עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת עסקת חילופי שבויים עם סוריה?

החזרת גופתו של זכריה באומל ז"ל לישראל איננה סוף פסוק וצפויה פתיחת משא ומתן חשאי בתיווך של רוסיה להחזרת שאר גופות חיילי צה"ל שנמצאות בסוריה • ניתן להעריך כי מדובר במשא ומתן ארוך וקשה שבו תצטרך ישראל לשלם מחיר גבוה עבור החזרת חייליה ויתכן שגם עבור גופתו של המרגל אלי כהן ז"ל

החזרת גופתו של חייל צה"ל זכריה באומל ז"ל, שנהרג בקרב סולטן יעקוב, הייתה הצלחה חשובה של ישראל, אלם המלאכה עדיין לא הושלמה. עדיין לא הושבו הביתה גופותיהם של חיילי צה"ל יהודה כץ וצבי פלדמן ז"ל, גופתו של הטייס רון ארד ז"ל וגופת המרגל הישראלי אלי כהן ז"ל.

החזרת גופתו של זכריה באומל לישראל ללא תמורה יצרה תרעומת בצד הסורי שהתלונן בפני רוסיה, וזו נאלצה לעשות מחווה של רצון טוב ושחררה מהכלא 2 אסירים סורים שהיו עצורים בידיה ושהוחזרו לסוריה דרך מעבר קונייטרה.

אולם, גם זה לא מספק את המשטר הסורי שקיבל תלונות קשות מהתושבים הדרוזים, הנאמנים לו, מאז כיבוש רמת הגולן בידי ישראל במלחמת ששת הימים, שדורשים את שחרור 2 תושבי הכפר, צידקי אלמקת ואמל אבו צאלח, שנשפטו על עבירות ביטחוניות ואסורים בישראל.

צידקי אלמקת נחשב לותיק האסירים הביטחוניים הסורים בישראל. הוא נדון ב-2017 ל-14 שנות מאסר בגין ריגול עבור סוריה והעברת מודיעין אליה, ואילו אמל אבו צאלח נאסר במסגרת עסקת טיעון ל-7 שנים בגין הריגת פצוע מהאופזיציה הסורית שהועבר לטיפול רפואי בישראל.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-30 באפריל, בהתבסס על מקורות בכפר מג'דל שמס ברמת הגולן ששוחחו עם גורמים בכירים בסוריה, כי הסיפור לא הסתיים וכי בעתיד ישתחררו מהכלא הישראלי תושבים דרוזים מרמת הגולן ואזרחים סורים בתמורה להחזרת גופות חיילים ישראלים.

כלומר, מהדיווח שלא הוכחש עולה כי צפויה עסקת חילופין בין ישראל לסוריה, כנראה בתיווך רוסי.

האכזבה של תושבי רמת הגולן הדרוזים ממה שקרה תשפיע ללא ספק על הנשיא אסד ותעודד אותו לחשוף את הקלפים שברשותו לקראת עסקת חילופין עם ישראל, הנשיא הסורי מייחס חשיבות רבה להמשך התמיכה של התושבים הדרוזים ברמת הגולן במשטרו במיוחד נוכח ההכרה האמריקנית בריבונות הישראלית על רמת הגולן.

זוהי התפתחות חיובית עבור ישראל שמשמעותה פתיחת צוהר חשוב כדי לגלות מה עלה בגורלם של חיילי צה"ל הנעדרים ולהחזירם ארצה וגם הזדמנות לדרוש את החזרת גופתו של המרגל הישראלי אלי כהן ז"ל.

 

כיצד תראה העסקה הבאה?

 

לאור לקחי העבר, ניתן להעריך כי עסקת החילופין הבאה בין ישראל לסוריה, אם אכן תתקיים, תהייה בתיווכה של רוסיה והמשא ומתן עליה ימשך זמן רב.

ישראל פעלה נכון כשנענתה לבקשה של הנשיא פוטין לעשות מחווה של רצון טוב בעקבות החזרת גופתו של חיל צה"ל זכריה באומל ז"ל ושחררה את 2 האסירים הסורים גם כהערכה לפועלו בנושא של נשיא רוסיה.

על פי גורמים סורים, הנשיא בשאר אסד היה במבוכה גדולה בעקבות החזרת גופתו של זכריה באומל זמן לישראל על ידי הרוסים.

המשטר הסורי לא היה ער לחיפושים שעשו החיילים הרוסים בבית הקברות במחנה הפליטים אלירמוכ בסוריה ולאיתור גופתו של זכריה באומל ז"ל.

אסד הופתע מטקס העברת הגופה לידי ראש הממשלה נתניהו במוסקבה, אך הוא נזהר בכבודו של הנשיא פוטין ואמצעי התקשורת הרשמיים בסוריה הצניעו את הסיפור וגם את שחרורם של 2 האסירים הסורים בהמשך על ידי ישראל.

2 האסירים הסורים,זידאן אלטוויל וח'מיס אלאחמד, אינם נחשבים לקלפים חשובים מבחינתו של הנשיא בשאר אסד. אחד מהם הוא סוחר סמים והשני הוא פעיל זוטר בתנועת פת"ח, שניהם היו אמורים להשתחרר בשנתיים הקרובות.

לכן סביר להעריך כי העסקה הבאה בין ישראל לסוריה תהיה אחרת לגמרי וכי הסורים ידרשו מישראל לשלם מחיר יקר עבור החזרת גופות חייליה הנעדרים. לא ברור כלל האם הסורים יסכימו לדון בהחזרת גופתו של המרגל הישראלי אלי כהן ז"ל שפגע, מבחינתם, באופן קשה ביותר בכבוד הלאומי הסורי לאחר שהיתל בצמרת השלטון הסורית והעביר לישראל מידע מודיעיני חשוב ורגיש שסייע לה במלחמת ששת הימים לכבוש את רמת הגולן.

הסורים רואים ללא ספק כיצד ישראל מתנהלת מול ארגון חמאס בנושא השבויים והנעדרים, הם זוכרים את "עסקת שליט" שבה שוחררו יותר מאלף מחבלים עבור חייל ישראלי חי וכמובן את "עסקת ג'בריל" ב-1985 שבה שוחררו 1150 מחבלים תמורת 3 חיילי צה"ל במסגרת עסקה שהמשא ומתן עליה נמשך כשנה וחצי.

הנשיא אסד ירצה בודאי לשקם את כבודו האבוד ולהצטייר כמי שעשה עסקה מוצלחת לטובת האינטרסים הסורים והמשמעות של הדבר היא שישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה.

הנקודה החיובית בסיפור הינה הנשיא פוטין המקובל על שני הצדדים כמתווך. אין צורך במתווכים בינלאומיים ולנשיא הרוסי יש את היכולת "לסגור עסקה".

עם זאת, סביר להניח כי גם הנשיא פוטין ידרוש מישראל תשלום על החזרת גופתו של זכריה באומל ז"ל (אולי הוא כבר קיבל ואיננו יודעים) ובודאי על תיווכו האפשרי להחזרת שאר גופות הישראלים הנעדרים הנמצאות בסוריה או בלבנון.