עבור לתוכן העמוד
Menu

מאמץ מצרי למנוע פיצוץ ברצועת עזה

הנשיא א-סיסי משגר את ראש המודיעין המצרי לביקור בישראל וברש"פ בניסיון למנוע פיצוץ ברצועת עזה • מצרים חוששת שפיצוץ ברצועה יערער את היציבות האזורית ויפגע במעמדה וביוקרתה כמתווכת העיקרית בנושא הפלסטיני

בסוף החודש אמורים הרש"פ והעומד בראשה לקבל החלטות חשובות לגבי הקשר של הרש"פ לרצועת עזה והפיוס עם ארגון חמאס. כדי לקבל גיבוי להחלטותיו מכנס יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ברמאללה את המועצה המרכזית של אש"פ ב-26 בחודש.

מחמוד עבאס זועם על חמאס, ישראל, מצרים, קטאר ושליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב אשר עקפו אותו ובשבוע שעבר אישרו, בניגוד להסכמתו, הכנסת מיכליות סולר תעשייתי לרצועת עזה במימון קטארי עבור תחנת הכוח בעזה כדי להגדיל את אספקת החשמל לתושבי הרצועה.

יו"ר הרש"פ רואה בכך תחילתו של תהליך מסוכן שמטרתו לנתק את רצועת עזה מן הגדה בדרך לישום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ והפיכתה של הרצועה למדינה פלסטינית עצמאית שאיננה קשורה לגדה שבה תשלוט חמאס.

בנאום שנשא מחמוד עבאס בפני המועצה המהפכנית של פת"ח ב-13 באוקטובר הוא הבהיר כי בכוונתו להתעמת עם התוכנית להקים את "אמירות עזה" או כפי שקוראים לה בישראל את "מדינת חמסטאן".

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי על הפרק עומדות כרגע 2 הצעות חשובות שבהן אמורה לדון המועצה המרכזית של אש"פ.

א.הפסקת הסיוע הכספי החודשי של הרש"פ לרצועת עזה בסך 96 מיליון דולר- הפסקת הסיוע הזה תחמיר מאוד את מצבה של הרצועה בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה.

ב.פירוק המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) שבו יש לתנועת חמאס רוב של שני שלישים מאז שזכתה בבחירות לפרלמנט ב-2006.

מחמוד עבאס מתכנן להעביר את הסמכויות של המועצה הזו לידי המועצה המרכזית של אש"פ, בכך הוא שולל את הלגיטימיות של תנועת חמאס כגוף נבחר ואת האפשרות שיו"ר המועצה המחוקקת עזיז דוויק יתמנה באופן זמני לתפקיד יו"ר הרש"פ במקרה של נבצרות כפי שמחייב חוק היסוד הפלסטיני.

לקריאה נוספת:

קופרווסר: "הפתרון האמיתי נמצא בידיים של עבאס"

מטרת החמאס – לחץ אלים על ישראל

ביקור ראש המודיעין המצרי

 

מצרים מודאגת מאוד מהאפשרות של פיצוץ ברצועת עזה, עיתון "אלחיאת" דיווח ב-14 באוקטובר מפי מקורות פלסטינים בכירים כי משלחת חמאס לקהיר הזהירה את המודיעין המצרי כי אם יטיל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס סנקציות חדשות על הרצועה "המצב יתפוצץ בפניהן של ישראל ומצרים" ועשרות אלפי פלסטינים יפרצו את הגבולות של מצרים וישראל, דבר שיביא לאלפי הרוגים. ,ראש המודיעין המצרי, הגנרל עבאס כאמל, יבהיר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי אם יטיל סנקציות חדשות על הרצועה יביא הדבר למלחמה חדשה ברצועה או לנקיטת צעדים בינלאומיים קשים נגד הרש"פ שיביאו לנתק מנהלי בין הרצועה לרש"פ.

ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל נפגש בקהיר לפני כשבועיים עם משלחת של חמאס בראשות צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית, לדיון מקיף במצב אך לא הצליח להשיג פריצת דרך בנושאי הפיוס והרגיעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש בפגישתו עם הנשיא א-סיסי שהתקיימה בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם כי מצרים תלחץ על מחמוד עבאס שלא להטיל סנקציות חדשות על הרצועה שיגרמו להסלמת המצב הביטחוני.

