עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני

ארה"ב וישראל נערכות לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" שחוסל בעיראק ע"י ארה"ב • חיסולו של מדען הגרעין פחריזאדה מגביר את החשש כי האיראנים מתכננים נקמה כפולה בשבועות הקרובים

"אבי פצצת הגרעין האיראנית" מוחסן פחריזאדה חוסל בטהרן ב-27 בנובמבר, בכירי ההנהגה האיראנית ו"משמרות המהפכה" משמיעים מאז איומים ואזהרות כי בכוונתם לנקום את מותו, אך בפועל, מלבד החלטות של הפרלמנט האיראני בדבר העלאת רמת ההעשרה של האורניום ל-20 אחוזים והשהיית פעילות הפקחים הבינלאומיים במתקני הגרעין, לא נקטה איראן בשום פעולת נקם מעשית בשטח כמו שלא ביצעה שום פעולת נקם מאז חיסולו של קאסם סולימאני ב-3 לינואר.

מרוב האזהרות והאיומים כבר רבים במזרח התיכון לא לוקחים ברצינות את האיומים האיראניים. אפילו בטהרן עצמה עושים צחוק מהמשטר, בליל ה- 8 בדצמבר תלו אלמונים את דגל ישראל וכרזה שבה נכתב "תודה רבה למוסד" על גשר במרכז טהראן, ברשתות החברתיות בעולם הערבי הופצה התמונה ומשטר ההיאתולות הפך לחוחא ולהיטלולא.

"תודה למוסד" כרזה בלב טהרן על רקיע חיסול פחריזאדה. האם איראן מחפשת נקמה על חיסול סולימאני בקרוב?
"תודה למוסד" כרזה בלב טהרן על רקיע חיסול פחריזאדה. האם איראן מחפשת נקמה על חיסול סולימאני בקרוב?

אולם, אסור לזלזל במשטר האיראני, יש לו זיכרון ארוך ותאוות נקם גדולה וסביר להניח כי הוא לא יעבור לסדר היום על חיסולו של מדען הגרעין פחריזאדה שהיה דמות מפתח בפרויקט הגרעין האיראני. כבודה הלאומי של איראן נפגע והיא הושפלה והיא מחפשת לשקם את כבודה בהזדמנות הראשונה שתיקרה בדרכה.

גורמי הביטחון בישראל ובארה"ב חוששים מפני פעולת נקם איראנית לקראת סוף החודש לרגל יום השנה הראשון לחיסולם של מפקד כוח "קודס" האיראני קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש מליציות "אלחשד א-שעבי" בבגדאד בידי ארה"ב שיחול ב-3 בינואר.

איראן הגיבה בזמנו באמצעות שיגור מטח טילים לעבר אחד הבסיסים האמריקנים בעיראק, אך לא הרגה שום חייל אמריקני. מאז היא מבטיחה ביחד עם מליציות "אלחשד א-שעבי" כי הנקמה על חיסול גנרל סולימאני עוד תגיע.

 

‏לפי דיווחים מאיראן, במקום דגל ישראל שהונח על אחד הגשרים בטהראן עם הכיתוב ״תודה למוסד״, לאחר שהוסר ע״י המשטר, תומכי המשטר שמו את השלט הבא עם כיתוב בעברית ערבית ופרסית // מתוך GLOBAL
‏לפי דיווחים מאיראן, במקום דגל ישראל שהונח על אחד הגשרים בטהראן עם הכיתוב ״תודה למוסד״, לאחר שהוסר ע״י המשטר, תומכי המשטר שמו את השלט הבא עם כיתוב בעברית ערבית ופרסית // מתוך GLOBAL

אחד התרחישים הוא שאיראן תבצע פעולת נקם משולבת על מטרות אמריקניות וישראליות בו זמנית כדי להראות לשלוחותיה במזרח התיכון כי יש לה זיכרון ארוך וסבלנות וכי ארה"ב וישראל לא ינצלו מזרועה הארוכה.

להערכת גורמי ביטחון בישראל פעולת הנקם האיראנית תתבצע בחו"ל על ידי סוכנים איראנים, יתכן שעל ידי בסיס תשתית הטרור של חזבאללה, או מסוריה ועיראק בידי שלוחותיה של איראן: חזבאללה והמליציות הפרו איראניות, לחזבאללה יש עדיין חשבון פתוח עם ישראל על מותו של פעיל חזבאללה בהפצצת חיל האוויר בסוריה לפני כ-4 חודשים.

