עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת יום השנה לחיסול סולימאני: המתח בעיראק עולה

מתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד הותקף ברקטות והמתיחות בעיראק גוברת לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני • גורמים בממשל העיראקי טוענים כי את הירי ביצעו מליציות "סוררות" • יתכן שאיראן משחקת משחק כפול, אבל בשבועיים האחרונים היא אכן החלה לטפל במליציות שאינן סרות למרותה בעיראק

חמש רקטות נורו אמש לעבר מתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד, מערכות ההגנה האווירית של הצבא האמריקני הצליחו ככל הנראה ליירט 3 מן הרקטות אך שתיים מהן נפלו בסמוך למתחם השגרירות. בכלי תקשורת בעיראק נמסר כי נגרם נזק לבניין דירות ומספר כלי רכב, צבא עיראק פירסם הודעה כי הרקטות נורו על ידי "ארגונים לא חוקיים". המתיחות בעיראק גוברת לקראת יום השנה הראשון למותו של הגנרל קאסם סולימאני שחל ב-3 בינואר. סולימאני חוסל על ידי מל"ט אמריקני על אדמת עיראק ביחד עם אבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי", איראן הבטיחה לנקום את מותם של השניים.

 

 

 

פראנק מקנזי, מפקד הכוחות האמריקנים במזה"ת אמר אמש כי ארה"ב "מוכנה לתגובה" אם איראן תתקוף אותה ביום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני, "אנו מוכנים להגן על עצמנו ועל ידידינו ובני בריתנו באזור ואם יש צורך להגיב" הוא הדגיש.

מקנזי: "מוכנים לכל תגובה"
מקנזי: "מוכנים לכל תגובה"

המתיחות בעיראק גוברת ולא מן הנמנע שאיראן מתכננת פעולת נקם כפולה על מטרות אמריקניות על חיסולם של קאסם סולימאני ומדען הגרעין פח'ריזאדה למרות שהאינטרס העליון שלה כרגע הוא לשמור על רגיעה ביחסיה עם ארה"ב מתוך חשש שהנשיא טראמפ יורה על תקיפת מתקני הגרעין שלה לפני שהוא עוזב את הבית הלבן ומתוך רצון להתחיל ברגל ימין את יחסיה עם ממשל ביידן כדי לתת סיכוי לאפשרות שהנשיא החדש יסיר את הסנקציות הכבדות שהוטלו עליה, זהו האינטרס העיקרי של איראן כרגע.

גורמים בעיראק טוענים כי ההתקפות בעיראק על מטרות אמריקניות בשבועיים האחרונים מתבצעות על ידי מליציות "סוררות" בניגוד מפורש להנחיות של טהראן וכי איראן החלה לפעול לריסון המליציות האלה. לא מן הנמנע שאיראן משחקת משחק כפול בדיוק כפי שעושה ארגון חמאס ברצועת עזה שטוען מדי פעם כי ירי הרקטות לעבר ישראל מתבצע על ידי ארגונים "סוררים" וכי הוא מחוייב להבנות הרגיעה עם ישראל.

 

 

ריסון המליציות "הסוררות"

מנגנון הביטחון של ארגון הגג "אלחשד א-שעבי" בעיראק, שבו מאוגדות יותר מ-80 מליציות חמושות, עצר בבגדאד לפני כמה ימים, על פי הוראה מאיראן, את ראשי מליציית "סראיא אלח'ראסאני" העיראקית ו-40 מלוחמיה, 3 ממשרדיה נסגרו והפעילים שבה פוזרו בקרב יחידות המליציות החברות ב"אלחשד א-שעבי".

כמו כן נעצרו פעילים של קבוצה חמושה אחרת המכונה "ההתנגדות האסלאמית" ונסגרו 6 ממשרדיה.

מדובר במדיניות חדשה של איראן בעיראק וריסון המליציות "הסוררות". על פי גורמים בעיראק, בתיאום בין ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי לבין מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים הגנרל אסמעיל קאא'ני, השניים נפגשו בבגדאד ב-18 בנובמבר ובפגישה ביניהם הוחלט להשאיר את כוחות הביטחון העיראקים מחוץ למשימה ולהטיל אותה על מנגנון הביטחון הפנימי של "אלחשד א-שעבי".

הפעילות העצמאית של כמה מליציות שתקפו את הכוחות האמריקנים בעיראק ודיכאו בכוח מפגינים נעשתה ללא תיאום עם איראן וההנהגה האיראנית חששה כאמור כי הנשיא טראמפ ינצל את הדבר כתירוץ לתקוף את מתקני הגרעין שלה לפני שהוא עוזב את הבית הלבן.

ראש ממשלת עירק מוצטפא כאט'מי נמצא בלחץ רב כתוצאה מפעילות המליציות "הסוררות". שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו התקשר אליו ואל נשיא עיראק, בורהם צאלח, לפני כחודשיים ואיים עליהם כי אם ימשכו ההתקפות על שגרירות ארה"ב מבגדד, תפנה ארה"ב את מתחם השגרירות ותטיל סנקציות כבדות על עיראק תוך שהוא מרמז גם לאופצייה צבאית, דהיינו, תקיפת המליציות השיעיות הפרו אירניות בעיראק.

מתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד ממוקם על שטח גדול של 1700 קמ"ר, יש בו אלפי עובדים, המליציות הפרו-אירניות טוענות שמדובר בבסיס ריגול גדול של הCIA-.

משגר הקטישוה ממנו נורו הטילים אמש על שגרירות ארה"ב בעיראק
משגר הקטיושה ממנו נורו הטילים אמש על שגרירות ארה"ב בעיראק

ארה"ב תמכה במינויו של מוצטפא כאט'מי לתפקיד ראש ממשלת עיראק בתקווה שהוא יידע לרסן את המליציות הפרו אירניות. הוא ביקר בוושינגטון ונפגש עם הנשיא טראמפ, כאט'מי שמע בביקורו בוושינגטון כי ארה"ב תצמצם את נוכחותה הצבאית בעיראק, הוא הבטיח לטפל בתופעת ההתקפות הרקטיות על מתחם השגרירות האמריקנית בבגאדד ולהביא להפסקתה אך נראה שהוא חושש מעימות עם מליציות "אלחשד א-שעבי" ועם איראן, בממשל טראמפ יש כבר קולות של אכזבה ממנו.

כאט'מי הזהיר את המליציות הפרו איראניות כי המשך ירי הרקטות לעבר מתקני השגרירויות הזרות בבגדאד יביא להפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני, כלכלי ותרבותי של עירק עם ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי ויגרום נזק גדול לעיראק. במקביל, כוחות הביטחון העירקיים נקטו צעדי ביטחון במרכז בגדאד כדי לנסות ולמנוע התקפות רקטות נוספות על השגרירות האמריקנית בבגדאד.

גורמים בכירים ב "אלחשד א-שעבי" אמרו לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-20 בדצמבר כי פירוק מליציית "סראיא אלח'ראסני" יגרור אחריו צעדים נגד קבוצות נוספות בעיראק שיעלמו אט אט מאמצעי התקשורת, מדובר בעיקר במליציות שהופיעו בשטח מייד לאחר חיסולו של קאסם סולימאני בחודש ינואר השנה.
המדיניות החדשה של איראן, בתיאום עם ממשלת עיראק, נועדה להפסיק את פעילות המליציות החמושות והקמת קבוצות חמושות חדשות "סוררות" שמתגרות בממשלת עיראק ומפרות את החוק.

על פי גורמים עיראקים,ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי עדכן בפגישתו עם הגנרל אסמעיל קאא'ני על האנדרלמוסיה הביטחונית שנוצרה בעקבות הפעילות של הקבוצות "הסוררות", אסמעיל קאא'ני הדגיש כי הן פועלות על עצמן וכי הוא לא יגן או יתמוך בפעילות הזו.

לאחר מותו של הגנרל קאסם סולימאני החלו מליציות בעיראק, שנשלטו ישירות על ידי סולימאני, "למרוד" בהוראות שהגיעו מטהרן, סולימאני הכריזמתי הפעיל את המליציות האלה על דעת עצמו ולאחר מותו הן פשוט ביקשו להמשיך בדרכו, כפי שהן פירשו אותה, ללא שום קשר לאיראן.

ידיהן של ממשלת עיראק ומליציות "אלחשד א-שעבי" היו כבולות והן לא יכלו לפעול נגד המליציות האלה ללא "אור ירוק" מאיראן.

הגנרל אסמעיל קאא'ני נתן את האישור לפעול נגדן והמשימה הוטלה על מנגנון הביטחון של ארגון הגג "אלחשד א-שעבי" לעשות סדר בראש ובראשונה בקרב המליציות באזור טהראן.

הנהגת ההיאתולות איננה מוכנה ששום גורם עיראקי חמוש יתחרה בה על השפעתה בעיראק, פירוק מליציית "סראיא אלח'ראסאני" הינו הצעד הראשון שמטרתו לאותת לשאר המליציות "הסוררות" להתיישר מהר עם הקו של טהראן.

מעצר המליציות "הסוררות"
מעצר המליציות "הסוררות"

ראש ממשלת עראק מוצטפא כאט'מי מרוצה מהמהלך, האחריות לפירוק המליציות איננה מוטלת עליו והוא יכול להמשיך ולזגזג בין איראן לארה"ב, אולם מתקפת הרקטות אמש על מתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד פותחת את המשחק מחדש, אם טהראן ובגדאד לא יפעלו מיידית לרסן את הגורמים שביצעו את המתקפה וההתקפות על יעדים אמריקנים ימשכו, סביר להניח שממשל טראמפ יגיב צבאית כל עוד הנשיא טראמפ יושב בבית הלבן, האיראנים מבינים זאת וצריך לראות אילו צעדים הם ינקטו בימים הקרובים בעיראק ככל שמתקרב יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני.