עבור לתוכן העמוד
Menu

מאבקו של ברגותי ברש"פ

מרוואן ברגותי יוצא למאבק נגד צמרת הרש"פ ובנו מאיים לחשוף את שמות "המושחתים" ברש"פ שמנעו את שחרורו במסגרת "עסקת שליט" • ברגותי הבריח אגרת מן הכלא הישראלי שבה הוא תוקף את תהליך הנורמליזציה וחידוש התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל

בחודשים האחרונים התחזק מאוד מחנהו של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי בתוך תנועת פת"ח בגדה והחל לצבור כוח רב, פעילים רבים של פת"ח הצטרפו למחנה שהחל גם להצטייד בכלי נשק לקראת קרב הירושה ברש"פ.

בנו, קסאם ברגותי, השתלב בתנועת פת"ח והוא שמארגן ומלכד את המאמץ להביא לשחרורו של אביו מהכלא הישראלי, שבו הוא מרצה כבר 19 שנים לאחר שהורשע ברצח 5 אזרחים ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה ונדון לעונש של 5 מאסרי עולם.

מרוואן ברגותי מתכוון להתמודד בבחירות על תפקיד יו"ר הרש"פ ולהחליף את מחמוד עבאס, על פי מקורביו הוא ירוץ בבחירות לנשיאות מתוך הכלא הישראלי, אם לא ישוחרר עד אז.

משפחת ברגותי חוששת מאוד שהרש"פ תטרפד פעם נוספת את שחרורו של מרוואן מהכלא במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה שבין ישראל לחמאס.

בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, בן בריתו של מרוואן ברגותי, שכנע את יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה לדרוש מישראל את שחרורו של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה.

קסאם ברגותי, פירסם ב-20 בנובמבר הודעה כי בקרוב הוא יחשוף מסמכים ובהם שמותיהם של "מושחתים" ברש"פ שפעלו כדי למנוע את שחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא, שהביאו למעצרם של פעילי פת"ח נוספים וכאלה שהכשילו את שביתת הרעב הגדולה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שאותה הנהיג מרוואן ברגותי בשנת 2017.
במקביל להודעה של קסאם ברגותי, הוברחה איגרת של מרוואן ברגותי מהכלא הישראלי שבה הוא תוקף את חידוש התיאום הביטחוני בין הרש"פ לבין ישראל.

 

באיגרת נכתב: " החרמת המושחתים וגונבי הפרנסה של העם ופת הלחם שלו והתחשבנות עמם היא התנגדות ודחיית כל סוגי הנורמליזציה והתיאום עם הכיבוש היא התנגדות".

הכשלת שחרורו של ברגותי מהכלא הישראלי

על פי גורמים בכירים בפת"ח, הרש"פ פעלה מול מצרים, ישראל וארה"ב כדי למנוע את שחרורו של מרוואן ברגותי מהכלא הישראלי במסגרת "עסקת שליט" ב-2011. החשש בצמרת הרש"פ היה שברגותי יביס את מחמוד עבאס בבחירות לנשיאות ברגע שיתקיימו.

על פי הגורמים בפת"ח, בכיר פת"ח חוסיין א-שיח' הזהיר את השב"כ הישראלי מפני השחרור הצפוי ואילו הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, הזהיר את ה סי. איי. איי כי מדובר ב"טרוריסט" שברגע שישוחרר הוא יפעל לביטול התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ במלחמה בטרור ויסית את השטח למעשי אלימות.

קאסם ברגותי ואשתו של מרוואן ברגותי
קאסם ברגותי ואשתו של מרוואן ברגותי

על פי אותם גורמים, לפני 3 שנים פעל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להכשיל את שביתת הרעב הגדולה שהנהיג מרוואן ברגותי בבתי הכלא של האסירים הביטחוניים בישראל כדי לפגוע במעמדו של מרוואן ברגותי בתוך כותלי הכלא.

