עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת המערכה האחרונה בסוריה

הצבא הסורי נערך למערכה הגדולה על העיר אידליב שהפכה להיות המעוז הגדול של המורדים בסוריה • נפילתה היא רק עניין של זמן והנשיא בשאר אסד ישלים בכיבושה את ניצחונו על המורדים והארגונים הגי'האדיסטים הקיצונים שניסו להפיל את שלטונו

צבא סוריה ממשיך בהיערכותו לכבוש את העיר אידליב, שבו מתרכזים הכוחות האחרונים של המורדים.

בימים האחרונים הרוסים וסורים ביצעו התקפות ריכוך ארטיליריות לקראת מתקפה. בתוך אידליב מתבצרים כ-30 אלף איש, מתוכם כ-10 אלפים לוחמים של "המטה לשחרור אלשאם"( לשעבר ארגון ג'בהת אלנוסרה המזוהה עם אל-קאעדה, שהינו הגרעין הגיה'אדיסטי הקשה).

"המטה לשחרור אלשאם" שולט באידליב מאז 2015. הוא הקים בה מעין רשות שלטונית, שבמסגרתה מספק שירותים לאזרחים ומנהל את העיר.

בסוריה מדגישים כי מדובר בקרב החשוב ביותר מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011 שאמור לחסל את לוחמי האופוזיציה הסורית.

נראה כי הנשיא הסורי בשאר אסד וההנהגה הרוסית הגיעו  למסקנה כי יש לחסל את ארגון"המטה לשחרור אלשאם" בניסיון לעקור את הטרור של ארגון אל-קאעדה משטח סוריה.

בראש "המטה לשחרור אלשאם" עומד אבו מוחמד אלג'ולאני והוא דאג להקמתה של כוח עילית שמטרתו לפעול בעורף האויב.

צבא סוריה מנהל מגעים עם ארגוני המורדים שאינם ג'יהאדיסטים כדי להגיע עימם להסכמות ולהוציא מהעיר אידליב במסגרת "הסכמי פיוס" ללא קרב כפי שעשה בכמה מקומות אחרים בסוריה.

במקביל מתנהלים גם מגעים דיפלומטים בין רוסיה לטורקיה. טורקיה סגרה את גבולה עם סוריה באופן הרמטי, היא מארחת בשטחה יותר מ-3 מיליון פליטים סורים ואיננה מוכנה לקבל פליט נוסף, כל מי שינסה להיכנס לשטחה צפוי לירי על מנת להרוג.

למעשה, חזרתו של הנשיא בשאר אסד לשלוט באידליב כבר הוכרעה. נותרה רק השאלה של העיתוי והמחיר שישלמו 3 מיליון האזרחים המתגוררים באידליב.

סטפן דה מיסטורה, השליח המיוחד מטעם האו"ם לסוריה העריך כי לצבא הסורי ולארגון "המטה לשחרור אלשאם" יש יכולת לחימה כימית בגז הכלור. גם האמריקנים מעריכים זאת ולכן הזהיר הנשיא טראמפ את הסורים ואת הרוסים שלא לעשות שימוש בנשק כימי.

פייצל אלמיקדאד, סגן שר החוץ הסורי הכחיש את הדברים וטען כי לארצו אין שום נשק כימי.

בכל מקרה, אם ייעשה שימוש בנשק כימי סביר להניח כי הנשיא טראמפ יורה על פעולה צבאית נגד מטרות סורית כפי שכבר עשה בעבר לאחר שהצבא הסורי השתמש בנשק כימי נגד המורדים ואזרחים, מבחינת ממשל טראמפ מדובר בחציית "קו אדום".

המתיחות בין ארה"ב לרוסיה, על רקע המערכה הצפויה באידליב  ואפשרות לתגובה צבאית אמריקנית במקרה של שימוש בנשק כימי, היא גדולה. רוסיה ריכזה כ-26 ספינות בלב ים מול חופיה של סוריה למקרה של התלקחות גדולה.

בקרב תושבי אידליב יש חשש גדול מהבאות  ומאסון הומניטארי כבד. הנשיא בשאר אסד, בסיוע איראן וסוריה, כבר הוכיח שאיננו עושה שום חשבון לבני עמו, עד כה נהרגו במלחמה כ-350 אלף אזרחים סורים, מבחינתו מה שחשוב הוא לחסל את קיני ההתנגדות האחרונים של האופוזיציה הסורית, העיר אידליב הינה המעוז האחרון הגדול של המורדים, רבים מתושביה נמלטו ממנה למקומות אחרים בסוריה מחשש למעשי נקם מצד חיילי הצבא הסורי.

 

האם ניתן להכניע את אידליב ללא קרב?

 

שר החוץ הטורקי מוולוד אוגלו שביקר באחרונה במוסקבה הזהיר  מפני פיתרון צבאי וכיבושה של העיר אידליב שעלול להביא למותם של מאות אלפי  בני אדם. טורקיה נכשלה בניסיונותיה לשכנע את ארגון "המטה לשחרור אלשאם" לאפשר לצבא הסורי לקבל את השליטה על העיר ללא קרבות כדי להציל את חייהם של אזרחים חפים מפשע.

אבו מוחמד אלג'ולאני, ראש ארגון "המטה לשחרור אלשאם" נחוש להילחם עד הסוף.

הוא יודע שהנשיא בשאר אסד נחוש לחסל את ארגונו והוא מתכנן לגרום אבידות כבדות לצבא הסורי.

רוסיה תומכת לחלוטין בעמדתו של הנשיא בשאר אסד. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הצדיק את המתקפה הצפויה על אידליב.

רוסיה רוצה לייצב מהר ככל האפשר את המצב סוריה, לסיים את מלחמת האזרחים ולשקם את המדינה כדי לבסס את שלטונו של הנשיא בשאר אסד אשר נותן לה את הלגיטימציה להישאר בסוריה עם בסיסים צבאיים באורח קבע.

המערכה נגד המורדים באידליב צפויה להתחיל בכל רגע, לא ברור אם הצדדים ממתינים למפגש הפסגה הצפוי ב-7 בספטמבר בין מנהיגי רוסיה-איראן וטורקיה.

אחד התרחישים האפשריים הוא שארגוני המורדים הלא ג'יהאדיסטים המתבצרים בעיר אידליב יכנעו ללא קרב והצבא הסורי יצטרך להתמודד רק עם לוחמי ארגון "המטה לשחרור אלשאם".

תרחיש נוסף הוא שהמצב יישאר כפי שהוא והצבא הסורי יפתח בממתקפה גדולה בסיוע מסיבי של חיל האוויר הרוסי דבר שצפוי להביא להריסתה של אידליב ומותם של רבים מתושביה.

ישנן ידיעות לא מאומתות על מגעים להקמת "מעבר בטוח" שיאפשר הוצאת אזרחים מהעיר ועל כך שהנשיא בשאר אסד צפוי להכריז על חנינה כללית לאזרחי אידליב כדי שיצאו ממנה וישאירו מאחוריהם רק את המורדים.

"הקצב מדמשק" חוגג לקראת השלמת ניצחונו בסוריה וביסוס שלטונו בסיוען של רוסיה ואיראן, בניגוד לכל ההערכות הוא הגיע לשלב הסיום של מלחמת האזרחים חזק מתמיד והצליח להפתיע ולהביס את כל מתנגדיו מבית.