עבור לתוכן העמוד
Menu

מאין תפתח הרעה?

בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי רואים בפיצוץ המנהרה פגיעה קשה ביכולות הארגונים

תהליך הפיוס והלחץ של מצרים וחמאס הצליחו לבלום תגובה צבאית של ארגון הגי'האד האסלאמי מרצועת עזה לעבר שטח ישראל.

אולם, הארגון עלול להפעיל "חוליות רדומות" בשטחי הגדה לפיגועי נקם בישראל, אחריות הסיכול מוטלת כעת על השב"כ ועל הרש"פ. 

 

 

פיצוץ מנהרת הטרור של ארגון הג'יהאד האסלאמי סמוך לישוב כיסופים בדרום מהווה פגיעה קשה בכבוד הלאומי של הפלסטינים ולא רק פגיעה ביוקרה של ארגוני הג'יהאד האסלאמי והחמאס שהוא הריבון ברצועת עזה.

עפ"י דברים שאמר ח'אלד אלבטש,בכיר בארגון הג'יהאד האסלאמי, במהלך ההלוויות של הרוגי המנהרה ברצועת עזה, מטרת בניית המנהרה הייתה להביא לשחרורם של האסירים הביטחוניים מבתי הכלא בישראל, הוא הבטיח כי מנהרה נוספת תיבנה בקרוב.

גם תנועת חמאס אחראית לבניית המנהרה, אין מצב שבו שארגון הג'יהאד האסלאמי יחפור מנהרה כזו ללא ידיעה ותיאום עם הזרוע הצבאית של חמאס שהיא הכוח הצבאי המוביל ברצועה.

כלומר, פיצוץ המנהרה ע"י צה"ל מנע פיגוע מיקוח גדול של הג'יהאד האסלאמי שתכנן לחטוף באמצעותה חיילים ואזרחים ישראלים מתוך השטח הריבוני של ישראל ולנער בחוזקה את המשא ומתן על עסקת חילופין חדשה של ארבעת החללים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס שהגיע למבוי סתום.

גירסא אחרת של גורמים בחמאס היא שהמנהרה נועדה לצורך הזרמת כוחות גדולים של לוחמים מהג'יהאד האסלאמי וחמאס במקרה של עימות צבאי חדש עם ישראל לצורך תפיסת שטחים ופיגועי הרג כדי להשיג הצלחה כבר בשלב הראשוני של הלחימה.

כך או כך, הדעה הרווחת ברחוב הפלסטיני בגדה וברצועה היא כי מדובר בהצלחה ישראלית וכי נשק המנהרות איננו יכול כבר להפתיע את ישראל מכיוון שנמצא לו הפתרון הטכנולוגי המאפשר לישראל לאתר את המנהרות מבעוד מועד ולנטרלן.

מדובר בתחושת החמצה מלווה ברגשות של תבוסה שכן ישראל שוב הוכיחה את עליונותה הצבאית שספגה מכה במהלך מבצע "צוק איתן" בכל הקשור למנהרות מרצועת עזה.

תנועת חמאס חשה את תחושת התסכול הקשה ברחוב הפלסטיני, לכן מיהרה הזרוע הצבאית של חמאס לשלוף מהארכיון שלה ב-1 בנובמבר סרטון יחסי ציבור ולפרסמו באמצעי התקשורת.

בסרטון הקצר נראה גלעד שליט בשבי בחברת אנשי "עז א-דין אלקסאם" זמן קצר לפני שהוא הועבר לידי המודיעין המצרי במסגרת העסקה לחילופי שבויים ב-2011.

רשמית ,הסרטון פורסם כדי לציין את יום השנה ה-4 לחיסול של 2 מאנשי חמאס ששמרו על גלעד שליט ע"י ישראל, אך למעשה המטרה של פרסום הסרטון הזה היא להרים את המורל ברחוב הפלסטיני ולהזכיר לו את ההישג שהיה בחטיפתו של גלעד שליט, תוך שימוש במנהרה, שהביא לשחרור יותר מאלף מחבלים מהכלא הישראלי וכרמז לעתיד לקרות בעתיד.

תחושת התסכול הזו מתלוות לרצון לנקום בישראל על ההרוגים והפצועים מפיצוץ המנהרה ע"י צה"ל אך ידיהם של ארגוני הטרור כבולות בגלל הלחץ של מצרים והסכם הפיוס מלהוציא תגובה צבאית חזקה מתחומי הרצועה לעבר ישראל.