הפגיעה במטרות האמריקניות והישראליות שיבחרו תעשה ללא "טביעות אצבע" וללא מספר נפגעים גבוה באופן כזה שארה"ב וישראל יוכלו להכיל אותה ולא יצאו לתגובת נגד חריפה.

אין ודאות שהתרחיש הזה ייצא אל הפועל, אך גורמי המודיעין של ישראל וארה"ב בעירנות גבוהה כדי לאתר ולסכל כל ניסיון נקמה איראני.

ישנם כמה הסברים לכך שפעולת הנקם האיראנית מתעכבת בינתיים, למרות שישנם גם גורמים בארה"ב, כמו אליוט אברהמס השליח המיוחד לאיראן, שטוענים כי איראן לא תעז להגיב צבאית על חיסולו של המדען פח'ריזאדה לפני כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן כדי שלא להתחיל את היחסים עם הממשל החדש ברגל שמאל.

א.חשש כי מדובר במלכודת אמריקנית-ישראלית כדי לגרור את איראן להרפתקה צבאית ואז יורה נשיא טראמפ להפציץ את מתקני הגרעין באיראן ויסיים את כהונתו בבית הלבן כגיבור אשר לימד לקח את האיראנים, מה שלא עשה שום נשיא לפניו.

ב.חוסר יכולת מודיעינית ומבצעית להוציא אל הפועל פיגוע נקם תוך פרק זמן קצר יחסית.

ג. חשש מתגובה צבאית חריפה של ישראל. איראן חוששת מ"לשבור" את כללי המשחק, אין לה שום הוכחה כי ישראל עומדת מאחורי חיסולו של פחריזאדה, היא רק חושדת בה בסבירות גבוהה, יתכן שההנהגה האיראנית חוששת מפני חיסולים נוספים בדרג הגבוה ביותר, נוכח היכולות המדיעיניות והמבצעיות הגדולות של המוסד הישראלי.

ד. חשש איראני מהסתבכות צבאית עם ארה"ב וישראל לאור מגיפת הקורונה שמפילה חללים רבים באיראן ונוכח המצב הכלכלי הקשה בעקבות הסנקציות האמריקניות.

ה. רצון להימנע כעת בכל מחיר מעימות מתוך מגמה להתחיל את היחסים עם ממשל ביידן ברגל ימין כדי להוכיח כי פניה של איראן לשלום ולהסרת הסנקציות.

חיסולו של המדען פחריזאדה בלב טהראן מהווה פרק נוסף בסדרת המכות שאיראן חטפה ושמיוחסת לישראל, הדרג המדיני או הצבאי בישראל מעולם לא הודה רשמית בפעולות האלה.

מ-2010 ועד היום חטפו האירנים מכות רבות:

חיסול כמה ממדעני הגרעין האיראנים, גניבת ארכיון הגרעין האיראני והבאתו לישראל, פיצוץ מתקן הצנטריפוגות המתקדמות בנתנז, התקפות סייבר על מתקנים חיוניים באיראן, חיסול אבו מוחמד אלמצרי, מספר 2 בארגון אל-קאעדה בלב טהראן וחיסולו של המדען מוחסן פחריזאדה, אבי "פצצת הגרעין האיראנית".

איראן משקיעה כספים רבים בשלוחותיה הצבאיות השונות בסוריה, עיראק, לבנון ותימן אך מזניחה את מנגנוני ביטחון הפנים שלה ויחידות הריגול הנגדי, מערכת ביטחון הפנים של איראן פרוצה, בעקבות חיסולו של המדען פחריזאדה ירדה חלק מההנהגה האיראנית הקשורה לפרויקט הגרעין למחתרת מחשש שהיא תחוסל גם כן.

איראן נזהרת שלא להיכנס למלחמה חשאית של חיסולי נגד של אישים ישראלים, היא מכירה בכוחו המודיעיני והמבצעי של המוסד הישראלי ומנסה להימנע ממצב שבו ישראל תיאלץ לפגוע פיסית בהנהגת ההיאתולות בטהראן.