עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק הנשי בצמרת הסורית

נשיא סוריה בשאר אסד מינה את לונה אלשיבל ליועצת תקשורת מיוחדת בארמון הנשיאות והיא דוחקת ממעמדה את היועצת הותיקה בותי'יינה שעבאן • מדובר גם במאבק כוחות בין תומכי רוסיה לבין תומכי איראן בצמרת המשטר הסורי וההערכה היא כי ידה של אלשיבל על העליונה

האם ד"ר בות'יינה שעבאן, היועצת הותיקה של נשיא סוריה בשאר אסד, עומדת בפני סיום הקריירה שלה? זוהי השאלה שמעסיקה כעת את הרחוב הסורי בעקבות קרב האיתנים בינה לבין היועצת החדשה של נשיא סוריה, לונה אלשיבל.

נשיא סוריה בשאר אסד פירסם ב-15 בנובמבר צו נשיאותי שממנה את לונה אלשיבל ליועצת תקשורת מיוחדת בנשיאות סוריה בנוסף לתפקידה כראש משרד העיתונות והמדיניות בארמון הנשיאות.

למעשה היא נכנסה למשבצת מקבילה לד"ר בות'יינה שעבאן הותיקה, המשמשת כיועצת התקשורת של הנשיא הסורי בשאר אסד והיועצת המדינית שלו.

 

 היא נמצאת בתפקיד הזה שנים רבות ועבדה גם תחת הנשיא האב חאפז אלאסד.

בין השתיים קיימת יריבות גדולה שבאה לידי בטוי גם במריבות אישיות במהלך השנים האחרונות, אולם לונה אלשיבל איננה חוששת גם להתעמת בענייני מדינה חשובים עם רעיית הנשיא אסמאא' אלאסד שנחשבת לאישה החזקה בסוריה והיא אף זכתה לכינוי "הגברת השנייה" בארמון הנשיאות.

בחודשים האחרונים גברה הביקורת על בות'יינה שעבאן לאחר שהתבטאה באופן בלתי מוצלח על הכלכלה הקושי הנמצאת במצב קשה ואמרה כי מדובר ב"בעיה דמיונית", כמו כן הופצו ידיעות ברחוב הסורי כי לילדיה יש אזרחות זרה וכי העושר הרב של משפחתה הושג בדרכים בלתי חוקיות.

מי היא לונה אלשיבל?

לונה אלשיבל הגיעה לארמון הנשיאות הסורי מעולם התקשורת. ב-2011 היא התפטרה מערוץ אל-ג'זירה שבו עבדה על רקע תמיכתה במשטר הסורי במהלך "האביב הערבי" והביקורת החריפה שמתחה על המורדים הסורים במשטרו של בשאר אסד.

היא התקדמה באופן מטאורי  בארמון הנשיאות הסורי וצברה כוח רב. כיום היא נמצאת בחזית ההסברה של המשטר הסורי, היא שמארגנת לנשיא הסורי, בשאר אסד, את הראיונות לתקשורת הזרה ומשפיעה באופן ניכר גם על המינויים באמצעי התקשורת הרשמיים בסוריה.

שמה של לונה אלשיבל נכלל ברשימת הסנקציות האמריקניות על אישים סורים שפורסמה השנה במסגרת החוק החדש הנקרא "חוק קיסר".

גורמים בסוריה אומרים כי המאבק בין לונה אלשיבל לבין ד"ר בות'יינה שעבאן איננו רק מאבק כוחות על קרבה לנשיא הסורי בשאר  אסד ועל ההשפעה על מדיניות סוריה אלא מדובר למעשה בקרב בין שני צירים: הציר הפרו רוסי במשטר הסורי והציר הפרו איראני.

לונה אלשיבל מייצגת את הציר הפרו רוסי שכולל גם את ראש הביטחון הלאומי עלי ממלוק, שר ההסברה, עמאד סארה, ועוד כמה שרים בממשלת סוריה ואילו בות'יינה שעבאן נחשבת למייצגת הציר הפרו איראני  שכולל גם את ג'מיל חסן, ראש אגף המודיעין האווירי לשעבר וראש הממשלה לשעבר עימאד ח'מיס.

ללונה אלשיבל יש יכולות תקשורתיות גבוהות כולל שליטה מצויינת בניו מדיה. גורמים סורים אומרים כי הנשיא בשאר אסד בחר לקדם אותה כדי שתעמוד לצדו בקמפיין הבחירות לנשיאות שיתקיימו בשנה הבאה בסוריה, בשאר אסד החליט להתמודד פעם נוספת בבחירות והוא זקוק ליעוץ פוליטי ותקשורתי אגריסיבי נוכח העובדה שהבחירות מתקיימות לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם, שהסתיימה ברוב חלקי סוריה, שבמהלכה טבח הצבא הסורי במאות אלפי אזרחים סורים שהחליטו לצאת נגד משטר הדיקטטורה של בשאר אסד.

הדעה הרווחת בסוריה היא כי בות'יינה שעבאן נכשלה בדברורו של הנשיא בשאר אסד ובהאדרת שמו בסוריה וכי היא תצטרך לפנות את מקומה ללונה אלשיבל, אולם לבות'יינה שעבאן יש ניסיון מדיני רב והיא נאמנה למשפחת אלאסד, ייתכן שהיא תרד מהבמה התקשורתית  ותאלץ להסתפק בעיסוק בנושא המדיני בלבד.

לא משעמם בארמון הנשיאות הסורית, אחרי שרעיית הנשיא אסמאא' אלאסד השתלטה על המערכת הכלכלית בסוריה וגברה השפעתה גם בנושאים מדיניים ובטחוניים, צומחת כעת דמות נשית חדשה בארמון הנשיאות שתפקידה להוביל את החזית התקשורתית הפנימית והחיצונית ולהריץ את הנשיא בשאר אסד פעם נוספת בבחירות לנשיאות המתוכננות להתקיים ב-2021.