עבור לתוכן העמוד
Menu

לראשונה המסמך שחושף כי איראן תכננה להעשיר אורניום לצרכים צבאיים

"הטיימס" הבריטי מדווח כי ישראל העבירה לבריטניה את המידע מתוך ארכיון הגרעין האיראני • המסמך מעביר את האחריות על נושא הגרעין לצבא איראן כשהמשימה ברורה: העשרה מרמה של 3% לרמה של 90%

עיתון הטיימס הלונדוני חושף כי ישראל החלה לשתף את מדינות מערב אירופה המובילות: צרפת, בריטניה וגרמניה אודות המסמכים שנתפסו בארכיון הגרעיני האיראני. אחד מאותם מסמכים מובא כאן לראשונה בתרגומו לעברית וחושף את התכנית של איראן להעשיר אורניום בדרגה של 90%, דרגה צבאית.

המסמך הוא תזכיר שמטיל אחריות באופן רשמי על משרד ההגנה האיראני בייצור אורניום מועשר. מסמכים אלה ואחרים הם חלק ממאגר של כ-100 אלף קבצים שנחטפו על ידי סוכני המוסד מהמחסנים בטהרן.

מדובר במסמך משנת 2001 שעליו חתום היועץ הצבאי של מנהיג איראן האיתוללה עלי חמינאי, ובו מוסמך הצבא האיראני לקחת על עצמו את המשימה להעשיר אורניום. במסמך נכתב כי יש להעלות את רמת ההעשרה מ-3 אחוזים, המתאימה לצרכים אזרחיים, לרמה של 90 אחוזים המתאימה לצרכים צבאיים.

המסמך הזה, כמו גם מסמכים נוספים בארכיון הענק, מוכיח את טענתה של ישראל כי לאיראן היו כוונות לעשות שימוש צבאי בגרעין אותו היא מעשירה, ולא כפי שהיא טוענת בפומבי כי מדובר היה בגרעין לצרכים אזרחיים.

להלן התרגום בעברית של המסמך:

בשם אלוהים

הסכם

הסכם זה גובש והועבר בתאריך… בין הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, שהמהנדס מר רזא אקאזאדה הוא נציגו, ובהסכם זה ייקרא בקיצור "הארגון", מצד אחד, לבין משרד ההגנה והתמיכה בכוחות המזוינים, שהגנרל אדמירל עלי שמח'אני הוא נציגו, ובהסכם זה ייקרא בקיצור "משרד ההגנה", מצד שני, בנושאים שמתוארים כדלקמן:

סעיף 1) נושא:
לפי הסכם זה, הארגון מעביר למשרד ההגנה את המשימה שלו בקשר להעשרתUF6  בשיטת הצנטריפוגה מ-3% ליותר מ-90%.

סעיף 2) חובות הצדדים:

2.1) חובות הארגון:

2.1.1) הצגת העתק אחד מכל המפות, התיעודים המדעיים והמקצועיים, והדוגמאות העיקריות, אשר קשורים לפרויקט, לידי המשרד [ההגנה].

2.1.2) שיתוף פעולה וסיוע בנגישות למידע, לעבודות שהתבצעו וליכולות הקיימות בארגון.

2.1.3) העברת התקציב הדרוש למשרד [ההגנה].

2.1.4) הכנת ואספקת UF6  ברמה של 3% והעברתו למשרד לפי לוח הזמנים והכמות שהושגה עליהם הבנה.

2.2) חובות המשרד:

2.2.1) הכנת תוכנית לפי לוח זמנים [למימוש] הפרויקט והערכת התקציב הדרוש.

2.2.2) הכנת דוח התקדמות הפרויקט והצגתו לגורמים הרלוונטיים.

2.2.3) הקפדה על שמירת סודיות הפרויקט ברמה של "סודי ביותר".

 

סעיף 3) תקציב:
נקבע כי, תוך תיאום עם כבוד הנשיא, ייקבע הסדר [שעל פיו] התקציב לפרויקט ישולם ישירות ע"י הארגון לענייני ניהול ותקציב לזכות משרד ההגנה.

סעיף 4) החלפה:
הסכם זה גובש בארבעה סעיפים, בשני עותקים שווים במעמדם, והוחלף [בין הצדדים].

 

שר ההגנה והתמיכה בכוחות המזוינים                                                        נשיא הארגון לאנרגיה אטומית

עלי שמח'אני                                                                              רזא אק'אזאדה