עבור לתוכן העמוד
Menu

מבחן טורקי: המרדף אחר החוליה האיראנית

המודיעין הטורקי מנהל מצוד בטורקיה, בסיוע של המוסד הישראלי, אחרי חוליית חיסול של "משמרות המהפכה" האיראניים שמנסה לחסל אנשי עסקים ותיירים ישראלים • לכידת חוליית החיסול של איראן על ידי המודיעין הטורקי יכולה לתרום לקידום תהליך נרמול היחסים בין ישראל לטורקיה שהתחיל לפני כמה חודשים

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו ביקר בישראל בשבוע שעבר,לאחר שביקר את יו"ר הרש"פ אבו מאזן ברמאללה.

היה זה ביקור ראשון, מזה חמש עשרה שנה, הביקור התנהל באווירה טובה כשהשר הטורקי נזהר מאוד שלא לקלקל את ביקורו באמצעות השמעת הצהרות אנטי ישראליות ופרו פלסטיניות, גם ביקורו במסגד אל-אקצא בהר הבית בירושלים, שהוגדר כביקור פרטי ללא ליווי של שום נציג ישראלי, עבר בשלום.

דיווח: סעודיה הקימה משרד לנרמול היחסים עם ישראל באיסטנבול

ביקורו היווה צעד נוסף בניסיון של שתי המדינות לשקם את החסים ביניהן לאחר ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בטורקיה בחודש מרץ שעבר.

טורקיה מנסה להפשיר את היחסים עם ישראל מתוך אינטרסים כלכליים ואזוריים, אבן הנגף העיקרית שמעכבת את שיפור היחסים מבחינת ישראל נותרה השלוחה של הזרוע הצבאית של חמאס שפועלת באיסטנבול ומכווינה את פעילות הטרור של חמאס בשטחי הגדה. טורקיה דוחה על הסף את בקשת ישראל לסגור את משרדי השלוחה הזו ולגרש את פעילי חמאס שעוסקים בפעילות טרור.

עכשיו נוצרה סיטואציה חדשה שיכולה להיות לה השפעה חשובה על הניסיון לשקם את יחסי ישראל עם טורקיה.

בעקבות חיסולו של הקולונל האיראני, חסן ציאד חודאיי, סגן יחידה 840 ב"משמרות המהפכה" של איראן, שמיוחס למוסד הישראלי, שיגרה איראן חוליית מחסלים לטורקיה כדי לנקום את מותו באמצעות חיסול אזרחים ישראלים, כך מסרו גורמים ביטחוניים בכירים בישראל.

חסן ציאד חודאיי היה בגדר "פצצה מתקתקת" בעיני מערכת הביטחון הישראלית, היחידה שבראשה עמד הינה זרוע הפיגועים של "משמרות המהפכה" בחו"ל שניסתה לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם.

לראש המוסד הישראלי דוד ברנע יש קשרים טובים מאוד עם ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן במשך שנים רבות. היחסים הטובים האלה היו גורם חשוב שהביא לשחרורם של שני התיירים הישראלים נטלי ומרדכי אוקנין שנעצרו בחודש נובמבר שעבר בטורקיה לאחר שצילמו מרחוק את ארמונו של הנשיא ארדואן.

שיתוף הפעולה בין המוסד הישראלי לבין המודיעין הטורקי הינו טוב מאוד, בעיקר בכל הקשור למלחמה בטרור, גם בתקופה שבה יחסי ישראל וטורקיה היו בשפל עמוק נמשך שיתוף הפעולה הזה מאינטרסים הדדיים.

למודיעין הטורקי יש יכולות מרשימות בתחום סיכול הטרור וגם בחשיפת רשתות ריגול של מדינות זרות שפועלות על אדמת טורקיה.
רק בשבוע שעבר דיווחו אמצעי התקשורת הטורקיים הרשמיים כי המודיעין הטורקי עצר, במהלך פשיטה שביצע באיסטנבול, את המנהיג החדש של ארגון דאע"ש, אבו חסן אל-קוריישי,כנראה על סמך מודיעין מדוייק שמקורו אינו ידוע עד כה.

טורקיה שורצת במרגלים של המשטר האיראני ומשתפי פעולה עימם בקרב גולים איראניים, בטורקיה מתגוררים כמה מאות אלפים איראניים, בעבר עצר המודיעין הטורקי כמה רשתות ריגול איראניות שניסו לפגוע בגולים איראניים או שריגלו אחריהם.

