עבור לתוכן העמוד
Menu

לשבור את משוואת "עזה-ירושלים"

המאבק בין ישראל לחמאס על קיום "מצעד הדגלים" במזרח ירושלים עבר לשבוע הבא בעקבות החלטת הקבינט הביטחוני • ישראל חייבת לשבור את משוואת "עזה-ירושלים" שחמאס מנסה לקבע כעובדה מוגברת, המשוואה הזו מסוכנת לביטחון ישראל ויש לה מספיק מנופי לחץ להפעיל על חמאס

משוואת "עזה-ירושלים", שקבע ארגון חמאס ב"יום ירושלים" האחרון באמצעות ירי רקטות לעבר ירושלים, עלולה להפוך למשוואה קבועה בשטח אם ישראל לא תתעשת ותמנע את מימושה המעשי.

חמאס מנסה שוב להלך אימים על ישראל בעקבות הכוונה לקיים את "מצעד הדגלים" ביום שלישי הבא, אחרי ההשבעה הצפויה בכנסת של הממשלה החדשה, כי יחדש את מעשי הטרור נגד ישראל ובאותה העת הוא מזהיר את המתווכים שעוסקים בניסיונות לייצב את הפסקת האש כי ישראל עושה פרובוקציות ומשחקת באש.

אסור לאפשר לחמאס לקבוע את כללי המשחק החדשי.  הנהגת חמאס היא שיזמה מהלך התקפי הדרגתי על ישראל שאותו תכנן מראש מוחמד דף, רמטכ"ל הזרוע הצבאית של התנועה,  כדי לערער את יציבותה של הרש"פ בעקבות ביטול הבחירות. חמאס שחש שנגזל ממנו הניצחון בבחירות לפרלמנט הצליח באמצעות מתקפת הטרור על ישראל להגדיל את השפעתו על הרחוב הפלשתיני במזרח ירושלים ובשטחי הגדה  ולמצב את מעמדו כ"מגן  ירושלים ואל-אקצא" תוך פגיעה במעמדה של הרש"פ.

ארגון חמאס מנסה לקבע את המשוואה החדשה באופן כזה שתהייה לו השפעה, באמצעות טרור הרקטות, על כל מה שנעשה בירושלים, ובאופן שישראל תהייה חייבת להתחשב בעמדותיו בכל מה שקשור למתרחש בהר-הבית ובמזרח ירושלים, המשוואה הזו מסוכנת מאוד לביטחון ישראל והיא חייבת לנתק את הלינקג' הזה מייד באמצעות תגובה נחושה במזרח ירושלים וברצועת עזה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמר ב-10 במאי: "המשוואה של הקשר בין רצועת עזה לירושלים היא קבועה ולא תשתנה, רצועת עזה נענתה לקריאות של ירושלים. אנו נמשיך עד שהכיבוש הישראלי יפסיק את כל תופעות התוקפנות והטרור בירושלים ובמסגד אל-אקצה,ירושלים קיבעה מאזן כוח חדש מבחינה מדינית ובשטח עצמו ברמה הפנימית והחיצונית ורצון עמנו ינצח".

הריסות לשכתו של איסמעיל הנייה // פורסם בטויויטר של דו"צ 2019
הריסות לשכתו של איסמעיל הנייה // פורסם בטויויטר של דו"צ 2019

הפעלת מנופי לחץ על חמאס

הקבינט הביטחוני קיבל אמש החלטה לדחות את מצעד הדגלים ליום שלישי הבא והוא יתקיים במתווה שיסוכם בין המשטרה למארגני המצעד.

ממשל ביידן העביר מסרים לישראל להימנע  מצעדים חד צדדיים בירושלים שעלולים להביא להתלקחות וגורמי הביטחון הזהירו שמצעד דגלים בשער שכם או ברובע המוסלמי בעיר העתיקה עלולים להביא להסלמה מיידית לא רק במזרח העיר אלא גם בתחומי הירוק.

