מעמד חודשים ארוכים.

 

השב"כ  הישראלי יודע את מקומות המסתור של מוחמד דף ויחיא סינוואר וצה"ל מנסה לפגוע בהם, על פי גורמים ברצועה הם נעים ממקום מסתור אחד למשנהו, מבית חולים לבית ספר ולמסגד, מקומות שבהם הם מעריכים שצה"ל לא יפגע בגלל ריכוזי אוכלוסיה אזרחית ובעצם הם משתמשים בתושבי הרצועה כ"מגן אנושי".

 

מדוע התעקשו השניים לסרב להפסקת אש?

גורמים ברצועה אומרים כי אי אפשר להתעלם מהמניעים האישיים שלהם שהם רצון לנקום בישראל.

מוחמד דף רוצה לנקום בישראל על מספר ניסיונות החיסול שלו במשך השנים שכתוצאה מהם הוא נפצע באורח קשה ואיבד עין ורגל.

במלחמת "צוק איתן" ברצועת עזה ב-2014 הוא איבד את אשתו ווידאד בת ה-27 ואת בנו עלי בן ה-7 חודשים כשצה"ל ניסה לחסלו והפציץ בית בשכונת שיח' רדוואן בעיר עזה שבו הוא הסתתר.

ואילו יחיא סינוואר רוצה לנקום בישראל על שנות המאסר הארוכות שלו בכלא הישראלי ועל שחיסלה את חבריו מהזרוע הצבאית.

הציבור העזתי מודע היטב למצב, אין סודות ברצועה שמסתירה בקירבה את הנהגת הזרוע הצבאית. בימים האחרונים צפה ביקורת קשה בקרב תושבי הרצועה כלפי מוחמד דף ויחיא סינוואר על כך שהם שמים את האינטרסים האישיים שלהם בראש סולם העדיפויות ולא  מגלים מנהיגות אלא קוצר ראיה מדינית במקום ראייה מדינית כוללת לגבי מה עדיף לרצועת עזה.