עפ"י גורמים מצרים, הנשיא א-סיסי החליט לשגר השבוע את הגנרל עבאס כאמל לדיונים בישראל וברש"פ, ראש המודיעין המצרי יפגש עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפני ראש המודיעין המצרי עומדות שתי משימות עיקריות:  הוא ינסה לשכנע את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, לפני כינוס המועצה המרכזית של אש"פ, שלא לקבל החלטות להטיל סנקציות חדשות על רצועת עזה ולבטל את הסנקציות שהטיל עליה לפני כשנה וחצי, ולנסות למצוא נוסחה מגשרת בין עמדות ישראל וחמאס לגבי השגת הסכם רגיעה ברצועת עזה, הוא גם אמור לדון עם ראש הממשלה נתניהו בנושא ארבעת השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס.

גורמים בחמאס מסרו כי הארגון דרש להגדיל את אספקת החשמל לרצועת עזה ב-50 מגה וואט, את היצוא מהרצועה ואת מרחב הדיג.

עפ"י הגורמים, הארגון סירב לבקשת ישראל להפסיק את הצעדות בגבול ואת שיגור בלוני התבערה טרם יקבל התחייבויות להסיר את המצור מעל רצועת עזה.

 

מצרים מודאגת מאוד מההסלמה ברצועת עזה ומהאפשרות כי העניינים יתדרדרו ויצאו משליטה לעבר עימות צבאי כולל עם ישראל.

יש לדבר השלכות רבות על יציבות המצב הביטחוני במצרים שנאבקת נגד הטרור של ארגון דאע"ש בצפון סיני ושל תנועת "האחים המוסלמים".

הצבא המצרי עסוק במבצע צבאי גדול בצפון סיני נגד שלוחת דאע"ש והדבר האחרון שהוא צריך הוא עשרות אלפי פלסטינים מהרצועה שיפרצו את גדר הגבול ויכנסו לחצי האי סיני כדי לשבור את המצור הכלכלי  שמוטל על הרצועה.

מצרים היא המתווכת העיקרית בין חמאס לרש"פ ובין חמאס לישראל, כל יוקרתה המדינית מוטלת על הכף ופיצוץ במצב הביטחוני ברצועת עזה פירושו כישלון נחרץ של המדיניות המצרית.

המצרים מצפים שגם שישראל תפעיל לחצים על מחמוד עבאס שלא להטיל סנקציות חדשות על הרצועה, זו המשימה המיידית כרגע למנוע פיצוץ בסוף החודש וקבלת החלטות קיצוניות במועצה המרכזית של אש"פ.

ישראל יכולה, למשל, לאיים על מחמוד עבאס כי אם יטיל סנקציות חדשות על הרצועה היא תעביר חלק מכספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ מדי חודש למגזרים ברצועה שאמורים להיפגע מהסנקציות החדשות של יו"ר הרש"פ.

לא ברור עדיין לאן מוביל מחמוד עבאס. גורמים בכירים בפת"ח לא מוציאים מכלל אפשרות שהוא ינסה לגבות מחיר ממצרים ומישראל בתמורה לדחיה בהטלת הסנקציות החדשות שהוא מתכנן להטיל על הרצועה, אך ימשיך להחזיק באיום הטלת הסנקציות כחרב דמוקלס מעל ראשם של כל הצדדים.

לדבריהם, עבאס עשוי להסתפק בינתיים בפירוק המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט), מהלך פוליטי שאין לו משמעות כלכלית לגבי חיי התושבים ברצועת עזה.

גורמים בחמאס אומרים כי חמאס נערכת לאפשרות הזו ביחד עם מוחמד דחלאן שאף הוא מתנגד למהלך של פירוק המועצה המחוקקת הפלסטינית, דחלאן עצמו הינו חבר רשמי במועצה שנבחר כחוק בבחירות בשנת 2006 והוא איננו רוצה לאבד את מעמדו.