עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת סופ"ש מתוח: האם רצועת עזה תתפוצץ על ישראל?

יו"ר הרש"פ מנסה למוטט את הבנות הרגיעה, לדחוף את חמאס וישראל לעימות צבאי בגבול הרצועה ולהתסיס את הרחוב העזתי נגד ממשל חמאס • מאמץ מוגבר של המודיעין המצרי למנוע התדרדרות במצב הביטחוני על גבול רצועת עזה

עפ"י גורמים בחמאס, המודיעין המצרי פועל במרץ למנוע פיצוץ ברצועת עזה והתדרדרות לעימות צבאי בין חמאס לישראל בעקבות הסנקציות שנקט מחמוד עבאס נגד חמאס ופינוי פקידי הרש"פ ממעבר רפיח במגמה להביא לסגירתו.

מצרים חוששת שעימות כזה יפגע בביטחונה הלאומי, ישפיע על הנעשה בגבול הרצועה עם מצרים ועל המצב בצפון סיני ויערער את יציבות שלטונו של הנשיא א-סיסי.

אתר "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-8 בינואר כי נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי, שנועד בתחילת השבוע עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בקהיר, דחה את בקשתו להדק את המצור והחנק על רצועת עזה. נשיא מצרים נימק זאת בהתקרבות שחלה באחרונה בין מצרים לחמאס וחזרת השקט לחצי האי סיני.

לקריאה נוספת:

עבאס מול חמאס: "הכל או כלום"

הרש"פ מאיימת: נכריז על עזה כ"מחוז מורד"

הוא הודיע ליו"ר הרש"פ על כוונת מצרים לפתוח בקרוב מעבר מסחרי חדש להעברת כל הסחורות המצריות ממצרים לרצועת עזה כדוגמת מעבר כרם שלום, וכי המעבר יפתח בהסכמת ישראל להקלת המצב ההומניטארי ברצועה.

המודיעין המצרי פועל במירוץ נגד הזמן כדי לפתור את נושא מעבר רפיח לפני יום שישי שבו מתוכננות ההפגנות של הפלגים הפלסטינים על גדר הגבול עם ישראל.

גם ישראל העבירה מסרים למודיעין המצרי כי תגיב בעוצמה על הסלמה מצד חמאס ברצועת עזה, בעקבות שיגור הטיסן הממולכד וירי הרקטה לעבר אשקלון עצרה ישראל בינתיים את העברת הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר לתשלום משכורות פקידי חמאס ברצועה. ארגון חמאס השיב דרך מצרים ודרך שליח האו"ם מלדאנוב כי אם מחמוד עבאס לא יחזור בו מן הסנקציות האחרונות שהטיל על הרצועה לא תהיה לו ברירה והאלימות תופנה כלפי ישראל.

החשש בקרב מערכת הביטחון הוא שישראל תשלם את מחיר היריבות בין פת"ח לחמאס והסלמת היחסים ביניהם, לכן ישראל מגבירה את הלחץ על מצרים למצוא מוצא מן המשבר.

מצרים מנסה לתחזק את הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס לאחר שתהליך הפיוס שהיא הובילה בין פת"ח לחמאס קרס לחלוטין. העיתון "אל-אח'באר" המקורב לחזבאללה דיווח ב-8 בינואר כי בכירים בחמאס קבלו באוזני המצרים על כך שיו"ר הרש"פ מנסה, באמצעות פינוי הפקידים ממעבר רפיח, לחבל בשיחות הצפויות של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בשבוע הבא במוסקבה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פעל בימים האחרונים בשני צירים עיקריים:

א.ניסיון לחבל בהבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס בגבול הרצועה כדי לדרדר את המצב לכלל עימות צבאי בין ישראל לחמאס כדי שישראל "תעשה את העבודה השחורה" עבורו ותמוטט את שלטון חמאס ברצועה.

ב.יצירת עימות בין תנועת פת"ח ברצועה לבין ממשל חמאס על רקע סירוב חמאס לאפשר את העצרת המרכזית לרגל יום השנה ה-54 להקמת פת"ח.

למרות לחציו של מחמוד עבאס, הנהגת פת"ח ברצועה התקפלה מול איומי מנגנוני הביטחון של חמאס וביטלה את קיום העצרת מחשש לשפיכות דמים ולאחר שמנגנוני הביטחון של חמאס עצרו כ-500 פעילים של התנועה ברחבי הרצועה, בתגובה דרש הגנרל תוופיק טיראווי, בכיר בפת"ח ומקורבו של מחמוד עבאס,  את פיטוריה מכיוון שנכנעה ללחצי חמאס.

מחמוד עבאס הטיל בימים האחרונים סנקציות חדשות על רצועת עזה והוא עדיין מקווה שהן יתסיסו את הרחוב העזתי נגד חמאס, הוא הביא לפירוק המועצה המחוקקת (פרלמנט) הנשלט ע"י חמאס והפסיק את תשלום המשכורות של אסירים משוחררים, פצועים ומשפחות אסירים מארגון חמאס ומהזרם בפת"ח בראשו עומד מוחמד דחלאן.

המגמה שלו ליצור כאוס ברצועת עזה כדי שיוכל להכריז עליה כ"מחוז מורד", דבר שייתן לו לגיטימציה להטיל עליה סנקציות קשות יותר.

לאן פני הדברים?

ארגון חמאס איננו מעוניין בעימות צבאי עם ישראל. הוא מעוניין בהמשך קבלת הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר מדי חודש והמשך הקלת המצור, שיגור הטיסן הממולכד והרקטה לעבר אשקלון היו מסר לישראל כי אם הרש"פ תמשיך בסנקציות נגד הרצועה, ישראל תשלם את המחיר ולכן היא צריכה לרסן את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

לכן,ארגון חמאס הגיש הצעת פשרה למודיעין המצרי שעל פיה "ועדה לאומית" בהשתתפות נציגי כל הפלגים תנהל באופן זמני את מעבר רפיח עד לפתרון המשבר כדי שלא יוחמר המצב ההומניטארי ברצועה.

הרש"פ מוכנה להחזיר את פקידיה לנהל את מעבר רפיח רק אם ארגון חמאס יסכים לחזור מיידית לשולחן המו"מ ולהסכים להעביר באופן מלא את כל סמכויות השלטון ברצועה לידי ממשלת רמאללה בראשות ראמי חמדאללה.

המודיעין המצרי מנסה "להוציא את הערמונים מן האש", בינתיים הורה הנשיא א-סיסי שלא לסגור את מעבר רפיח כדי לתת סיכוי למציאת פתרון למשבר.

במקביל המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) שהתכנסה בעיר עזה החליטה הבוקר להסיר את החסינות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וקבעה כי סיים את כהונתו ואיבד את הסמכות החוקית של תפקידו. ההחלטה התקבלה ברוב קולות.  המועצה נשלטת על ידי חמאס והיא דחתה לפני שבועיים על הסף את החלטת בית הדין החוקתי של הרש"פ לפרקה.