ליחידה 840 של "משמרות המהפכה" יש נוכחות מבצעית ומודיעינית בשטח טורקיה, המודיעין הטורקי עוקב אחר פעילותה וגם המוסד הישראלי.
שיתוף הפעולה ההדוק ביניהם הביא כבר בעבר לכך שהמודיעין הטורקי סיכל ניסיונות של איראן לפגוע או לחטוף ישראלים על אדמת טורקיה, לדוגמא במקרה של איש העסקים הישראלי יאיר גלר.

טורקיה הבליגה עד כה על לכידת רשתות הריגול האיראניות על אדמה ולא יצרה משבר דיפלומטי גדול עם טהרן מכיוון שהפעילות של המודיעין האיראני הייתה מכוונת בעיקר כלפי פעילי האופוזיציה האיראנית, אבל ברגע שהם פועלים נגד אזרחים ישראלים על אדמת טורקיה זה כבר סיפור שונה בתכלית.

חידוד אזהרת המסע שנעשה השבוע על ידי המל"ל הישראלי לגבי נסיעת ישראלים לטורקיה הוא רציני ביותר ומבוסס על מודיעין אמין. הפרסום נעשה לאחר התייעצות בין המוסד הישראלי למודיעין הטורקי, הטורקים לא היו מאושרים מכך אך גם הם יודעים שאם איראן תצליח לפגוע בישראלים על אדמת טורקיה, הדבר יפגע קשות ביחסים שלהם עם ישראל, שאותם הם מנסים לשקם כעת, ובתיירות הישראלית לטורקיה שחשובה מאוד לכלכלה הטורקית.

לכן, הנשיא ארדואן הורה לראש המודיעין הטורקי הקאן פדאן לפעול במהירות כדי ללכוד את חוליית החיסול של יחידה 840 של "משמרות המהפכה" הפועלת על אדמת טורקיה בניסיון לפגוע בישראלים.

על פי גורמים ביטחוניים, מערכת הביטחון הזהירה כבר כמאה אנשי עסקים , שליחים של מוסדות שונים ודיפלומטים ישראלים השוהים בטורקיה, החשש הוא שהאיראנים נחושים לנקום בישראל בכל מקרה והם ינסו גם לפגוע בתיירים.

הגנרל חסין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של איראן ערך השבוע ביקור תנחומים בבית משפחתו של חסן ציאד חודאיי והבטיח למשפחתו, לעיני מצלמות הטלוויזיה, לנקום בישראל על חיסולו של חודאיי.

לאיראן יש חשבון ארוך עם ישראל, היא מאשימה אותה בחיסול 6 מדעני גרעין איראניים ובראשם אבי תוכנית הגרעין מוחסן פח'רי זאדה.

היא גם מאשימה את ישראל כי סייעה לממשל טראמפ לחסל את הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה".
המודיעין הטורקי מקיים כעת מצוד אחרי חוליית החיסול האיראנית על אדמת טורקיה, בסיוע מודיעיני של המוסד הישראלי, מדובר במרוץ נגד הזמן שבו מוטלת עליו המשימה לעצור את חברי החולייה לפני שיספיקו לפגוע בישראלים.

סיכול מוצלח של המודיעין הטורקי של הניסיונות של איראן לפגוע בישראלים על אדמת טורקיה יתקבל בברכה בדרג המדיני בישראל וטורקיה תהייה זו שמרוויחה ממנו, גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי פעילות מנע כזו מצדה של טורקיה תתרום לחיזוק היחסים בין שתי המדינות, ישראל כבר עשתה מחוות בעבר בתחום הביטחוני כלפי טורקיה שאי אפשר לפרסמן כרגע ובוודאי שהטורקים ידרשו ויקבלו גם תמורה, זה נהוג ביחסים בין שני ארגוני ביון.

איראן הצליחה להקים תשתית טרור עניפה בטורקיה שאותה היא מנצלת לנסות לפגוע בישראלים, על פי גורמים ביטחוניים בישראל, היעדים לפיגוע הם: קבוצות מאורגנות של תיירים ישראלים, מקומות בילוי קבועים של ישראלים בטורקיה ואנשי עסקים ישראלים שנוסעים באופן קבוע לטורקיה או שמתגוררים בה.

המודיעין הטורקי והמוסד הישראלי במרוץ נגד הזמן כדי לסכל את הפיגועים המתוכננים.