עבור לתוכן העמוד
Menu

מאחורי הקלעים של התיווך הקטארי

השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי חשף את דבר המגעים העקיפים בין ישראל לחמאס להגיע ל "הסכם הסדרה" על המצב ההומניטרי ברצועת עזה • המגעים החשאיים בין ישראל לחמאס יכולים להסביר את מדיניות האיפוק הישראלית מול "טרור ההצתות" של חמאס בגבול הרצועה

השגריר הקטארי, מוחמד אלעמאדי, האחראי מטעם ארצו לפרוייקט שיקום רצועת עזה, כינס ב-1 ביולי מסיבת עיתונאים בעיר עזה שבמהלכה אישר כי קטאר מתווכת בין חמאס לישראל על "עסקה" בכל מה שקשור להקלת המצב ההומניטארי ברצועת עזה וכי מדובר במגעים בלתי ישירים בידיעת ארה"ב.

אלעמאדי סיים ביקור של כמה ימים ברצועה במהלכו העניק מענק של כ-2.5 מיליון דולר לסטודנטים באוניברסיטאות ברצועה ופיקח על ביצוע פרוייקטים בתחום הבריאות.

זו הפעם הראשונה שבכיר קטארי מאשר דבר מגעים כאלה בין ישראל לחמאס,אלעמאדי הסביר כי ארה"ב הציעה באחרונה, במהלך סיורו של ג'ראד קושנר באזור, הקמת פרוקייטים עבור רצועת עזה בתחום החשמל, התפלת מים, יצירת מקומות עבודה והקמת אזור תעשיה ברצועת עזה.

אלעמאדי הבהיר כי עד כה אין תוצאות למגעים העקיפים בין חמאס לישראל וכי עמדת קטאר היא שיש להסיר את המצור לחלוטין מעל הרצועה וכי כל הסכם צריך להיות דרך הרש"פ.

אלעמאדי ביקש מישראל שלא להפציץ פרוייקטים שקטאר בנתה ברצועה, במסגרת עבודות השיקום לאחר מבצע "צוק איתן",אלא אם חמאס ניצלה אותם כדי לירות מהם לעבר ישראל.

מצדה של הרש"פ ישנה שתיקה רועמת, מחמוד עבאס ממתין לראות כיצד יתפתחו הדברים, חמאס הכחישה בתחילה את דבר המגעים העקיפים עם ישראל אך אח"כ הודיעה כי תדון עניינית בכל הצעה שתוגש לה באופן רשמי.

המגעים העקיפים של חמאס עם ישראל על "עסקת הסדרה" אינם מתואמים עם הרש"פ,הם אינם מתואמים גם עם שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב אשר הכין אף הוא תוכנית מפורטת לטיפול במצב ההומניטארי ברצועת עזה.

מלדאנוב נועד בימים האחרונים בנפרד עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לדיון במצב ההומניטארי ברצועת עזה אך הוא איננו בסוד המגעים בין חמאס לישראל.

גורמים בפת"ח טוענים כי קטאר נטלה על עצמה את תפקיד התיווך בין ישראל לחמאס בהמשך למדיניותה הקבועה להתערב בכל נושא במזה"ת שממנו היא יכולה להפיק רווחים פוליטיים.

לדבריהם, קטאר מנסה לשחק תפקיד מפתח בהשגת עסקה בין חמאס לישראל כדי למצוא חן בעיני ממשל טראמפ כדי שיגביר את הלחץ על ה"רביעיה הערבית" לבטל את החרם שהיא הטילה עליה ולהתפייס עמה.

"הרביעיה הערבית" יזמה לפני יותר משנה חרם על קטאר בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בענינים הפנימיים של מדינות ערב ובראשם בענייני מצרים וסעודיה.

אתר האינטרנט הקטארי "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-2 ביולי כי השגריר אלעמאדי הציע לתנועת חמאס במהלך ביקורו בעזה "עסקה" כדי לקדם את נושא שחרור השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים ברצועה.

עפ"י הדיווח, הוא הציע את תשלום משכורות פקידי הרש"פ בגדה וברצועה, את שחרור עצורי "עסקת שליט" בערבויות בינלאומיות כי לא ייעצרו פעם נוספת ע"י ישראל ופתיחה במשא ומתן על הקמת מעבר ימי לרצועת עזה בתמורה לסרטון וידאו של 30 שניות המבהיר את מצבם של חיילי צה"ל המוחזקים בידי חמאס, האם הם בחיים אם לאו.

בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בשם "אבו אלבראא'" הכחיש בתוקף את הידיעות האלה ואמר כי מדובר בידיעות חסרות בסיס.

נראה כי מצרים היא המתווכת הראשית בין ישראל לחמאס בכל הקשור לנושא השבויים והנעדרים כפי שעשתה ב"עסקת שליט" ב-2011.

בשלב הזה אין שום התקדמות בנושא מכיוון שחמאס מסרבת לקשור בין עסקת חילופי השבויים והנעדרים ל"עסקה" לשפר את המצב ההומניטארי ברצועת עזה מכיוון שהיא רוצה לגבות מישראל מחיר גבוה ככל האפשר ולהביא לשחרורם של מחבלים מבתי הכלא בישראל במספר שיעלה על המספר של המחבלים ששוחררו במסגרת "עסקת שליט".

במקביל למגעים העקיפים עם ישראל על "עסקת הסדרה" בתיווך קטארי ממשיכה חמאס ב"טרור ההצתות" ובקמפיין "צעדת השיבה" לאורך גבול רצועת עזה עם ישראל.

המטרה היא להפעיל לחץ על ישראל במקביל למשא ומתן, קיום המשא ומתן החשאי עם חמאס מאחורי הקלעים יכול להסביר מדוע ישראל שומרת על איפוק מול "טרור ההצתות" ואיננה מסלימה את המצב בגבול הדרום, היא רוצה לתת סיכוי למגעים המדיניים כדי להגיע ל "הסכם הסדרה" עם חמאס ולא למלחמה.