מצרים פעלה מהרגע הראשון לאחר פיצוץ המנהרה להרגיע את הרוחות ולמנוע הסלמה שתערער את הסכם הפסקת האש שהיא השיגה בין ישראל לחמאס בקיץ 2014 בתום מבצע "צוק איתן" ותשבש את יישום הסכם הפיוס.

למודיעין המצרי יש קשרים הדוקים עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, שאף תיווך בעבר בינו לבין תנועת חמאס, דבר שסייע למנוע בינתיים תגובה צבאית מתוך הרצועה לעבר ישראל שעלולה לדרדר את המצב הביטחוני.

העיתון "א-שרק אלאווסט" פרסם ב-1 בנובמבר כי מצרים מנעה עימות צבאי  בין ארגון הג'יהאד האסלאמי לישראל וכי המודיעין המצרי קיים מנהיגים עם בכירי הארגון ברצועה ובחו"ל ושכנע אותם כי ישראל רוצה להכשיל את הסכם הפיוס ולכן אסור להם להיגגר לעימות צבאי עמה.

מרחב הפעולה הצבאי של ארגוני הג'יהאד האסלאמי וחמאס הצטמצם בעקבות הסכם הפיוס וההחלטה האסטרטגית של ההנהגה החדשה בחמאס להתקדם לעבר הקלה משמעותית במצור על הרצועה באמצעות התקרבות למצרים ולא לסבב לחימה נוסף נגד ישראל.

הרחוב העזתי איננו מעוניין בהסלמה מול ישראל שתביא פעם נוספת להרס וחורבן כפי שהיה במבצע "צוק איתן", רצועת עזה עדיין לא התאוששה לגמרי מזוועות המלחמה האחרונה.

אין זה אומר שפעולות הטרור של הארגונים האלה יפסקו, כדי להצדיק את חוסר היכולת שלהם לפעול כרגע גלגל מנהיג חמאס אסמעיל הניה את הכדור לפתחו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ודרש ממנו להפסיק לאלתר את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ולבטל את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה.

הטיעון של בכירי חמאס כי התשובה ההולמת לפיצוץ המנהרה היא המשך יישום הסכם הפיוס הפנים פלסטיני היא הודאה בכך שאין ביכולת תנועת חמאס להגיב כרגע על המכה שהיא וארגון הג'יהאד האסלאמי חטפו מישראל.

אולם, הסכם הפסקת האש שהשיגה מצרים בין ישראל לחמאס שנשמר עד כה חל רק על רצועת עזה ולא על שטחי הגדה המערבית.

שם מרגישים ארגוני הטרור כי לא חלה עליהם שום מגבלה לפעול נגד ישראל מצד הרחוב הפלסטיני.

בהחלט סביר להניח שארגון הגי'האד האסלאמי עלול להפעיל את התשתיות "הרדומות" שלו בשטחי הגדה כדי להוציא פיגוע נקם גדול נגד ישראל.

לדוגמא, אזור ג'נין בצפון הגדה נחשב לאחד מהמעוזים הגדולים של ארגון הג'יהאד האסלאמי הנתמך ע"י איראן.

עבד אלג'אבר פוקהא, חבר הפרלמנט הפלסטיני מטעם חמאס קרא ב-31 באוקטובר לרש"פ לתת יד חופשית ל"התנגדות" בשטחי הגדה המערבית ולהפסיק את המעצרים והזימונים לחקירות אצל מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

מכאן שוב עולה חשיבות התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה קרא לגבש תשובה "מאוחדת" של כל הפלגים הפלסטינים לפיצוץ המנהרה, הוא ניסה למשוך גם את ארגון פת"ח למלכודת בטיעון כי הושגה עכשיו אחדות לאומית פלסטינית.

ישראל איננה צריכה להמתין למחמוד עבאס, היא צריכה ליזום בעצמה פעילות של מעצרי מנע של פעילי הג'יהאד האסלאמי בגדה כדי לסכל תכנון של פיגועי נקם על פיצוץ המנהרה.

במקביל, היא צריכה לשוב ולהבהיר לרש"פ כי האחריות על מניעת מעשי טרור משטחי הרש"פ חלה על מנגנוני הביטחון של מחמוד עבאס והיא חייב לעמוד בהסכמים עם ישראל.