עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת עצרת האו"ם: עבאס מתכנן להבעיר את ירושלים

יו"ר הרש"פ מינה פעיל בכיר של פת"ח ממארגני ההפגנות, לאחר הפיגוע בשוטרי מג"ב בהר הבית, לתפקיד מושל מחוז ירושלים • גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי נאומו הקרוב של מחמוד עבאס בעצרת הכללית של האו"ם נועד לעורר את הרחוב הפלסטיני למחאה

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס החל לפעול כדי לחזק את מעמדו במזרח ירושלים למרות שעפ"י הסכמי אוסלו אסור לרש"פ לפעול במזרח ירושלים.
יו"ר הרש"פ הפיק לקחים מאירוע הצבת המגנומטרים בשערי הר הבית, ביולי 2017 ,כאשר הרש"פ איבדה את השליטה על המתרחש ומי שהניע את האירועים ואת הרחוב הפלסטיני במזרח ירושלים היו הנהלת הווקף האסלאמי והתנזים המקומי של פת"ח.

עבאס התאכזב מאוד מכך שלאחר הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, לא אירעו שום אירועי מחאה המוניים במזרח ירושלים שיביעו את המחאה הפלסטינית בפני הקהילה הבינלאומית.

ההחלטה של הנשיא טראמפ להפסיק את הסיוע הכספי לאונר"א ולפעול לביטול "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים הייתה ה"טריגר" שדחף את מחמוד עבאס למנות את אחד ממקורביו של נאמנו הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, לתפקיד המושל של מחוז ירושלים במקומו של עדנאן אלחוסייני המחזיק גם בתפקיד השר לענייני ירושלים ושבאחרונה מונה לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ.

יו"ר הרש"פ חיפש אדם המקורב לדור הצעיר במזרח ירושלים שיכול להניע את הרחוב לפעולות מחאה.

עפ"י הגורמים הבכירים בפת"ח, הנאום שישא מחמוד עבאס בעצרת הכללית של האו"ם ב-24 בחודש יהיה נאום לוחמני נגד הצעדים של הנשיא טראמפ בעניין ירושלים, אונר"א, "זכות השיבה" של הפליטים וקיצוץ הסיוע הכספי לרש"פ בסך 200 מיליון דולר.

יו"ר הרש"פ יטען כי הנשיא טראמפ התחיל ליישם באופן מעשי בשטח את תוכניתו המדינית החדשה המכונה "עסקת המאה" וכי הפלסטינים יתנגדו לה בכל הכוח.
עפ"י הגורמים בפת"ח, מחמוד עבאס רוצה שנאומו יניע את הרחוב הפלסטיני לפעולות מחאה, במיוחד בירושלים, וייתכן שישלב אלמנטים בנאומו הקשורים לצעדי ישראל בהר הבית כדי לשלהב את הרוחות. יש לזכור כי מדובר בתקופת החגים שבמהלכם יש עלייה גדולה של יהודים להר הבית, כולל שרים וחברי כנסת, שנוצלה כבר בעבר ללבות את ההסתה תחת הסיסמא "מסגד אלאקצא בסכנה".

מושל חדש לירושלים

עפ"י עצתו של הגנרל מאג'ד פרג',מינה מחמוד עבאס לתפקיד מושל מחוז ירושלים את עדנאן ע'ית', תושב הכפר סילואן במזרח ירושלים.
עדנאן ע'ית' זומן ב-1 בספטמבר למוקאטעה ברמאללה ושם נשבע אמונים ליו"ר הרש"פ.

ע'ית' היה עד לאחרונה ראש התנזים של פת"ח במזרח ירושלים, הוא עזב את התפקיד לאחר שנבחר לחבר המועצה המהפכנית של פת"ח.
הוא משך את תשובת ליבו של הגנרל מאג'ד פרג' באירועי המגנומטרים שהוצבו בשערי הר הבית במזרח ירושלים כשארגן את ההפגנות באופן עצמאי.
עי'ת' נעצר בזמנו ע"י משטרת ירושלים, ביחד עם פעילים נוספים של תנזים פת"ח, והורחק ע"י בית משפט השלום לשבוע ימים ממזרח ירושלים.
משרדו של עדנאן ע'ית' ממוקם בעיירה א-ראם מצפון לירושלים, הוא קיבל מעמד חשוב ותקציבים שבאמצעותם הוא אמור להניע את הרחוב הפלסטיני עפ"י הנחיותיהם של מחמוד עבאס והגנרל מאג'ד פרג'.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, מינויו של עדנאן ע'ית', בן טיפוחיו של הגנרל מאג'ד פרג' נחשב גם לחלק מקרב הירושה על ראשות הרש"פ.
הגנרל מאג'ד פרג' רואה את עצמו כיורשו של מחמוד עבאס והוא קידם באופן מטאורי את עדנאן ע'ית' לדרגת תת אלוף (עמיד-בערבית) ואח"כ שיכנע את מחמוד עבאס כי עדנאן ע'ית' יהיה נאמן לו ויבצע את הנחיותיו,דבר שהביא בסופו של דבר למינויו לתפקיד מושל מחוז ירושלים.
בכירים בפת"ח שמשתתפים בקרב הירושה מגחכים על מינויו של עדנאן ע'ית' לתפקיד מושל המחוז ומכפישים אותו ואת הגנרל מאג'ד פרג' כי הם קשורים לשב"כ הישראלי.

לדברי מקורביו של עדנאן עי'ת', יש לו שתי תכונות חשובות, הוא נאמן למחמוד עבאס והוא פעיל המכיר היטב את השטח במזרח ירושלים. באמצעות כספים שיקבל מיו"ר הרש"פ הוא יכול לבצר את מעמדו ולגייס "חיילים" בשטח ליום פקודה.

כאמור,סביר להניח כי מחמוד עבאס ומקורביו ינסו להניע את הרחוב באמצעות העלאת נושא המסגדים בהר הבית לסדר היום העולמי, הניסיונות של הרש"פ להניע באחרונה את הרחוב המזרח ירושלמי על רקע ההחלטה לפנות את המשפחות הבדואיות מח'אן אלאחמר נחלו כישלון חרוץ.

צריך לשים לב לדברים שאמר עדנאן אלחוסייני, חבר הועד הפועל של אש"פ ומושל מחוז ירושלים לשעבר לעיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי ב-2 בספטמבר:
"החלטות ממשל טראמפ מעידות על בורות חסרת תקדים, המצב הוא על סף פיצוץ,הממשל יכשל בניסיונו לבטל את זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים".
האם ההיסטוריה תחזור על עצמה? האם נאומו של מחמוד עבאס בעצרת הכללית של האו"ם יהווה שוב "אור ירוק" לאינתיפאדה חדשה בדיוק כפי שהיה ב"אינתיפאדת הסכינים" בספטמבר 2015 לאחר נאומו בעצרת הכללית של האו"ם?
נמתין ונראה.