לפני כמה חודשים העביר יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצעה למרוואן ברגותי לתוך הכלא הישראלי כדי להניא אותו מהשתתפות בבחירות הפלסטיניות, ההצעה כוללת את מינוי מרוואן ברגותי לראש סיעת פת"ח בפרלמנט הפלסטיני בתמורה לכך שהוא יפרוש מהמרוץ לנשיאות, ברגותי דחה את ההצעה על הסף.

בציר החדש בצמרת פת"ח הפועל נגד מרוואן ברגותי חברים מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' הפועלים בשליחותו של מחמוד עבאס, הם עסוקים בעיקר בדמוניזציה ובהפחדת בכירים אמריקנים וישראלים מפני שחרורו האפשרי של מרוואן ברגותי.

גורמים המקורבים לברגותי אומרים כי הדרך היחידה שנותרה בפני ברגותי כדי להשתחרר ממאסרו היא באמצעות התמודדות בבחירות לנשיאות מתוך הכלא הישראלי בתקווה שהוא יקבל סיוע עממי מהרחוב הפלשתיני ויפעיל לחץ בינלאומי על ישראל.

כמובן, ששחרורו של מרווואן ברגותי תלוי בראש ובראשונה בהסכמתה של ישראל, על-פי גורמים מדיניים בירושלים, אין התלהבות בקרב חברי ממשלת הימין להסכים לשחרורו של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חמאס, סביר להניח כי אם מחמוד עבאס יעביר מסר לישראל כי הוא מתנגד לשחרורו של מרוואן ברגותי מכיוון שהדבר עלול להחלישו, היא תקבל את בקשתו והנושא ירד לגמרי מעל הפרק, המגמה הישראלית היא להעניש את מרוואן ברגותי בגלל פעילות הטרור שלו וכדי שעונשו ירתיע אחרים מללכת בדרכיו.

מרוואן ברגותי, שהיה אדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה, זוכה לפופולריות רבה ברחוב הפלשתיני לאחר מעצר של כ-20 שנים בכלא הישראלי, תומכיו ברחוב הפלשתיני הדביקו לו את הכינוי "נלסון מנדלה" הפלשתיני בתקווה שהוא יחזור על תקדים נלסון מנדלה, ישתחרר מן הכלא וינהיג את העם הפלשתיני.

היחסים בין מרוואן ברגותי לבין יו"ר הרש"פ התדרדרו בשנים האחרונות, מרוואן העביר לפני כשנה וחצי באמצעות בנו, מכתב זועם למחמוד עבאס שבו קבל בין היתר על הזנחתו בכלא הישראלי.

 

מחמוד עבאס חושש מכוחו הפוליטי הגובר של ברגותי ברחוב הפלשתיני, הוא איננו פועל באופן מעשי אינטנסיבי אצל שלטונות ישראל כדי להביא לשחרורו, כל הצהרותיו בעניין הצורך לשחרר את מרוואן ברגותי הן מן הפה אל החוץ, הוא חושש שברגותי יתפוס את מקומו.

גורמים בפת"ח טוענים כי הפופולאריות הגוברת של מרוואן ברגותי גורמת לבכירים בפת"ח להזיע, במיוחד כאלה המתמודדים בקרב הירושה, לכן, בשבועות האחרונים ניכרת מגמת התקרבות בין מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב למחנהו של מרוואן ברגותי לאחר במשך תקופה ארוכה הוא התנכל לתומכיו של ברגותי.

לאט לאט מחלחלת התודעה בקרב בכירי פת"ח כי מי שיקבע בסופו של דבר את יורשו של מחמוד עבאס הוא הציבור הפלסטיני באמצעות הקלפיות, מרוואן ברגותי הוא הפופולארי ביותר ולכן בכירי פת"ח מנסים עכשיו להתקרב אליו לנסות ולהקים עמו ברית פוליטית כדי להבטיח את עתידם.