עבור לתוכן העמוד
Menu

מבחן הכוח של איראן בעיראק

מנהיג "קטאיב חיזבאללה", המליציה השיעית הפועלת נגד כוחות ארה"ב בעיראק יתמודד לפרלמנט

עיראק תערוך את מערכת הבחירות החמישית לפרלמנט שלה מאז נפילת סאדם חוסיין בשבוע הבא. הבחירות הוקדמו בשנה בתגובה להפגנות המוניות שפרצו בסוף 2019 בגלל שחיתות, שירותים ירודים ואבטלה.

בין המועמדים המתמודדים בבחירות נמצא לראשונה מנהיג המליציה השיעית הנתמכת על ידי איראן ,חוסיין מואינס, מנהיג "קטאיב חיזבאללה".

מואניס מצטרף לשורה ארוכה של מועמדים מקרב הסיעות השיעיות הנתמכות על ידי איראן המתמודדות על מושבי הפרלמנט.  הוא הראשון המזוהה באופן גלוי עם "קטאיב חיזבאללה".

"קטאיב חיזבאללה" מופיעה ברשימה של ארגוני טרור בארה"ב ונאשמת ע"י גורמים רשמיים בארה"ב כי היא מכוונת פיגועי טרור כנגד כוחות האמריקאים בעיראק. מואניס עצמו נכלא על ידי האמריקאים למשך ארבע שנים משנת 2008 עד 2012 בגין לחימה בחיילים אמריקאים.

"הכניסה שלנו לפוליטיקה היא חובה דתית. נלחמתי בכובשים מבחינה צבאית ועכשיו אני אלחם בהם פוליטית", אמר בשיחה עם סוכנות הידיעות Associated Press לאחרונה במשרדו במרכז בגדאד.

מואניס, בן 50, אומר שהוא ויתר על הלחימה במסגרת המיליציה  לטובת פוליטיקה. כעת הוא עומד בראש תנועה פוליטית בשם "הרקת חוקוק", או תנועת זכויות, המציגה 32 מועמדים ותוכנית בחירות המדגישה את עזיבת הכוחות האמריקאים מעיראק.

בבמסגרת הקמפיין של "הרקת חוקוק" מקשטות את רחובות האזורים הנשלטים על ידי שיעים בבגדד ודרום עיראק.

פרשנים אומרים שכניסתו של קטאיב חיזבאללה ,עשויה להיות ניסיון של איראן לחזק את בעלות בריתה בתוך הפרלמנט בעיראק.

מואניס, גבר רזה הנושא זקן בהיר, אמר כי הסיבות שלו להיכנס לפוליטיקה הן אכזבת האנשים מהמצב הפוליטי הנוכחי וכישלון הפוליטיקאים ליישם רפורמה.

"אז אנחנו משתתפים כדי לחולל שינוי", אמר. אם יזכה, הוא מבטיח שיפעל מתוך הפרלמנט ל "החזרת הריבונות העיראקית על ידי כך שהכובש יעזוב".

כשנשאל על ריבוי הנשק מחוץ לשליטת המדינה, אמר: "כאשר  הכיבוש כבר לא יהיה קיים אז נוכל לדון בו. אז לא יהיה צורך לשאת נשק".