עבור לתוכן העמוד
Menu

לראשונה: שופטת בירושלים אישרה תפילה שקטה של יהודים בהר

הורתה להחזיר להר מתפלל שהורחק משם וכתבה: "המדינה אינה חולקת על כך שיהודים רבים מתפללים בהר הבית ואין בפעילות זו כשלעצמה כדי לעבור על הוראות המשטרה".

בפעם הראשונה מאז החלו התפילות השקטות בהר הבית, לפני כשנתיים ויותר, מכיר בית משפט בישראל במציאות זאת. מדובר בתפילות שאינן הפגנתיות, ללא תפילין, טליתות וסידורים. הן נערכות כמעט מדי יום בחלק המזרחי של של הר הבית, והמשטרה מאפשרת את קיומן, אם כי לא באופן פורמלי.

הפסיקה האמורה ניתנה אתמול, על ידי שופטת בית משפט השלום בירושלים בלהה יהלום, במסגרת ערר שהגיש על הרחקתו מההר, אחד המתפללים היהודים שם, אריה ליפו. השופטת קיבלה את הערעור. היא כתבה שליפו נמצא בהר על בסיס יומי, מכיר את הנהלים במקום ואף הודה שהתפלל שם. "במובן זה", כתב השופטת, "ברור מדוע חוששת המדינה ומדוע הורתה על ההרחקה".  'נציגת המשיבה (המדינה) ",ציינה השופטת יהלום, "הדגישה כי כל מי שנכנס להר מקבל תדרוך מסודר בדבר כללי ההתנהגות שם ואלו כוללים איסור על תפילת יהודים בשטח הר הבית מכל סוג שהוא"

יחד עם זאת כותבת הפעם השופטת: 'צפייה בסרטון האירוע מעלה כי העורר עמד בקרן זווית כשלידו חבר או שניים, אין סביבו קהל, תפילתו הייתה שקטה, בלחש ועל פניו, ברמה הנדרשת לצורך החלטה זו, לא מצאתי כי סממני הפעילות הדתית שביצע העורר היו חיצוניים וגלויים. ודוק. המדינה אינה חולקת על כך שהעורר ליפו, כמו רבים אחרים, מתפלל על בסיס יומיומי בהר הבית ואין בפעילות זו כשלעצמה כדי לעבור על הוראות המשטרה".

בהתאם להחלטה, ליפו יוכל לחזור להר כבר מחר, וככל הנראה לשוב ולהתפלל שם תפילות שקטות.

במסגרת הדיון בערר של ליפו הוא תיאר כיצד פנה אליו ביום הכיפורים האחרון אחד השוטרים בהר, א.ע., 'בצורה כחסרת כבוד ומזלזלת, כאשר עמד לשאת תדברי ברכה ותורה לעולים להר הבית, תוך איזכור החיילים שנפלו במלחמת יום הכיפורים. דבריו נקטעו לעיני כל, תוך שהשוטר אומר לו שאינו רצוי במקום זה.

"לדברי העותר", כתבה השופטת בהחלטתה, "שוטר זה נוהג להפריע לכל לתפילה שקטה ורגועה של יהודים בהר הבית וזאת בניגוד לחוק ולדין, תוך פגיעה בזכות המתפללים לחופש פולחן. שבועיים אח"כ", ממשיכה השופטת לצטט מטענות העותר, בהחלטתה, "ביום 29.9.21, בעת שהתפלל בשקט במקום פינתי, ניגש אליו אותו שוטר והורה לו להפסיק להתפלל. הוא עוכב ובהוראת קצין משטרה רפ"ק רותם זקן, הוא הורחק מהר הבית למשך 15 יום…  וזאת לאחר שנחשד בהתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור…"

במהלך הדיון צפו בית המשפט והצדדים בסרטון שמתעד את תפילת העותר בעת שאותו שוטר מורה לו לחדול מתפילתו

השינוי שאיפשר תפילות יהודים שקטות בהר, החל בתקופתו של גלעד ארדן כשר לבטחון פנים, כאשר בהדרגה גדול מספר המבקרים היהודים בהר מכ-5000 בשנה לכ-37 אלף בשנה. הדברים פורסמו באותם ימים  לראשונה ע"י נדב שרגאי בעתון ישראל היום ובאתר 'המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה'