עבור לתוכן העמוד
Menu

מאחורי הקלעים: כך תרם המרכז הירושלמי לקידום תכנית טראמפ

בשנת 2013 פרסם המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה את הספר "גבולות בני הגנה לישראל" שמהווה את הבסיס ל"עסקת המאה" אותה פרסמה ארה"ב • כך משפיעים מכוני מחקר בישראל ובעולם

לכל מכון מחקר ישנה זהות רעיונית המתגבשת כתוצאה מהאתגרים המדיניים הניצבים בדרכה של המדינה – ואלה מעצבים את סדר יומו. זמן קצר לאחר כישלון פיסגת קמפ דיוויד בשנת 2001 ושיחות טאבה בין ישראל לפלסטינים משנת 2000, נוכחנו לדעת כי נעשו מאמצים רבים לשמר ולהצדיק את התוצאות של ניסיונות כושלים אלו באמצעות מכוני מחקר שגויסו לצורך העניין.

באותה עת כינס המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה רמטכ"לים לשעבר, קציני מודיעין  ודיפלומטים בכירים כדי להציג חלופה מקיפה, מקצועית ומבוססת. הצגנו את רעיונותינו בפני הכנסת וחברי הוועדה ליחסי חוץ בקונגרס. כמו כן הבנו שיש לפתח אמירה ברורה וחדה שתגלם בקצרה ובאופן אפקטיבי את תוצאות עבודתנו המחקרית. כך נולד הרעיון לקרוא לפרויקט "גבולות בני הגנה לישראל", המנוגד באופן נחרץ למורשת הניסיונות הכושלים מן העבר. כותרת זו שואבת את השראתה מהאבות המייסדים של תפיסת הביטחון של ישראל – יצחק רבין, יגאל אלון ומשה דיין.

צוות נשיא טראמפ שהופקד על הכנת "תכנית המאה" ערך התייעצות עם מומחים רבים, אך תרומתו הייחודית והחשובה של המרכז הירושלמי ניכרת היטב במספר מאפיינים של המסמך שהוצג בבית הלבן. עבודתנו מדגישה בראש ובראשונה את העיקרון שלישראל יש זכות וצורך בגבולות בני הגנה. בשום אופן לא יכולנו לקבל את האמירה שרווחה בקרב חוגים מסויימים, שישראל תיאלץ בסופו של דבר לסגת לגבולות 67' עם תיקונים מסוימים, שיכללו כוחות שלום בינלאומיים יחד עם טכנולוגיה מתקדמת.

העבודה שנעשתה במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה קבעה חד משמעית כי בכל הסדר שלום חייבת ישראל לשמור על יכולתה להגן על עצמה בכוחות עצמה.

 הדברים האלה הוצגו בפני גורמים בכירים בממשל בוש (הבן) ועתה גם לבכירי ממשל טראמפ. מצגת המולטימדיה המרהיבה של המרכז הירושלמי על זכותה של ישראל בירושלים הובאה בפני ג'ייסון גרינבלט ואנשיו, והוצגה גם בסנט.

צוות תוכנית השלום של טראמפ כלל מומחים מן השורה הראשונה, אך אנו בטוחים כי הייעוץ המלווה והמשמעותי של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ניכר היטב במסמך היסטורי זה. לכבוד הוא לנו ליטול חלק בחזון השלום החדש.

אתמול סיפר על חלק מן הדברים ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראיון בגלי צה"ל לישי שנרב. כך הוצגו הדברים באתר גלי צה"ל:

ברחוב הערבי דוחים את המתווה האמריקני בתוקף ואמש (שלישי) נרשמו הפרות סדר של מאות מפגינים נגדו. במערכת הביטחון חוששים מהסלמה, אך דווקא מי שייעץ לבית הלבן בגיבוש עסקת המאה, ד"ר  דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, הרגיע בשיחה עם ישי שנרב: "אם המלך עבדאללה בירדן ואבו מאזן יראו את הנחישות האמריקנית, הם לא ירוצו כל כך מהר למסלול האלימות". לדבריו, הסרבנות הפלסטינית לא בהכרח סופית. "התוכנית מאתגרת אותם, אבל ראינו איך הם מדי פעם יכולים להסכים על דברים שחשבנו שהם בלתי אפשריים", טען. בניגוד למפה שפורסמה בחשבון הטוויטר של נשיא ארצות הברית, גולד הבהיר: "אין ישוב ישראלי בנגב שיעבור לריבונות פלסטינית".

 

גם הפרשן הבכיר של "ישראל היום" התייחס לדברים בפרסום מה-29.1.20 וכתב:

"הכשרת הרקע המדיני – האמריקני אבל גם הבינלאומי – לתוכנית מהסוג שהוצג אתמול, החלה בעבודת מטה שנראתה קונספטואלית לחלוטין. מומחי ביטחון עבדו במסגרת המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, המנוהל בידי דורי גולד, ופיתחו את התפיסה של גבולות בני הגנה".

 

מתוך טורו של אמנון לורד ב"ישראל היום"29.1.20
מתוך טורו של אמנון לורד ב"ישראל היום"29.1.20

גם הניו יורק טיימס פרסם ב-28.1.20 התייחסות לתפקידו של ד"ר גולד:

With the Palestinians missing in action, according to Dore Gold, a longtime Netanyahu adviser who said he had also been consulted by the Trump team, the plan is “a kind of declaration that the old paradigm had failed and that something new was needed.”

 

מתוך אתר ה"ניו יורק טיימס"
מתוך אתר ה"ניו יורק טיימס"