המתיחות במזרח ירושלים תימשך עד לשבוע הבא והטיפול בה יעשה כבר על ידי הממשלה החדשה, אולם ישראל צריכה לקבוע מדיניות ברורה בנושא התנהלותה במזרח ירושלים ובהר הבית.

נראה שהמכה הצבאית שהנחיתה ישראל על ארגון חמאס במבצע "שומר החומות" לא הייתה חזקה מספיק כדי להרתיעו מכיוון שהוא חוזר לאיים ולנסות לכפות על ישראל את נוסחת "עזה-ירושלים", חמאס ניצל את המצב הפוליטי הרגיש בישראל וחילופי השלטון הצפויים בשבוע הבא כדי להיכנס בתפר הזה ולקבע את המשוואה החדשה שלו כעובדה מוגמרת.

לכן, יש חשיבות רבה לכך שהממשלה החדשה תקבע מסמרות כי אין שום ויתור על הריבונות הישראלית המלאה במזרח ירושלים ובהר הבית.

לישראל יש מספיק מנופי לחץ על הנהגת חמאס כדי לשבור את המשוואה החדשה שהוא מנסה לכפות עליה, חמאס מוחלש יותר מאשר היה לפני מבצע "שומר החומות":

א.אי פתיחת מעברי הגבול והגדלת מרחב הדיג.

ב.צמצום או הפסקת אספקת החשמל מישראל לרצועת עזה.

ג.אי הכנסת המענק הכספי החודשי הקטארי, במיוחד לאור הדברים שאמר ראש המוסד היוצא יוסי כהן.

בהרצאה שנתן לאגודת ידידי אוניברסיטת בר אילן ב-7 ביוני הודה יוסי כהן כי ההסתמכות על הכסף  של קטאר בהשגת רגיעה באזור הייתה שגוייה, גורמי ביטחון אומרים כי מרבית הכסף הקטארי שישראל אישרה להכניס לרצועה שימש בסופו של דבר להתעצמות הצבאית של חמאס.

ד. האטת המשא ומתן העקיף על עסקת חילופי השבויים. לארגון חמאס חשוב מאוד להראות לרחוב הפלסטיני כי יש לו הישגים ממשיים מהמלחמה האחרונה וכי הצליח להביא לשחרורם של מאות מחבלים מהכלא ועשה עסקת חילופי שבויים לא פחות חשובה מעסקת שליט ב-2011, אם העסקה הזו תצא כעת אל הפועל היא תחזק עוד יותר את מעמד חמאס ברחוב הפלסטיני ותחליש את הרש"פ.

לישראל אין מה למהר מכיוון שחמאס מאוד רוצה לממש את העסקה, על פי תנאיו, ולגזור באמצעותה קופון פוליטי.

ישראל צריכה לתת לחמאס להתבשל במיץ של עצמו, היא הרבה יותר חזקה ממנו מבחינה צבאית ואסור לה לאפשר לו להכתיב כללי משחק חדשים גם במחיר של סבב לחימה נוסף ברצועת עזה.

רק מדיניות תקיפה מלווה בהנחת מכת פתע צבאית חזקה על חמאס תשקם את ההרתעה, חמאס מנסה לגרור את ישראל למלחמת התשה של סבבי לחימה קצרים כדי לקבע את משוואה "עזה-ירושלים", סבב הלחימה הבא חייב לכלול גם כניסה קרקעית של כוחות צה"ל לשטח רצועת עזה כדי לפגוע בתשתיות הטרור, לצה"ל יש מספיק תוכניות מבצעיות לפגוע בתשתיות הטרור בפעולה קרקעית מבלי לכבוש את כל שטח רצועת עזה, הגיע הזמן לשנות את מדיניות סבבי הלחימה ברצועת עזה ולעבור לאסטרטגיה יצירתית ואפקטיבית יותר.